HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DIY microfån
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/04/14 :  20:04:05  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
Jag är lycklig ägare till en kallebrerad mikrofån kapsel, frågan är bara vad för slags rör man skall montera den i ?

så tunnväggigt som möjligt antar jag, för att minska diffraktioner?

Kan 1 mm väggtjocklek göra någon skillnad , då 20 kHz är 17 mm våglängd?

Plast eller metall, spelar det roll? tänkte mest på aluminiumrör från RC-shoppen eller något liknande.

Något annat vettigt att tänka på?

/rickard

I m only in it for the DIY

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/04/14 :  20:05:45  Show Profile Send Nagref a Private Message
Kör 6mm mässingsrör med godstjocklek på 1mm från Classe. Det skulle jag gjort om jag inte hittade den gamla avdankade antennen...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/04/14 :  20:20:58  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
schysst med en gyllene mick till "golden ears" . skall titta till Classe när de öppnar i Hbg... om sådär en månad eller två...

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/04/15 :  22:35:47  Show Profile Send period a Private Message
Var kan man köpa en sån där kalibrerad mikrofonkapsel? Vad kostar dom?

Mvh // Per
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/04/16 :  08:08:21  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
www.libinst.com säljer Giardin mikrofoner (ca 1500 spänn) och även kapseln (ca 350 spänn ink frakt)

Giardin är en snubbe i USA som troligen inte gör annat än kalibrerar mikrofoner...

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Ljudåtervinning
Member

114 Posts

Posted - 2003/04/18 :  14:04:09  Show Profile Send Ljudåtervinning a Private Message
Jag använder bromsrör från biltema. Lite mjuka och innehåller nickel (alergirisk!?), men är endast ~4,75mm i diameter. Krympslangas med fördel fast på mikrofonen. Passar bra till sennh, pana wm61, wm60 etc.

__Ont om idéer har jag ont om!
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/18 :  14:49:56  Show Profile Send n/a a Private Message
Bågskyttepilar går det att göra fina mikrofoner av.




”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/04/19 :  10:47:11  Show Profile Send celef a Private Message
så här ser ju linkwitz mikar ut, 2 helt olika principer. har själv provat o jmfrt en fri mik o en instoppad i ett rör (dock avrundade kanter), ingen som helst skillnad i mätresultat upp till 20k. men enligt girardin så är sämst att stoppa ned kapseln "halvägs"!


sound pollution
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/19 :  11:07:40  Show Profile Send n/a a Private Message
Se där ja. Jag har haft en ide om att jag skulle fylla upp utrymmet mellan kapselns främre kant och pilen med något material men jag har inte hittat något argument för det så här långt. Skall kolla vad jag hittar hos den här Girardin.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/19 :  11:17:14  Show Profile Send n/a a Private Message
Det var inte mycket. Han har en mailadress och det är allt.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/04/20 :  21:17:46  Show Profile Send celef a Private Message
det var i ett e-mail girardin svarade som jag skrev på frågan hur jag bäst skulle montera min kapsel, då kapseln vid kalibrering är monterad på änden på ett rör så är det bästa metoden, men jag tror eg inte det är några problem så som du monterat i pilspetsen.

sound pollution
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/20 :  22:10:33  Show Profile Send n/a a Private Message
Huvudsaken är nog igentligen att det efterliknar kalibrerings förfarandet och det skiljer naturligtvis från leverantör till leverantör. Så att kolla det kan nog vara en ide. Jag har dessutom fyllt mitt rör med epoxy för att minimera resonanser.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/04/21 :  14:40:56  Show Profile Send celef a Private Message
jo det sägs att kapselns bakstycke alltid skall förseglas med epoxy så det är nog en god idé att göra så!!

sound pollution
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/04/22 :  18:13:38  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jaha, då får man skrota fyrkantröret då. Inte undra på att mina testmätningar ser ut som en dåligt skränkt skogssåg. Eller är det nåt annat vajsing jag har? Kanske billig kapsel från Elfa? Det kommer dock indata alla fall, så nåt har man lyckats med.

Nån som vet nån billig(gratis)sajt där man kan slänga upp lite bilder??

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/04/22 :  18:31:11  Show Profile Send celef a Private Message
nu är det ju inte bara mikens fel om en högtalare mäter konstigt, det kan ju oxå vara så att högtalaren inte mäter bättre! :) eller så innehåller mätningarna alldeles för många reflexer!? :(

sound pollution
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/04/23 :  13:13:17  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Ja, det är ju iofs en bllig Rotel, men såå dåligt borde den inte mäta, då är det nog reflektioner som spelar större roll, får byta mätplats...fasen åker också yoyo.

Några ytterligare förslag på hur eliminera/optimera? Använder justMLS.

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/04/23 :  17:57:18  Show Profile Send celef a Private Message
att fasen åker jo-jo tyder på att du har ställt starten på tidsfönstret *fel*, det blir många fasvridningar på vägen mellan högtalare och mik. samt analysera bara högtalaren innan första reflexen (= kort tidsfönster i ett bostadsrum).

sound pollution
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/04/23 :  18:18:12  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Alltså, ju större rum desto bättre och mätobjektet mitt i rummet.....madrasser på väggarna(Kronoberg?)

Någon relation mellan tidsfönster och rumsstorlek? Flytta tidsfönstret, är det lika med Offset?

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/23 :  20:24:04  Show Profile Send n/a a Private Message
Börja att mäta på 1m's avstånd med ett tidsfönster satt till 8ms. (En samplingsfrekvens satt till 48khz kan vara lämpligt att börja med). Sen går du in och tittar på "Time domain", om du då har för kort avstånd till reflekterande ytor så kommer det att synas på pulssvaret i form av en topp efter vad själva högtalaren bidrar med. För att eliminera inverkan av reflexen så får du då antingen förkorta tidsfönstret eller möblera om mätförfarandet. För att få ökad tillförlitlighet vid lägre frekvenser så måste du använda lägre samplingsfrekvens och längre tidsfönster. 4ms och 48khz brukar jag lita på ned till 1000-1500hz om inte delningen ligger just i det området.

Glöm inte bort att kompensera för ljudkortet heller. Läs manualen noga, det mesta står där.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme

Edited by - n/a on 2003/04/23 20:29:58
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/04/23 :  21:17:02  Show Profile Send celef a Private Message
i ett normalt bostadsrum brukar man kunna mäta med ett tidsfönster på 5ms vilket ger en *ekofri* (reflexfri) mätning ner till ca 200hz. vill man kunna mäta ner till 20hz ekofritt krävs ett tidsfönster på 50ms, alltså inga reflekterande ytor närmare än 8,6 meter. då kan man istället mäta närfält, men det är en helt annan historia!


sound pollution
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/04/24 :  11:05:15  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Hur kollar man om mikrofonen verkligen fungerar? Körde tester igår och blev inte klok på resultaten...kom sedan på att batterimatningen var avslagen....men det bidde inte så mycket bättre ändå. Så nu går jag tillbaks ett steg till, hur kollar jag micen? Jag kör med 3V matning och en tantal-elyt på 1uF, samt Rl på 2,2 kohm....

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/04/24 :  17:47:34  Show Profile Send celef a Private Message
bygg linkwitz spänningsmatning, koppla upp miken till ett gammalt kassettdeck (mikingången) eller dat eller md. ljudkortets mikingång kan du ju oxå kanske använda för test.

sound pollution
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000