HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Sub till martin logan.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

boik
Starting Member

23 Posts

Posted - 2003/04/15 :  09:10:25  Show Profile Send boik a Private Message
Har idag en canton as2 till mina martin logan aerios. Jag funderar på mina alternativ när jag nu vill dela lite högre upp 120-150hz. Jag behöver 2 st basar vid en sådan hög delning.
Alternativen är att köpa en till as2 eller bygga själv.

Jag har sökt på ngr forum om detta och mycket finns att läsa om projekt som folk håller på med men slutresultaten på byggena är lite svårare att hitta. En ganska rapp bas vore önskvärt.
Tacksam för hjälp.

MVH
Bosse

Edited by - boik on 2003/04/15 13:05:36

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/04/15 :  09:34:49  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jag funderade förut på att koppla it den interna basen i ML,
och bygga ett torn bredvid elektrostaten med små 6,5" längst
hela staten, och sedan köra dessa till 60hz, sedan bygga nått
subb och ställa på golven ...

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/04/15 :  13:38:02  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Eftersom ML är en Dipol så får du bäst resultat med dipol basar.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/04/15 :  14:01:48  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

jasså

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/04/15 :  14:15:10  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Alexi:
Min tanke precis!

8 st T&P element i dipol? Måste ju skräddasys med lite högre Qts, men va faan...

;-)

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/04/15 :  16:11:28  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Ett mycket billigt allternativ som faktiskt skulle kunna fungera vore att köra dom super billiga ellementen från BRL.se
4x10" Pyramid 588kr Qts 0,87; Fs 36Hz
4x12" Pyramid 688kr Qts 1,55; Fs 33Hz

8-16st per sida blir ju inte allt för dyrt.

Svalander kör ju med liknande ellement i hans Dipol / IB:

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/04/15 :  16:19:00  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
För aningen mer pengar finns ju också på BRL.se
4x12" Veres Audio 988kr finns i två versioner:
1224: Qts 0,86; Fs 25Hz
1228: Qts 1,16; Fs 27Hz

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/04/15 :  16:42:08  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
24st 10"are totalt kanske du kan få ytterligare mängd rabbat och få dom för 3'000kr totalt.
Med 6st på varje sida om aerius skulle passa dess höjd bäst.


Kopla bort den interna 8"basan som den delar till vid 450Hz och dela direkt till dipolbasarna istället!

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

boik
Starting Member

23 Posts

Posted - 2003/04/15 :  17:07:18  Show Profile Send boik a Private Message
24st 10" jo jag tackar. Min fru skulle nog bli jätteglad.
Tittade idag på en anna sub, rel quake som jag tyckte såg fin ut. Två sådana kanske skulle gå att få igenom på mbl mötet med inrednings chefen (frun).

Vi får väl se.
Bosse

Edited by - boik on 2003/04/15 17:07:43
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/04/15 :  18:38:00  Show Profile Send Parasite a Private Message
Nu vet jag inte hur pyramider kommer låta "lådlöst" men spelar man dem i en låda så låter de nästan hyffsade förutom ett jävla ljud som påminner om en tunnväggad ostagad låda. Har en knäpp polare som byggde med pyramidkit med 2 st 12" i varje , i en låda av 22 mm mdf, men när han spelar så låter det som han har använt 10 mm spånskiva av kassare slag, vet inte varför, men som sagt skulle man kunna få bort det där mysko ljudet från pyramidbasarna så skulle de nog funka kanin . =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/04/15 :  21:30:18  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Problemet med Pyramid basarna är att dom har så hög Qts, vilket gör att dom inte riktigt fungerar i slutna lådor. Men för dipol / IB är hög Qts nästan en förutsätning!

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/04/16 :  20:01:05  Show Profile Send Parasite a Private Message
Alexi, hmm, nästan nyfiken i att experimentera lite med pyramid då =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/04/17 :  19:05:57  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Varför inte bygga med ett riktigt bra element per sida? Seas Exel 10" eller en Scanspeak 10" per sida borde ju räcka aldeles utmärkt. Har lite svårt att tänka mig att pyramidbasarna ska låta snyggt och korrekt på något vis. Jag har lyssnat på många olika konstruktioner med pyramidbasar och ingen har varit bra, inte ens i närheten av dugligt.


Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2003/04/17 :  20:56:35  Show Profile Send Staffan a Private Message
Jag håller med Kemppi,satsa på
kvalitet istället för kvantitet.
Har Martin Logan själva svårt
att integrera basen med panelen
så blir nog ändå svårare med
Pyramidbasar.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/04/17 :  20:59:00  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Staffan problemet ligger inte i kvaliten på basen utan i att man blandar dipol med monopol.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/04/17 :  21:02:57  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Alexi: Bygger man en dipolsub så måste den kompenseras grymt mycket för att klara att spela djupt. Det kommer inte Pyramidbasarna att klara.http://www.stryke.com/AVseries.html Dessa kanske kunde vara något. Köpa något vettigt aktivt filter och dela av dina ML vid lagom frekvens och köra rena lågbasmodluler.

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.

Edited by - Kemppi on 2003/04/17 21:25:49
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/04/17 :  21:53:08  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
kemppi nä klart in en liten Pyramid bas klarar så mycket men när vi pratar om 24st som får dela på det så!

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/04/17 :  23:03:38  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Alexi: det går inte att försvara storleken på en sådan konstrukton.

Men ett par Tc Sound element för 150$ st är ju inte så farligt det heller.

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/04/18 :  13:55:03  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Kemppi, det är ju klart det går att försvara, det måste vara stort när det är dipoler.
Du pratar om monopoler och där har jag ju redan skrivit att Pyramid inte funkar! Äpplen och Päron Kemppi

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/04/18 :  14:25:28  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Så stort måste det inte vara för att vara dipoler. Bara elementen håller hög kvalite så att dom tål att kompenseras ganska mycket. I tidigare nämda orion så räcker dipolbasdelen i den fullt tillräckligt enligt vad jag blivit informerad om.

Men visst, ifall man vill åstakomma djup bas så måste baffelstödet bli stort. Jag har tänkt mig att det borde funka att bygga en "vanlig" låda med en vägg i mitten med elementet/elementen monterade och inga sidoväggar. Sen får man prova lite olika mått på lådan för att variera stödet. När man är nöjd med det så går det ju alltid att kompensera mer med elektronisk utrustning.

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.

Edited by - Kemppi on 2003/04/18 14:26:34
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/18 :  14:39:41  Show Profile Send n/a a Private Message
Eftersom att det inte är aktuellt att döda den befintliga basen i huvudhögtalarna så skall suben inte anpassas till en dipol utan till en rätt så konventionell lådbas. Om du är nöjd med Canton subben så tycker jag att du gått kan skaffa en till. Lite frågande till den tänkta höga delningen är jag iofs. Om du har ideer om att bygga något så tycker jag att du skall satsa på ett högkvalitativt element per sida i stället för en drös med mindre lyckade lösningar. Mycket dåligt ljud blir inte med automatik bra ljud. Vet inte hur delningen sköts idag men den är nog så viktig för slutresultatet.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/04/18 :  14:45:39  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Det var ju just att skippa den inbyggda basen jag tänkte på... Gör man inte det är det ju helt klart ingen ide att köra dipol.
Jag hadde tänkt mig något sånt här:

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/04/18 :  14:49:32  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Vad jag ser som den absolut bästa lösningen ifall du absolut ska bygga är att bygga något med vettiga element och dela aktivt mellan martilogan högtalaren och den separata basen. på så sätt får du ett ganska flexibelt bassystem och du kan labba med lite olika delningar mellan martinlogan och subben.

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/04/18 :  20:09:52  Show Profile Send Parasite a Private Message
Tror inte att pyramidbasar funkar särskilt bra i just detta bygge, men jag är alltid nyfiken och experimentera själv och gillar att testa annorlunda billiga lösningar, experimentera är kul =)
Och med tanke på att jag va på bilmässan på elmia i jönköping och lyssnade på en hel del DYYYYRRRRAAAAA bilbyggen och hur ljudet var där (nåja , va få som verkligen imponerade) så känns det lönt att försöka testa med idiot-element som pyramid =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

boik
Starting Member

23 Posts

Posted - 2003/04/18 :  23:09:00  Show Profile Send boik a Private Message
Är väl inne på dahlbergs linje att skaffa en canton as2 till, det blir förmodligen den billigaste lösningen. Testade idag mitt nya zappulse slutsteg som jag byggt till mina ml och det blev mycket bra. Skall prova med en till as2 och en behringer ultra-curve pro dsp för att dämpa ngr rums reflexer. Har idag en ultra-q pro men den är i mono och med två subbar så blir det svårt. Jag får väl prova mig fram var frekvens delningen blir.
Tack för tipsen.

Bosse
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/04/18 :  23:25:27  Show Profile Send celef a Private Message
hade inte finska gradient några subs optimerade för elektrostater??

sound pollution
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000