HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Modifiering av billiga JWS.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2003/04/16 :  11:21:40  Show Profile Send byggarn a Private Message
Har ett par JWS 81:or som jag tänkte förbättra. 4mm blymatta på insidan av lådan inkl. baffeln + fylla på dämpull + modellera på korgarna.
Frågan är om det är värt mödan? Kommet det att låte bättre eller sämre?
Tacksam för kommentarer

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/04/16 :  12:38:45  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Kommer säkert låta annorlunga.

Ett tips är att uppgradera filtret. Troligtvis behöver du inte lägga ut så mkt, det sitter kanske/säkert riktigt sunkig kvalite där nu. Biltema rekommenderas!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2003/04/16 :  12:53:20  Show Profile Send byggarn a Private Message
Har hifi-kit något 3-vägsfilter som rekomenderas??
Go to Top of Page

Magnus Lindqvist
Member

115 Posts

Posted - 2003/04/16 :  13:33:58  Show Profile  Visit Magnus Lindqvist's Homepage Send Magnus Lindqvist a Private Message
Biltema verkar ha begränsat sitt utbud av filterkomponenter är jag rädd för, gjorde ett besök där i fredags och kunde då konstatera att hyllorna var i princip tomma och att de hade utgått.
/M

http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=Magnus%20L#10291
Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2003/04/16 :  13:50:50  Show Profile Send byggarn a Private Message
Aha. Då förstår jag. enbart byta ut komponenterna på befintligt filter till komponenter av bätter kvalitet. Frågan är om något filter över huvudtaget finns i dessa högtarare.
visst kommer det låta annorlunda, men tror ni det kommer låta bättre. Vill 1:a första skedet göra basen fastare. Vet inte om det överhuvudtaget är nåon idé att pyssla med detta då ev. ett klon-projkt står för dörren, men tänkte ev. använda JWS som bakhögtalare i hemmabiosystemet.
Läste i HiFi å musik att svalander fixade ett par eltax och blev därför sugen på ett försök, men vet inte om det är någon större idé att fixa med filtret då jag inte har något mätsinsrument. Får nog bli dämpning i första hand trots allt.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/04/16 :  13:59:10  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Är det dom här du har:

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/04/16 :  14:03:06  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Börja med att öppna upp dom. Skriv av hur filtret ser ut och vilka komponent värden det är.
kolla Baffelns tjocklek, hur mycket inre stagning som finns, hur mycket dämpmaterial som finns, hur långa är portarna, osv.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/04/16 :  14:03:16  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jag tror att det kommer låta bättre...handlar om att ge det lite tid, inte stressa och eventuellt testa lite olika alternativ.

Biltema i Halmastad hade en ansenlig mängd filterkomponenter. Numera, är det lite färre efter jag var där och dammsög! ;-)

Det sitter säkert ett filter i dina JPW. Troligt är att det är bipolära kondingar, trådlindade motstånd på nån metallkärna och annat äckel! Kostnaden för att byta och testa är så liten, men gissningsvis är effekten så stor, att det är värt pengar, tid och besväret att göra det!

Återkommer du med resultat?


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2003/04/16 :  14:13:56  Show Profile Send byggarn a Private Message
Japp. Det är dessa skönheter jag har. Vet någon av er om man kan få bort hela baffeln utan att sabba hela kabinettet. Tror baffeln är den svagaste punkten i konstruktionen. Hoppas att blymattan förbättrar et hela. Är det någon av er som öppnat en sådan högtalare och kollat om det finns något av värde i den? Glömde säga att jag ska sätta en list mellan element och baffeln också. Känns som om att det blåser lite där vid hög volym.
Go to Top of Page

anteee
Member

81 Posts

Posted - 2003/04/16 :  17:09:50  Show Profile Send anteee a Private Message
om jag inte minns helt fel sedan min tid då jag jobbade på jws så är filtret mycket simpelt det sitter en billig "lyt" konding i serie med mellan registret å en lika billig konding plus ett cement motstånd i serie med diskanten så ett ruktigt filter borde lyfta dem ett snäpp,, baffeln är av plast å limmad mot resten av lådan så den går ej att ta bort, vill du göra interna stagningar får detta göras genom basarnas hål,, lycka till
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2003/04/16 :  17:36:58  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
´Jag tror inte att det sitter fillter i dom högtalarna högst kass konding för att inte bränna diskanten helt.:) men jag kan ha fel

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Slumpen
Member

73 Posts

Posted - 2003/04/16 :  17:43:07  Show Profile Send Slumpen a Private Message
Om jag inte missminner mig har Biltema kvar sina komponenter om man handlar över internet, butikerna däremot har slutat. Men man kan ju ha läst fel

Det kliar i mina fattiga fingrar...
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/04/16 :  17:47:17  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Slumpen, dom kanske bara inte hunnit uppdatera hemsidan.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2003/04/17 :  11:50:43  Show Profile Send byggarn a Private Message
Han HiFi-kit:s färdiga filter vara något att använda möjligtvis och i så fall vilket, eller räcker det med att byta till bättre komponenter på det som ev. sitter där idag?
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2003/04/17 :  12:07:05  Show Profile Send DrBoar a Private Message
Det är bättre att staga upp lådan än att sätta in blymattor. Använd stag av hårt trä som ek eller björk då gran och furu är för mjuk

Blymatta ökar massa utan att öka styvheten så det tämjer inte resonanser utan flyttar bar ner dem i frekens
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2003/04/17 :  19:14:12  Show Profile Send marran a Private Message
prova först att bara stoppa ett par strumpor i basrören det stramar upp en del ska du se...du kanske till och med blir nöjd med det och slipper in o rota :)

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/04/18 :  11:34:13  Show Profile Send celef a Private Message
jag öppnade ett par 3-vägs *sonab* från samma firma; plastbaffel, mkt tunn spånplatta på övriga väggar, o sämsta sortens element. endast diskanten var filtrerad (1:a ordningen). ett enkelt sett att kolla kvalitén är att använda en tongenerator där du kan svepa eller stega dig upp/ner i frekvens och lyssna efter *bi-toner*, å i dessa skapelser fanns det massor!!!!

+ obs! dessa *sonab* jag öppnade var inte från den g:a goa 70-talsfirman med stig carlsson i spetsen!!

++ tongeneratorer kan gratis laddas ner från internet.

sound pollution
Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2003/04/18 :  18:02:43  Show Profile Send byggarn a Private Message
Vad är lämpligt att staga med? Rundstav? Ska man staga endast kabinettets sidor eller även mellan bakpartiet och baffeln? Ska även testa strumptricket. Vad hjälper modellera på korgarna mot?
Go to Top of Page

dj.allan
Starting Member

5 Posts

Posted - 2003/04/18 :  21:10:45  Show Profile Send dj.allan a Private Message
Byt diskant när du ändå är i farten, om den som sitter i är den jag tror att det är så är den vass och spretig.


Min signatur
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/04/18 :  23:30:21  Show Profile Send celef a Private Message
hur många liter är lådan på? du vet väl att man ska ha lika mkt massa (kg) i lådväggarna som lådans volym i liter, minst! :)

sound pollution
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/04/20 :  01:13:24  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Vad sägs om formeln att lådan ska vara minst 10x större i volym (liter) än ellementen väger (kg).

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2003/04/20 :  15:26:09  Show Profile Send byggarn a Private Message
Jaha. Det visste jag inte. Så om lådan är på 90 literr så ska den väga 90 kilo. Intressant teori...NOT
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/04/20 :  17:09:57  Show Profile Send celef a Private Message
jajjemensan!! se bara: http://members.home.nl/edgar.beers/building.htm man kan kanske säga overkill!!

en annan bra tumregel är, serieresistansen i delningsfiltret till elementen bör understiga talspoleresistansen! :)

sound pollution
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000