HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Noise killer?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2003/04/14 :  10:36:48  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Fanns/finns nån blå "guck" som man målade/sprayade inne i bilar för att dämpa resonanser, har någon använt detta till att dämpa högtalare med??

Dont look back. Something might be gaining on you...

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/04/14 :  12:02:43  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Tror det innehåller bitumen, så det borde väl fungera ungefär som bitumen-plattor...

Mvh / Simon
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2003/04/14 :  12:14:06  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Vad jag minns så skulle det omvandla vibrationer till värme utan att addera så mycket vikt.
Ganska enkelt oxå att bara spraya högtalarna (insidan)
Nån som vet om det fortfarande tillverkas?
Kanske mer bilstereogrej men nån borde ha applicerat det på hemma-hifi!?

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/04/14 :  14:04:05  Show Profile Send iffe a Private Message
http://www.noisekiller.com/
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/04/14 :  18:23:18  Show Profile Send mag a Private Message
Finns nån billigare variant också, undra om inte swedac har nått. MDS säljer nån annan variant också.


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/04/15 :  00:19:40  Show Profile Send orthanc a Private Message
Finns ett mera utvecklat medel idag som heter dBaxe. Har dock inte testat det i högtalarbyggen, men i datorn för att dempa resonanser i lådan och då funkar det bra. Mera info hittar du hos bland annat http://www.backesljudbygg.se/home.htm .

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2003/04/15 :  14:02:12  Show Profile Send DanneS a Private Message
Jag är också intresserad av "flytande" bitumenplattor. Har funderat på biltemaprodukterna nedan. Är det någon som har provat någon av dessa? De ligger ju "något" bättre till i pris än Noicekiller och Backes variant.


Biltemas Tröskelskyddsmassa 36-2414 1 Liter 49.90:- (Finns även i vitt) http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=745&iItemId=19667

eller


Biltemas Rostskyddsmassa 36-2414 1 Liter 39.90:-
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=745&iItemId=19660

/Daniel
Go to Top of Page

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2003/04/15 :  14:57:25  Show Profile Send desoto a Private Message
Vet ej hur dessa produkter står sig mot de officiellt för ändamålet utvecklade produkterna t.ex noicekiller.
Tror att den senare biltema rostskyddsmassan är bättre än den första dock.
Använde för ett antal år sedan flytande kall-asfalt avsedd att strykas på husgrunder inuti ett par lådor med subjektivt lyckat resultat.


/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/04/16 :  00:28:11  Show Profile Send 944Driver a Private Message
Frågan är hur pass torr rostskyddsgeggan blir?
Det är inte helt kul om den fortsätter att vara lite kladdig i en evighet som vissa typer av rostskyddsmedel är.
Hagmans body (stenskottsskydd/tröskelskydd) ska enligt förpackningen ha ljuddämpande egenskaper, biltemas borde vara nått liknande kan man tycka. Den blir iallafall helt torr ganska snabbt och kan lackas över med billack.

//Magnus
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2003/04/16 :  08:38:26  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Min tanke var att använda Noise-killer på en redan byggd högtalare, alltså att spruta insidan, liten påverkan av innervolym och ganska enkelt att göra (men inte att ta bort om det ej blir bra, men men)
Vad tror ni?

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2003/04/16 :  09:17:10  Show Profile Send DanneS a Private Message
"Ledzepp" - har du konstaterat att du (lådan) har "vibrationsproblem"?

Jag tänker prova Biltemas Tröskelkydd senare under våren. Kanske kan den fungera i min sub, återkommer med "rapportering". Eftersom den går att måla på förutsätter jag att den torkar, frågan är väl hur elastisk den är efter torkning så den kan absorbera eventuella vibrationer...

/Daniel
Go to Top of Page

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2003/04/16 :  09:55:41  Show Profile Send desoto a Private Message
Måste bara kommentera en sak... det spelar väl i de flesta fall ingen roll om medlet i fråga torkar helt?
Det är ju trots allt insidan av lådan man applicerar det på. För min del får det gärna vara lite småklibbigt på ytan.
Ser det snarare som en fördel eftersom det hjälper till att hålla fast det dämpmaterial man eventuellt använder dig av.


/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page

blackrose
Member

172 Posts

Posted - 2003/04/16 :  11:01:32  Show Profile Send blackrose a Private Message
Köp Biltema-geggan, blanda med fin blästersand till en massa som precis kladdar, på med guckat o du har en perfekt "dämpmatta".
Har gjort detta i 2 st bilar, dörrplåten blev helt "död"!!
Fick tipset från en Akustik-ingenjör, han bara skakade på huvudet när han såg priset på Noicekiller, det är trots allt fysik det handlar om, inte magi!!
Han visade en formel för det hela, enkelt uttryckt ska dämpmassan ha ca. 3 X massan av det som ska dämpas, det här blir kanske inte aktuellt i Hi-Fi sammanhang i hemhögtalare!!?? 3 X massan i en MDF skiva på 40kg !!!OJ! ;)
I bil kan jag dock varmt rekommendera det!

Som Lemmy i Motörhead säger: "Eat well, stay fit and die anyway"
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2003/04/17 :  08:22:09  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
"DanneS"
Vid höga ljudtryck så finns små vibrationer, vet inte om det påverkar
Ljudet, men man (jag) vill alltid tro att man kan göra något bättre!!

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2003/04/17 :  08:37:29  Show Profile Send DanneS a Private Message
"Ledzepp" - håller med dig, klart att man alltid kan göra saker bättre. Annars vore det väldigt tråkigt, om allt redan var perfekt.

Jag har nu inhandlat Biltemas Tröskelskyddsmassa och tänkte mig att göra ett litet test under påsk, mest för att se hur den är att applicera och jobba med. Testobjekt blir nog en 12 mm plywood, vill inte testa i lådan direkt... återkommer.

/Daniel
Go to Top of Page

blackrose
Member

172 Posts

Posted - 2003/04/17 :  10:55:07  Show Profile Send blackrose a Private Message
Måste få fråga, vad är det ni jagar när ni ska kladda i högtalarlådor???

Som Lemmy i Motörhead säger: "Eat well, stay fit and die anyway"
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2003/04/17 :  12:11:50  Show Profile Send DrBoar a Private Message
Kolla vilket lösningmedel det finns i biltema massan, i synnnerhet om det skall in i slutna lådor kan det om det vill sig illa lösa upp limmet i högtalarelementen! Jag skulle "steka" lådorna i vårsolen innen jag satte tillbaka elementen efter en sådan intallation
Go to Top of Page

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2003/04/17 :  13:34:01  Show Profile Send DanneS a Private Message
Hmm, mycket bra reflektion "DrBroar", tack.

Jag tror faktiskt att lösnigsmedlet är ganska "elakt". På burken står det "rengör verktygen med hjälp av lacknafta, thinner eller bensin" så ordentlig torkning är nog nödvändigt om jag inte vill vakna upp en morgon med konor och kantupphängningar liggandes på golvet.

/Daniel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000