HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stativhögtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2003/04/15 :  21:28:02  Show Profile Send JohnB a Private Message
Jag vet att ämnet kanske känns en aning uttjatat då jag läst ett antal rader om liknande frågor på forumet, men jag provar ändå.

Jag står inför att skaffa mig ett par nya stativare som skall låta bra max 50 cm från bakre vägg. Problemet jag har är att rummet är ganska stort och högtalarna får inte låta "för smått".

Jag tänkte höra om er uppfattning rörande följande alternativ, jag
har en varierad musiksmak som omfattar allt ifrån elektronisk till rock, i övrigt får högtalarna hellre vara av det lite mer förlåtande slaget än hyperanalytiska samt låta bra på lite lägre nivåer (något Dynaudio har svårt med enligt mig).
Förstärkare är Perraux 200 ip och cd spelare en primare.

Alternativ

Sonus Faber Concerto
Dynaudio Contour 1.3 mkII
Amphion Aragon 2
Audiovector m1 Signature
Sonus Faber Cremona Auditor

Synpunkter på ovanstående alternativ eller förslag på andra högtalare tages tacksamt emot.

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/04/16 :  09:27:17  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Om du vill ha högtalare som är lite av det förlåtande slaget och samtidigt enormt musikaliska så är Audiovector m1 signature riktigt trevliga. Dom låter inte heller för smått. Sonus Faber är mycket trevliga också!

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/04/16 :  09:47:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
En begagnad Sonus Faber Electa Amator för 19600:- inkl. stativ kanske?
http://www.esoterisk-hifi.se/customer/start.html
Kolla under prislista.

Edited by - Björn-Ola on 2003/04/16 09:48:41
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2003/04/16 :  09:53:27  Show Profile Send bliss a Private Message
electorna är väl nån här på forumet som har köpt...men det finns ju ett par signum på samma ställe för ungefär 9k. sen behövs förstås stativ till dessa. kostar runt 6k. jag har mina signum ca 50cm från bakvägg och det funkar utmärkt.//bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2003/04/16 :  21:58:47  Show Profile Send JohnB a Private Message
Jag var på referenceaudio idag och lyssnade på Dynaudio Contour 1.3 mkII samt Sonus Faber Concerto. Jag föredrog Sonus då de hade betydligt bättre bredd på ljudbilden medan Dynaudio var väldigt koncenterarde till mitten. Dynaudio var dock bättre i basen där de spelar betydligt djupare, men Sonus hade tillräckligt med botten för min smak samt en överlag lite mjukare framtoning. Det skall bli roligt att höra hur Audiovector och Amphion står sig mot dessa..
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/04/16 :  22:06:25  Show Profile Send Tomas a Private Message
Cremona är fantastiskt trevliga. Kanske inte mest förlåtande, men med ditt slutsteg otroligt musikaliskt, verkligt och medryckande.
Jag slår ett slag för cremona


MvH

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

zorro
Member

201 Posts

Posted - 2003/04/16 :  22:24:05  Show Profile Send zorro a Private Message
Jag har själv ett par Dynaudio Contour 1.3 mkII.
I min mening är de helt fantastiska. När jag skulle köpa högtalare stod det i princip mellan Dynaudion och Argon2:an.

Argon2:an har mera liv och är nog roligare, men kan låta lite tunt..
Dynaudion har mera tryck och passar säkert till ditt lite större rum.

heja sverige!
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/04/16 :  23:01:18  Show Profile Send poppop a Private Message
Jag är väldigt nöjd med mina Dynaudio Contour 1.3 mkII. Särskillt nöjd med transienter samt med den tajta basen!

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/04/17 :  01:41:25  Show Profile Send tompa a Private Message
Jag är helnöjd med mina Audiovector M1 Signature! Dynaudio har jag aldrig förstått mig på, de går liksom inte in i min uppfattning om hur musik ska låta, men smaken är olika. Audiovector är för mig musikalitet, öppet, ärligt, luftigt. Sonus Faber och Chario har jag också lyssnat en del på, och de låter också mycket bra i mina öron.

tompa
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/04/17 :  09:12:17  Show Profile Send B Peter a Private Message
Vill man ha ett riktigt bra ljud även på låga nivåer så skall det nog till en golvare. En stativhögtalare har för lite bas för att låta riktigt bra på låg nivå. Dock, om huvudkriterierna är: 1. Stativhögtalare 2. Förlåtande 3. Bra på låga nivåer, då skulle jag titta på Audio Notes stativhögtalare. Jag har i.o.f.s. bara hört deras golvare men den låter riktigt bra på låga nivåer. Golvaren låter i alla fall t.o.m. bättre än mina Mosenhögtalare på låga nivåer. Skruvar man upp volymen en del så är dock frågan om inte Mosen är lite roligare att lyssna på.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/04/17 :  10:17:02  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Även jag är helnöjd Audiovector m1 signature ägare kanske jag skulle tillägga!

Give me my medal because I bleed for it.

Edited by - Akhenaton on 2003/04/17 10:21:46
Go to Top of Page

zip
Member

117 Posts

Posted - 2003/04/17 :  16:31:38  Show Profile Send zip a Private Message
John B, hur går det med högtalarvalet? Jag kommer rätt snart att köpa högtalare själv i den prisklassen så det vore intressant att höra vad du väljer till slut...och varför du valde som du gjorde

/Zip
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000