Author |
Topic |
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2003/04/16 : 23:05:54
|
Mars månad, ett litet axplock av de siffror man kan få fram:
Average Number of Visitors per day on Weekdays 3,471 Average Number of Hits per day on Weekdays 341,451 Average Number of Visitors for the entire Weekend 5,933 Average Number of Hits for the entire Weekend 592,761
Tittar man på vilka som surfar här mest så står 20 stycken för 5% av totala antalet aktiviteter.
En annan rolig sak är att vi läses från USA i stor utsträckning. (lika mycket som från Sverige!) I listan över länder som använder oss mest så är det förväntade namn, Norge, Finland, Danmark, ...vänta nu...Tonga på 7:e plats
Det är mest förväntade platser vi surfar från, dvs från vanliga jobbställen, universitet etc. Men också från "military" och "governement".... Är Göran hifiintresserad?
.
|
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2003/04/16 : 23:25:26
|
Inga dåliga sifror! |
Driver forumet faktiskt.se |
|
|
pesa
Fd. moderator med nattpass
829 Posts |
Posted - 2003/04/16 : 23:34:03
|
Oj da... (skyldig USA-bo...)
Mycket imponerande statistik. |
Detroit, Michigan |
|
|
Terminator
Moved on...
1124 Posts |
Posted - 2003/04/17 : 08:03:42
|
Vad betyder HITS i den här eminenta statistiken? |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2003/04/17 : 08:58:56
|
Jag är faktiskt inte riktigt säker. Datorvärlden är för komplicerad för mig. Läste förklaringen men förstod den inte....
Varje medlem verkar generera ca 100 "hits" per dag i alla fall. Det borde inte kunna vara sidvisningar. Medellängden för ett "surf" på hififorum är 17 minuter. Men det är en ganska stor del som är inne konstant (6 - 8 timmar eller mer....), vi antar att de har bredband och har oss på skärmen konstant. Det börjar bli vanligt i Hifibutikerna
. |
|
|
Patrik
Aston Martin
613 Posts |
Posted - 2003/04/17 : 09:07:13
|
Har ni statistik per användare?
Själv har jag Hififorum permanent igång i ett av alla fönster på jobbet och hemma är någon burk oftast igång så statistiskt borde det bli en 30+ timmar per dygn...
Sedan hur mycket tid man faktiskt ägnar Hififorum varierar enormt... |
[green]It's all about the music![/green] |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2003/04/17 : 09:32:44
|
"En annan rolig sak är att vi läses från USA i stor utsträckning. (lika mycket som från Sverige!) I listan över länder som använder oss mest så är det förväntade namn, Norge, Finland, Danmark, ...vänta nu...Tonga på 7:e plats"
Hört talas om TCP/IP ?
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2003/04/17 : 10:48:03
|
Hehe ja, angående att folk i USA läser lika mycket som från Sverige...jag tror att det snarare är så att folk från toppdomänen .com är lika mycket representerade som folk från .se. Man kan tycka att .com borde representera främst USA, men många svenska internetopatörer och andra företag använder även denna domän. Jag tror att många här till exempel har Telia som internetoperatör, och Telia har telia.com som domän.
Av samma anledning är Tonga på 7:e plats Domännamnet .to är populärt... |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/04/17 : 11:39:50
|
TCP/IP
|
|
|
niklass
Member
508 Posts |
Posted - 2003/04/17 : 11:40:29
|
hej på er, som datorsnubbe kan jag ju försöka reda ut åt er vad en "hit" är.
det är alltså varje förfrågan till webbplatsen som gererar ett svar, alltså: varje fil som vi skickar en förfrågan om blir en hit (alla bilder html filer aspfiler som vi ber om att få se med våra browsers) och således så får man ju rätt många fler hits än unika användare.
/n |
Denon 3600 | Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup
|
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/04/17 : 11:52:45
|
hur vet du det? kanske forumet har statistik från sin ISP som är smartare än så ?!
|
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2003/04/17 : 13:07:23
|
NN vad ville du visa med traceroute/ping-bilden? |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/04/17 : 13:09:26
|
spindelnätet |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2003/04/17 : 13:17:14
|
Misstänkte att det var något sådant med .com-adreserna.....
Statistiken visar i vilka städer i USA som den mesta trafiken går från, det är alltså där servrarna står, rent fysiskt?
Niklas Nord:
Det där svarta med alla vita siffror och så i, vad är det?
. |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/04/17 : 13:21:21
|
Det är hur trafiken routas från mottagare till host, och det kan ta olika vägar beroende på vilken som är den snabbaste...
ville bara illustrera lite, vissa internetservers tror att användaren surfar från USA om trafiken kommer dit.
Tillexempel, sitter man på Telias nät, och surfar till hififorum, KAN trafiken gå via rajtantajtan om det är snabbare!
ibland går trafiken ofta via finland...
TCP/IP
|
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2003/04/17 : 20:54:03
|
DU skall kanske då berätta att det finns 13 routservrar i världen, och ibland går dom ner, och som Niklas Nord säger, så kan trafiken gå "rajtantajtan" hackers tycker det är ett stort nöje att attackera dessa routservrar! För en tids sedan hade dom just en sådan attack! Då kunde man inte nå vissa sidor på nätet på grund av det! (blir väldigt segt) Namnupplösningen blev oerhörd sölig!
Ush nu kändes jag lite för djup i samtalet! Massa onödigt vetande som man måste lära sig! |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2003/04/17 : 21:37:30
|
Fast...(okej, det har blivit lite OT nu, menmen) det som det finns 13 st av är DNS-servrar, inget annat. Routrar finns det inte några specifika som har ansvar för att hela Internet ska funka som det ska. För en tid sen var det dock mycket riktigt en attack mot DNS-servrarna och 6-7 st av dem gick ner. |
|
|
|
Topic |
|