HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Vad är Hårdrock?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

har-man
Member

148 Posts

Posted - 2003/04/15 :  23:39:58  Show Profile Send har-man a Private Message
Vad är egentligen Hårdrock?
Det finns ju så mycket som kallas hårdrock.
Själv ser(hör) jag ingen som helst likhet mellan tex Rammstein o Judas Priest..nån?
Sen metall, Hur många grenar finns det?
Själv så tål jag inte Power Metall eller vad det heter? Iron Maiden m.m.
Det är inget för mig helt enkelt.
O sen mycket som kallas hårdrock är ju ballader jämfört med annat som också går under hårdrock.
Jag är lite konfunderad!
Nån som kan ge mig lite klarhet?

/aLEX

Deamonbreed
Member

210 Posts

Posted - 2003/04/16 :  00:30:24  Show Profile Send Deamonbreed a Private Message
Klarhet vete tusan Maiden är INTE Powermetal . Hur många grenar det finns? Jadu, hur många kan du hitta på! Låter kanske lite dumt men det har börjat barka åt det hållet med epic, horror, theatre osv metal. Senaste jag såg var whitemetal, är visst kristen hårdrock. Herregud säger jag bara. Hårdrock är ju ett gigantiskt begrepp och metal är ju hårdrock fast på olika språk. Själv delar jag bara in i tre, heavy, black och death-metal. Mycket enkelt och mycket rätt för att alla genres (påhittade som riktiga) bottnar i dessa. Att bry sig om och framförallt att hitta på en massa genres stör mig som f-n, det bevisar bara okunnighet och desperation. Om vi nu tar powermetal som exempel så gillar jag inte det nämnvärt heller, men allt är ju inte dåligt, Helloween är ganska bra faktiskt . Om man nu ska vara noga så är Maiden New-Wave-Of-Brittish-Heavy-Metal och Rammstein är åt industrihållet. Detta är vad jag tycker, det den ena tycker är döds tycker den andra är black osv. Så mitt tips är att hålla sig till de ljuva tre så blir det aldrig fel, förhoppningsvis.....
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/04/16 :  07:47:22  Show Profile Send nin a Private Message
Själv delar jag bara in i tre, heavy, black och death-metal.


Nja, du får inte glömma Trash/speed metal också. Så 4 olika tycker jag duger bra.
Go to Top of Page

har-man
Member

148 Posts

Posted - 2003/04/16 :  11:12:31  Show Profile Send har-man a Private Message
Nu är jag lite klokare iallafall. men bara lite som sagt.....

/aLEX

Go to Top of Page

jarade
Member

66 Posts

Posted - 2003/04/16 :  12:21:55  Show Profile Send jarade a Private Message
quote:
Själv delar jag bara in i tre, heavy, black och death-metal.


Det räcker nog inte ens om man lägger till thrash+speed.
Vad skulle du kalla t.ex tidiga Carcass eller Cannibal Corpse?

Svär gör man i kyrkan...
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/04/16 :  12:40:46  Show Profile Send dole a Private Message
hårdrock efter am. eng. hard rock, samlande benämning på delgenrer inom rockmusik som kännetecknas av bl.a. hög volym, virtuost gitarrspel - ofta med pregnanta melodi- och ackordriff och distorderad klang - och kraftfull, inte sällan gäll, sång.
Källa: Nationalencyklopedin.



--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Deamonbreed
Member

210 Posts

Posted - 2003/04/16 :  19:05:57  Show Profile Send Deamonbreed a Private Message
OK, tre st genres är kanske lite lite, men i det stora hela tycker jag att man kan resonera så. Visst nämner man trash osv ibland också, ex Metallica och Overkill. Fast de där nya namnen som dyker upp är lite att ta i.

quote:
Det räcker nog inte ens om man lägger till thrash+speed.
Vad skulle du kalla t.ex tidiga Carcass eller Cannibal Corpse?


Tja, kängapunk fast lite hårdare typ. CC är väl egentligen gore och vips så har trillat i min egen grop
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/04/16 :  23:25:54  Show Profile Send srv a Private Message
Ordet "Heavy Metal" yppades första gången i musiksammanhang när en musik-kritiker skrev om Jimi Hendrix; "Det lät som tung metall ramlade ner från himlen när denne spelade på sin gitarr." Detta redan på 60-talet. Enlig min kännedom så lär "Hard Rock" yppats för första gången när en annan kritiker hörde Deep Purple.
Mvh, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2003/04/17 :  06:58:39  Show Profile Send Robis a Private Message

Du säger hårdrock - jag säger AC/DC!
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/04/17 :  14:56:01  Show Profile Send molsson a Private Message
Jag sätter likhetstecken mellan black och death. Musiken låter i stort lika, medan grupperna har olika "image"

No hay banda!!
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/04/19 :  16:27:14  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
För mig är hårdrock helt klart från den äldre skolan; Deep Purple, Sabbath, Uria Heep, Led Zeppelin etc. Det som sedan följer tycker jag är mer eller mindre avarter från den "klassiska" hårdrocken.

Man kan väl kalla den senare "hårdrocken" vad man vill, men för de som inte har hört "Made in Japan" med Deep Purple väntar sannerligen en högtidsstund. Enligt mitt förmenande det bästa som någonsin gjorts inom hårdrocks gengren.


edit; tillägg.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2003/04/19 16:28:25
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/04/27 :  15:26:28  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Hårdrock är, precis som namnet antyder, en lite hårdare form av rock. Egentligen så inbegriper det ju allt från Bon Jovi och Guns N Roses till Mayhem och Cannibal Corpse.

Deamonbreed >>>

Det här med power metal är en klurig fråga. Helloween benämndes aldrig som power metal vad jag kan påminna mig då det begav sig i slutet av 80-talet.

Power metal är egentligen ett uttryck för kraftfull heavy metal. Så visst kan Iron Maiden räknas dit! Band som räknades tillhöra någon form av power metal genre, innan Hammerfall/Rhapsody startade den flodvåg som nu för tiden betecknas power metal, var exempelvis Iced Earth som är ett ganska kraftfullt band.

Generellt är jag dock emot allt vad genre-liserande heter. Själv brukar jag faktiskt bara klassa musik som hårdrock (Bon Jovi, Journey, Led Zeppelin etc etc) eller metal (sånt som är snäppet tyngre).
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/04/27 :  15:31:05  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Jarade >>>

Angående tidiga Carcass och Cannibal Corpse.
De med förkärlek för kategoriserande skulle nog sätta in de tidiga varianterna av Carcass och Cannibal Corpse i någon subdivision till dödsmetall. Förslagsvis gore...

Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2003/04/27 :  16:51:37  Show Profile Send widen76 a Private Message
har-man: jag förstår att du är konfunderad, så är även jag faktiskt

Att enbart använda sig av en kategori för att beskriva en musikstil kan vara begränsande. Jag lägger gärna till en underkategori såsom "melodiös hårdrock" eller "mangel metal" där Bon Jovi kan tillhöra den första kategorin och Pantera till den andra. På det sättet kan man ge en ledtråd till hur det faktiskt låter.
Ett uttryck som i USA kan beskriva hårdrock (dock melodiös lite mjukare sådan) är "AOR" dvs Adult Oriented Rock. Sen att uttrycket påminner om klassificering av barnförbjudet innehåll är en annan sak.

För mig är hårdrock lika med 70 och 80-talet, med Kiss, Scorpions, White Lion, Ozzy Osbourne, Gary Moore, Judas Priest och alla andra liknande i den eran.
Det är rätt intressant att se hur vissa skivaffärer på nätet kategoriserar musik, ofta hittar man inte artisten i den kategori man anser den ska befinna sig i och är tvungen att använda "sök" funktionen för att hitta rätt.

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/04/28 :  09:30:59  Show Profile Send Magnuz a Private Message
AOR är INTE hårdrock. Den termen brukar användas för Chicago, Asia, Foreigner och andra hemskheter.
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2003/04/28 :  19:00:07  Show Profile Send widen76 a Private Message
Du har nog rätt Magnuz. Dock lyssnar jag hellre på AOR än tex Eminem, men det är jag det.

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/04/28 :  20:11:21  Show Profile Send brumel a Private Message
Judas Priest är lite svårfångade. Painkiller är ju speedmetal och texterna är lite mörkare men deras tidigare alster var ju mera melodisk HM där tempot kunde lugnas ner emellanåt.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/04/29 :  10:40:33  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Dock lyssnar jag hellre på AOR än tex Eminem, men det är jag det."

Personligen lyssnar jag nog hellre på Vikingarna än Eminem, trots att jag avskyr dansband.
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2003/04/29 :  12:46:56  Show Profile Send långhåret a Private Message
Rock/AOR/Hårdrock/Heavy/Power/Trash/Grind/Black/Death
Alla faller ju in under den stora genren 'METAL' !!

När man talar om bra musik allmänt alltså, hårdrockare emellan.

Kort och gott! :)

Det som inte hör hemma någonstans är särarter med inslag av hiphop/techno. Samt S.k Nu-metal eller Neo-metal!

Metal forever!

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/04/30 :  16:13:38  Show Profile Send bassman a Private Message
Deep Purple!, prexis som SRV nämner..

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

har-man
Member

148 Posts

Posted - 2003/04/30 :  23:19:19  Show Profile Send har-man a Private Message
varför hör inte Nu- och Neo- metal dit då?

/aLEX

Go to Top of Page

naked child
Starting Member

17 Posts

Posted - 2003/04/30 :  23:52:49  Show Profile Send naked child a Private Message
live

naked child
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/05/01 :  09:47:00  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Judas Priest är lite svårfångade. Painkiller är ju speedmetal och texterna är lite mörkare men deras tidigare alster var ju mera melodisk HM där tempot kunde lugnas ner emellanåt.

Äsch, Judas Priest har aldrig varit speed metal. Det är ju bara vissa partier i låten Painkiller som var något snabbare än vanligt, men de gjorde ju snabbare musik än så redan på 80-talet, tex Freewheel burning!

Judas Priest är ett bra exempel på heavy metal! Bara heavy metal, ingen under-vegetation!
Mitt förslag är att termen heavy metal förklaras med orden Judas och Priest i alla ordböcker framöver...

Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2003/05/01 :  22:07:53  Show Profile Send långhåret a Private Message
Det är inte 'TRUE' !

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000