Author |
Topic |
|
JohnB
Member
182 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 21:28:02
|
Jag vet att ämnet kanske känns en aning uttjatat då jag läst ett antal rader om liknande frågor på forumet, men jag provar ändå.
Jag står inför att skaffa mig ett par nya stativare som skall låta bra max 50 cm från bakre vägg. Problemet jag har är att rummet är ganska stort och högtalarna får inte låta "för smått".
Jag tänkte höra om er uppfattning rörande följande alternativ, jag har en varierad musiksmak som omfattar allt ifrån elektronisk till rock, i övrigt får högtalarna hellre vara av det lite mer förlåtande slaget än hyperanalytiska samt låta bra på lite lägre nivåer (något Dynaudio har svårt med enligt mig). Förstärkare är Perraux 200 ip och cd spelare en primare.
Alternativ
Sonus Faber Concerto Dynaudio Contour 1.3 mkII Amphion Aragon 2 Audiovector m1 Signature Sonus Faber Cremona Auditor
Synpunkter på ovanstående alternativ eller förslag på andra högtalare tages tacksamt emot. |
|
Akhenaton
Flippersamlare
1017 Posts |
Posted - 2003/04/16 : 09:27:17
|
Om du vill ha högtalare som är lite av det förlåtande slaget och samtidigt enormt musikaliska så är Audiovector m1 signature riktigt trevliga. Dom låter inte heller för smått. Sonus Faber är mycket trevliga också! |
Give me my medal because I bleed for it. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2003/04/16 : 09:53:27
|
electorna är väl nån här på forumet som har köpt...men det finns ju ett par signum på samma ställe för ungefär 9k. sen behövs förstås stativ till dessa. kostar runt 6k. jag har mina signum ca 50cm från bakvägg och det funkar utmärkt.//bliss |
Oh by the way, which one's Pink? |
|
|
JohnB
Member
182 Posts |
Posted - 2003/04/16 : 21:58:47
|
Jag var på referenceaudio idag och lyssnade på Dynaudio Contour 1.3 mkII samt Sonus Faber Concerto. Jag föredrog Sonus då de hade betydligt bättre bredd på ljudbilden medan Dynaudio var väldigt koncenterarde till mitten. Dynaudio var dock bättre i basen där de spelar betydligt djupare, men Sonus hade tillräckligt med botten för min smak samt en överlag lite mjukare framtoning. Det skall bli roligt att höra hur Audiovector och Amphion står sig mot dessa..
|
|
|
Tomas
Member
1037 Posts |
|
zorro
Member
201 Posts |
Posted - 2003/04/16 : 22:24:05
|
Jag har själv ett par Dynaudio Contour 1.3 mkII. I min mening är de helt fantastiska. När jag skulle köpa högtalare stod det i princip mellan Dynaudion och Argon2:an.
Argon2:an har mera liv och är nog roligare, men kan låta lite tunt.. Dynaudion har mera tryck och passar säkert till ditt lite större rum. |
heja sverige! |
|
|
poppop
Member
460 Posts |
Posted - 2003/04/16 : 23:01:18
|
Jag är väldigt nöjd med mina Dynaudio Contour 1.3 mkII. Särskillt nöjd med transienter samt med den tajta basen! |
Mono är underskattat! |
|
|
tompa
Member
328 Posts |
Posted - 2003/04/17 : 01:41:25
|
Jag är helnöjd med mina Audiovector M1 Signature! Dynaudio har jag aldrig förstått mig på, de går liksom inte in i min uppfattning om hur musik ska låta, men smaken är olika. Audiovector är för mig musikalitet, öppet, ärligt, luftigt. Sonus Faber och Chario har jag också lyssnat en del på, och de låter också mycket bra i mina öron.
tompa |
|
|
B Peter
Member
635 Posts |
Posted - 2003/04/17 : 09:12:17
|
Vill man ha ett riktigt bra ljud även på låga nivåer så skall det nog till en golvare. En stativhögtalare har för lite bas för att låta riktigt bra på låg nivå. Dock, om huvudkriterierna är: 1. Stativhögtalare 2. Förlåtande 3. Bra på låga nivåer, då skulle jag titta på Audio Notes stativhögtalare. Jag har i.o.f.s. bara hört deras golvare men den låter riktigt bra på låga nivåer. Golvaren låter i alla fall t.o.m. bättre än mina Mosenhögtalare på låga nivåer. Skruvar man upp volymen en del så är dock frågan om inte Mosen är lite roligare att lyssna på. |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare
1017 Posts |
Posted - 2003/04/17 : 10:17:02
|
Även jag är helnöjd Audiovector m1 signature ägare kanske jag skulle tillägga! |
Give me my medal because I bleed for it. |
Edited by - Akhenaton on 2003/04/17 10:21:46 |
|
|
zip
Member
117 Posts |
Posted - 2003/04/17 : 16:31:38
|
John B, hur går det med högtalarvalet? Jag kommer rätt snart att köpa högtalare själv i den prisklassen så det vore intressant att höra vad du väljer till slut...och varför du valde som du gjorde
/Zip |
|
|
|
Topic |
|