HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 snåla människor överallt...?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/04/13 :  21:51:09  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag gillar att byta prylar hela tiden, testa nytt etc. Men varje gång jag försöker bli av med saker, så är det bara värsta skambuden som trillar in hela tiden. Vad är det för fel på folk som inte har vett i skallen att lägga rimliga bud? Oftast är det "normala" människor från forumet (eller Hifimagasinet) som snålar och när man frågar dem varför, då kommer några och en förklaring att de hoppades att det kanske skulle gå hem.

Jag förstår inte, men står det "jag är knarkare" i mina annonser, eller varför tror folk att jag vill skänka bort mina prylar? Är man intresserad av nånting, då bör man ha hyffsad koll på vad den kan tänkas vara värd och bjuda därefter.

Sånt här oseriöst beteende urholkar hela begangnatmarknaden, som redan är dålig eftersom vi är så få som sysslar med hifi. Inte fan blir vi fler, då man inte kan ångra sig och sälja saker utan att 90% av buden ligger långt under det som är rimligt. Jag skulle inte ha samvete att skambjuda på nånting, möjligtvis av misstag, men då skulle jag be om ursäkt efteråt! Argumentet att man inte har råd håller absolut inte, då ska man hålla sig borta!

Tex. om jag är intresserad av en Amplifix och nån har en 4 månader gammal sådan att sälja, då bjuder jag inte halva nypriset, eller hur? Fast det kanske man gör om vill sko sig på andras bekostnad.

Hursomhelst, jag hade en liten förhoppning av att hifi-folk hade mera vett i skallen och förstod att en väl fungerande beg-marknad är en viktig förutsättning för att våran hobby ska fungera. Tydligen var jag för blåögd.

mvh. Adam

PS. fast inga mvh till alla snåla jävlar, må de ruttna längst ner i källaren, bland en massa urgammal "loppis-hifi" skräp.

Edited by - yalpa on 2003/04/14 23:10:51

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/04/13 :  22:14:43  Show Profile
Jag håller med till 100% !

Det fanns en liknande diskussion på TAGs hemsida för en tid sedan, och där framkom siffror i stil med 35% till 45% för normala prylar. Vissa ville hävda att man för TAGs skulle få 60% av nypriset, men inte mer. Jag kan inte avgöra riktigt, men jag har försökt sälja ett av mina slutsteg och det går inte. Marknaden är totaldöd just nu...
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/04/13 :  22:21:17  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Alltså, jag lägger alltid skambud!
Funkar alltid för mig, är bara säljaren tillräckligt desperat så kan allt hända.
mvh dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

JohanH
Member

74 Posts

Posted - 2003/04/13 :  22:24:04  Show Profile Send JohanH a Private Message
Håller helt med!

Man blir ju bara så trött på folk som ska pruta hela tiden. Har man satt ett juste pris från början så kan man ge sig på att nån bjuder halva priset...doh!

Jag brukar inte ens svara dem som kommer med skambud, det är inte värt tiden ens. Så kommer jag aldrig med såna bud själv heller. Det är under både min och säljarens värdighet tycker jag.

/JohanH

"Life is to short for bad Hifi"
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/04/13 :  22:24:25  Show Profile Send JM a Private Message
Skall man sälja ngt begagnat så får man nog vara beredd att förlora en hel del pengar faktiskt. Det är helt normalt ! Det finns ju dom som tycker att dom skall få tillbaka 3/4 av nypriset av en apparat som dom har haft hemma ett par månader för "provspelning"... Jag tycker att 1/2 till 2/3 av nypriset kan vara rimligt för kvalitetsprodukter med ett till fem år på nacken...

Begagnat skall vara billigt !

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/04/13 :  22:38:04  Show Profile Send Klenkar a Private Message
vill man sälja så säljer man, annars inte. Bitterhet och moraliserande över för låga priser är tråkigt. Man kommer alltid att förlora pengar. Ju högre pris desto större förlust.
mvh dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/13 :  22:38:45  Show Profile Send DasIch a Private Message
Jag tolkar skambud som att personen egentligen inte är intresserad av att köpa. Jag menar, vill jag köpa något lägger jag i alla fall ett bud som en frisk människa kan tänkas sälja för.

Objektivist
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/04/13 :  22:49:22  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Om jag annonserar efter att få sälja en produkt, får jag räkna med skambud. Det är spelets regler.
Vad jag inte vill ha, är upprepade skambud från samma givare, när man en gång tackat nej till sådana övningar.
Det är mycket störande och dessutom snudd på förolämpande.
Nåväl, så kan det vara, och är ibland.

Det som gör att jag drar mig för att lägga ut en säljannons här hos oss, är det fakrum att man oftast inte får ett bud, skam eller vettigt, utan man får en diskussion, om det skall ingå i köpet eller inte vete fanken.

Vad jag menar är att om jag vill disskutera så skriver jag i forumet, precis som nu, om jag vill sälja så annonserar jag under "säljes". Ganska enkelt, tycker jag.

Som skräckexempel kan vi ta Larsho:s annons om sin förstärkare, Edison 60.

Han fick inte göra mycket annat än svara på mer eller mindre intresserade inlägg, många som inte ens var avsedda att ha med saken att göra.

Det måste väl ändå finnas gränser på hur mycket som skall avhandlas inom en säljannons?
Larsho ville sälja en produkt och fick många hundra inlägg på köpet.
Ett av dem var mitt, så jag är inte helt oskyldig.

Det vore kanske befriande om vi kom överens om att disskussionerna sköter vi här, och köp och sälj sköter vi där det hör hemma.
Där bör svar på annons ske och inte mycket annat, förutom relevanta frågor, som ålder, skick osv.osv.

Vi, om några, borde ju kunna föregå med gott exempel.

edit: stavfel, och fler finns att rätta, men orken tryter.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2003/04/13 22:53:01
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/04/13 :  22:51:09  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Hej!
Det är just det som är fallet alla som säljer är inte helt "friska".
Måste byta, prova något nytt och kanske blir mitt liv rikare.
Det kostar att ligga på topp och många vill vara just där. Jag är nöjda med vad andra kasserat. Men ett bud är ett bud och pengar är pengar. Det är det jag alltid påpekar när jag lägger ett bud. Inget tjafs och pengar har du på ditt konto när jag har prylen i min hand.
Keep it low and enjoy the flow som Ali G skulle ha sagt, in da MotherFukking H.
mvh dd
ps. såg just att D:ster har gått och blivit advanced, kanske just kanske skulle man skaffa sig ett liv

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Edited by - Klenkar on 2003/04/13 22:53:43
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/04/13 :  22:56:27  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Klenkar:

Jag är inte riktigt säker på vad du vill ha sagt med ditt inlägg?

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/04/13 :  23:02:32  Show Profile Send Klenkar a Private Message
att man alltid kommer att förlora pengar!
att man inte skall gnälla då man gör det!
att man inte skall komma och moralisera!
att det kanske, jag lägger vikten vid kanske, inte är helt friskt att hela tiden förnya sig!
mvh dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/13 :  23:18:00  Show Profile Send DasIch a Private Message
Klart som tusan man kommer förlora pengar när man säljer begagnat, värdet minskar ju på produkterna. Det finns ingen mening att klaga på det. Däremot är det förbaskat irriterande att få bud som kraftigt understiger värdet på produkten man vill sälja. Jag fick exempelvis ett bud på 800kr för min knappt ett år gamla Marantz PM7000. Det är direkt oförskämt, därför bad jag också personen dra åt helvete. Som säljare bedriver jag inte välgörenhet.

Jag kan förstå om en intresserad köpare försöker pruta, det ingår nästan i processen. Jag kan också förstå om någon av misstag, eller just för att denne vill köpslå, lägger sig en bit under värdet av det han vill köpa. Vad jag inte förstår är någon som lägger sig under 1/3 av ett rimligt begagnatpris. Visst kanske vissa utgår ifrån att man är förståndshandikappad, och vissa som säljer kanske är det också - vad vet jag. Då jag själv har alla hemma gillar jag dock att bli behandlad därefter.

Objektivist
Go to Top of Page

aaight
Member

208 Posts

Posted - 2003/04/13 :  23:20:44  Show Profile Send aaight a Private Message
att diskutera musik och hifi-prylar med folk är en sak. att göra affärer är en helt annan. diskuterar jag priser med någon ( som jag inte känner ) så vill jag ju betala så lite som möjligt. att få ett skambud på sin pryl är kanske inte så roligt men då är det ju bara att tacka nej. inget att bli upprörd över.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/04/13 :  23:26:57  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
-------------------------------------------------------------------
"att man alltid kommer att förlora pengar!
att man inte skall gnälla då man gör det!
att man inte skall komma och moralisera!
att det kanske, jag lägger vikten vid kanske, inte är helt friskt att hela tiden förnya sig!
mvh dd"
-------------------------------------------------------------------

Sällan jag förlorat pengar på ett köp/sälj. Allt värderas inte i pengar.
Aldrig gnällt över en affär.
Moralisera sysslar jag inte med. Konstaternaden däremot.
Att förnya sig kan vara utveckling, inom rimliga gränser, där håller jag med dig. Det får inte bli en "sjuka".

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/13 :  23:34:09  Show Profile Send DasIch a Private Message
Ponera att någon säljer sina jättefina Högtalarus Audiophilia 2k, som kostar 15,000kr nya. De är ett år gamla och säljaren vill ha 10,000kr för dem. Hur tänker då en person som lägger ett bud på 5,000kr? Om personen menar allvar med sitt bud måste han utgå ifrån att säljaren är dum i huvudet. Kanske är jag ensam om det, men jag ser det då som ytterst oförskämt när någon utgår ifrån att jag är dum i huvudet.

Objektivist
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/04/13 :  23:43:52  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
DasIch: Tror inte att budgivaren utgår från att du är dum i huvudet.
Som köpare kan man ta en chans, eftersom det oftast finns fler orsaker till att sälja än det finns att köpa.

Ingen av dessa orsaker brukar framträda vid annonsering, eller åtminstone väldigt få.
Som jag sa i mitt tidigare inlägg, så får man lov att acceptera ett skambud till och ifrån, det ingår i spelet.
Det är emellertid jävligt irriterande när personerna ifråga inte ger sig. Det har hänt mig och på detta forum, rättare säljsidan.

När jag köper begagnat så ifrågasätter jag sällan motivet till att sälja. Varför skulle jag göra det?
Nyfiken är man ju alltid dock.
Det jag personligen uppfattar som irriterande; är okunskapen hos en del köpare. Om man vill köpa en produkt begagnat så tycker åtminstone jag, att man borde ta reda på det som finns att veta om den innan man skickar iväg ett bud på vinst och förlust.

Men det är jag det.

edit kommatering.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2003/04/13 23:46:38
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/04/13 :  23:55:25  Show Profile Send struts a Private Message
Är det inte så att många hifiprylar har ett alldeles för högt "första" pris som i sin tur drabbar en eventuell försäljning senare? Skambud eller,och,skampris det är en av frågorna.
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/04/14 :  00:04:30  Show Profile
Som säljare har jag rätt att avstå att sälja om någon kommer med idiotbud, och det verkar inte Klenkar gilla :) Det finns inget som heter att man måste förlora pengar - det finns bara i snåljopars huvuden att "en billig affär måste vara en bra affär". Support your local dealers !!!

Inte konstigt att hifi butikerna tröttnar på dessa som jämt prutar via email när dessa kundern enbart är ute efter att spara en krona eller två i det korta perspektivet...

Problemet är just att jag planerar, som i fallet med mitt slutsteg, att köpa ett nytt större. Eftersom jag inte får något vettig bud, så kan jag inte köpa det nya slutsteget som imitt tycke är markant bättre. Alltså får inte min HiFi affär sälja ytterligare ett slutsteg pga att folk inte vill ge vettigt betalt. Därimot så kan folk vara intresserad av "ett klipp" - men då är man inte intresserad av produkten utan att skryta om att man gjort en bra affär, medans man i själva verket dels förstört marknaden och dels lagt ut pengar för något som inte behövs -> så vad har igentligen denna person som skambudat vunnit om han eller hon lyckats köpa till idiotnivå ??? Inget i mina ögon, bara "sabotage av marknaden" i det långa loppet.

Sedan må man gilla detta eller kalla det för klagan osv. Men faktum är, att om inte jag kan sälja mitt slutsteg så kan jag inte köpa ett nytt. Omsättningen, vilket är det t.ex. hifihandlare lever av, blir noll. Om det blir noll omsättning där så kan inte hifihandlarens personal tjäna pengar, de blir uppsagda och vips så har dessa personer i sin tur inte råd att köpa t.ex. en bil, och vips så blir du arbetslös (eftersom det var du som skulle ha sålt bilen :) - osv. En ond cirkel, som är svår att lösa.

Nåja, nog politik.

Alla har rätt till en åsikt, alla har rätt att lägga ett skitbud - men för framtidens skull så önskar jag att folk tog tillvara på sin tid lite bättre och inte tänkte enbart i kronor och ören (eller Euro och cent). Det finns annat som är så mycket viktigare !!!
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/04/14 :  00:18:43  Show Profile Send yalpa a Private Message
Klockrent Bamsefar!!!

Go to Top of Page

lambda
Kilroy was here

120 Posts

Posted - 2003/04/14 :  00:25:06  Show Profile Send lambda a Private Message
Bamsefar, vad menar du med sabotage av marknaden? Marknaden är väl vad köparen är villig att betala, och i viss mån vad säljaren är villig att sälja för. Du har aldrig tänkt på att ditt slutsteg inte har det marknadsvärdet som du vill ha för det? Om det har det så skulle du ha fått det sålt, sett ur ett marknadsekonomiskt perspektiv. Som köpare på beg-hifi så tror jag att det är lite väl mycket begärt att kräva att köparen skall ta ett samhällsekonomiskt ansvar. I mina öron så låter det mest som om du är bitter för att du inte har råd att införskaffa ditt nya "dyrare" steg. Om nu folk kommer med skambud så är det väl bara att tacka nej, eller?


Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/04/14 :  00:29:43  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Bamsefar: Hoppas att du får ditt steg sålt. Vi vill ju inte att Hifi affärerna går i konkurs...
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/04/14 :  00:32:56  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Nä, verkligen inte. Och tänk på förlängningen av resonemanget, hela nationalbudgeten hotas och därmed hela europas välfärd.
Jisse, jag tror jag köper det själv och kanske får medalj på köpet?

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/04/14 :  01:41:57  Show Profile Send Ayn a Private Message
En annan sida av i princip samma problem är om man ser det ur köparens perspektiv - det finns MÅNGA säljare som klart och tydligt övervärderar andrahandsvärdet på sina prylar!

Det är iofs inte främst i hifi-sammanhang jag varit med om det, utan när jag tittar på folk som säljer beggade datorprylar. Ska inte gå in på några detaljer, men det är nog rätt många som vet vad jag menar - helt sjukt vad folk tror att de kan få för sin gamla dator.

Okej, nu är ju dock den marknaden rejält annorlunda mot beggatmarknaden för hifi, men jag antar att poängen är just som det sagts tidigare, att säljare tycker det kommer många skambud när en del av dem i själva verket är rätt vettiga bud...bara det att säljaren övervärderat sin pryl. Såg en annons här eller på hifimagasinet för ett par veckor sen t.ex. där en 3 månader gammal CD-spelare såldes begagnat med en önskad prislapp som låg...300 under nypris tror jag. Liksom, jisses, det är väl skamligt åt ANDRA hållet? Naturligtvis får ju säljaren sätta vilken prislapp han eller hon vill, men ibland börjar man undra....

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/14 :  06:13:31  Show Profile Send Timbre a Private Message
Jag kan inte riktigt förstå problemet.

Anger säljaren ett lägsta pris så gäller ju detta.
Formulerar säljaren sin annons så att budgivning uppstår får man väl ta de låga buden som en del av spelet.

Dessutom är det ju alltid svårare att sälja prylar i extremhifisegmentet.
Hifiapparater är inga investeringsobjekt men kan vara bra för välbefinnandet.

Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/04/14 :  07:19:42  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Kan egentligen inte heller förstå problemet. Som säljare måste man räkna med prutning (omförhandling av priset), eller åteminstone prutförsök. Det ingår i processen, har tror jag varken köpt eller sålt något utan prutning. Det gäller inom Hifi, och det gäller inom andra branscher. Man anger alltid ett pris i annonser, en del är så slipade att de anger ett högre pris just därför att de räknar att prutning kommer att ske. Sedan beror det på marknaden vad man i slutänden får ut. Skambud, gillar man dem ej så behöver man inte ens bemöda sig att svara. Själv ger jag aldrig skambud, utan snarare vad jag kan tänka mig betala. Ibland accepteras det därför att marknadspriset ligger där, ibland inte av olika anledningar. En säljare som inte är beredd att diskutera pris vid seriöst intresse kan också betraktas som snål, inte bara köpare som vill omförhandla priset.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2003/04/14 :  08:07:25  Show Profile Send niklass a Private Message
det är klart att man lägger skambud!!!!!! det är min rätt som köpare.
fast jag lägger ju bara skambud på saker som jag nog skulle vilja ha om jag fick dem för det priset, och vem vet ibland får man ju köpa jäkla billiga grejer.

Det är ju lite granna som mannen som gick fram till kvinnorna och rakt ut frågade om de ville ha sex, ganska ofta fick han ju en örfil. Men det blev ju rätt mkt sex oxå :)


sen är det väl klart att om ingen vill köpa grejerna för det priset som säljaren tänkt sig då är ju inte varan värd det priset, åtminstone inte på den marknaden som säljaren befinner sig på och då är det ju faktiskt säljaren som har lag ett "skambud" eller vad det nu heter i den änden på skalan.


/n - mina 2 cent

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000