HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Önskar förslag på uppgradering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/04/14 :  12:26:14  Show Profile Send rolandm a Private Message
Hej go' vänner.

Egentligen är jag ganska nöjd med min anläggning, men "mer vill ha mer" och jag söker förslag på uppgradering.

Har idag:
Förstärkare: Alchemist Axiom
CD spelare: Micromega Junior (används som transport)
DAC: Alchemist TS-D1 24/96
Högtalare: ALR/Jordan Entry 2M
Stativ: Attacama
Skivspelare: Thorens TD280Mk II, Ortofon OM 20
Kassettdäck: NAD 6340

DAC till förstärkare: Audioquest Turquoise
Förstärkare till högtalare: Supra Ply 2 (underbara kablar, förutom färgen som likar Colgate alldeles för mycket...)

Lyssnar på: Tears for Fears, Beautiful South, Dionne Warwick, Lisa Stansfield, Swing Out Sister, The Beloved, Barbara Streisand, Bee Gees, Mike Oldfield, Terry Oldfield, Sally Oldfield, Enigma, Mythos, Delerium, Deep Forest, Alice, Mylene Farmer, Fatihless, Kosheen, Olive, M-people, Pet-shop-boys, OMD, Erasure, Vangelis, J-M Jarre, Clannad, Maire Brennan, David Arkenstone, Saint Etienne, Femi Kuti, B-tribe, Divine Works, Sacred Spirit, Mauro Scocco - och mycket klassiskt. Alltså pop, drums'n bass, electronica, soul, house, dans, afrobeat, world-beat, etnic, new age... Anläggningen ska klara ganska mycket och det gör den verkligen. :-)

Egentligen saknar jag inte direkt någonting, men kanske jag skulle önska en ännu större ljudbild - framförallt vid låga nivåer. Lite mer basdjup skulle min flickvän välkomna, men utan att förlora den fina skärpa och snabbhet som jag har idag.

Jag funderar på att byta högtalare, och på listan finns Audiovector C2, ALR Jordan Entry L eller XL, Monitor Audio Bronze B4.

Jag är nöjd med min Alchemist, men vad skulle en lämplig kandidat vara om jag ville ha ännu mer? Myryad Z-serien kanske? Arcam A75 Plus? Cyrus?

CD spelare då? Köpa en DVD, köra som CD transport till min Alchemist?
Eller skulle en Arcam CD82T låta bättre?

Mitt ljudideal kan nog beskrivas som ett väldigt musikaliskt helhetsljud, där det är lätt att följa med det som händer i mixen, ett system som lyfter fram bra inspelningar och samtidigt kan förlåta en del dåliga. Bra upplösning, framförallt på röster och akustiska instrument. Närvarokänslan är viktig. Det ska låta "äkta". Diskanten ska vara luftig, ljudet öppet, och basen rytmisk och väldefinierad. Vill inte ha en varm bas, men en anstrykning värme i mellanregistret är inte helt fel.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/04/14 :  13:18:32  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
"Mitt ljudideal kan nog beskrivas som ett väldigt musikaliskt helhetsljud, där det är lätt att följa med det som händer i mixen, ett system som lyfter fram bra inspelningar och samtidigt kan förlåta en del dåliga. Bra upplösning, framförallt på röster och akustiska instrument. Närvarokänslan är viktig. Det ska låta "äkta". Diskanten ska vara luftig, ljudet öppet, och basen rytmisk och väldefinierad. Vill inte ha en varm bas, men en anstrykning värme i mellanregistret är inte helt fel."


Jag tror att det är så här dom flesta Linnägare definierar hur deras annläggningar låter. Varför inte knalla iväg till närmsta Linnhandlare med cdkombo och förstärkare under armen och jämföra??

Högtalarna kan du behålla ett tag tills du drabbas av nästa "uppgraditis"

Ett annat förslag är att ta högtalarna under armen och jämföra olika elektronik, fast det allra bästa är om du får möjlighet att låna hem grejerna någon vecka.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/04/14 :  13:33:47  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Audiovector C2 högtalarna är nog fel om du söker mer djupbas. Tycker de är ganska slätstrukna. Köpte hem ett par efter en för snabb provlyssning i butiken där de iofs lät hyffsat på mkt. dyrare elektronik än jag hade hemma då. Men väl hemma tröttnade jag ganska snart på dem, och sålde dem efter bara en månad med 50% förlust. De har väl ganska bra mellanregister för prisklassen men någon djupbas kom det aldrig ur mina.

De högtalare jag "bytte" till behövde inte spela många toner förrän både jag och tjejen kunde konstatera at de lät mkt. bättre.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2003/04/14 13:36:58
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/04/14 :  19:09:01  Show Profile Send rolandm a Private Message
Linn låter bra, men jag tycker de är för dyra till vad de ger. Och jag tycker det är lite tråkigt med alla grejjer från samma tillverkare. Det blir ju en speciell synergi effekt med Linn, Linn passar bäst med Linn, och visst kan jag förstå de som tycker detta är magiskt men det är för mycket pengar och så tycker jag att Linn har en lite tråkig design.

Jag tycker Myryad Z-serien är snygg, och den har fått bra betyg utomlands. Men jag vet ingen i Stockholmsområdet som demar Z-serien. Ljudmakarn har den dyrare Mi-serien.

Audiovector C2 må inte ha den djupaste djupbas, men kanske mer än mina stativare mäktar med? Fast iofs, mina stativare har ovanligt mycket ljud för storleken... Den enklaste lösningen är att fortsätta med ALR/Jordan och titta på de större modellerna (Entry L eller XL, kanske även Classic serien), men är det den bästa för pengarna? Tyvärr är det svårt att provlyssna ALR/Jordan i Stockholm, jag vet ingen som för dem. Jag köpte mina från Sontec för 3 år sedan, men Sontec har inte kvar märket vad jag vet.

Acoustic Research är en tillverkare som jag är nyfiken på, men de verkar inte finnas i Stockholm heller. Eller?

Prismässigt hade jag tänkt mig en 8000:- för respektive del. Jag tror på ungefär samma pengar för allt, det är min väg mellan "satsa allt krut på källan och nästan ingenting på högtalarna" (Linn), "du klarar dig med en enkel förstärkare och CD-spelare, satsa krutet på högtalarna därför att det gör är den största ljudmässiga skillnaden". Nu ligger mina grejjer i spannet 3-5000:-. Men kanske runt 8000:- är för lite för att det ska vara värt skillnaden? Kanske det ska vara runt 10 000 istället?

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 3.27 sekunder. Snitz Forums 2000