HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dörröppningar är inte alltid onda?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/04/13 :  17:11:59  Show Profile Send Roq a Private Message
Jag spelar mina grejer i ett rum som är 4,5 x 4,5m. Takhöjd 3m. Högtalarna står 210 cm från varandra, 35cm från bakvägg med 3,5 cm toe-in. Motstående vägg har 2 stora fönster. Båda sidoväggarna i rummet har 2-meters öppningar med skjutdörrar.
Om jag drar för skjutdörrarna på bägge sidorna får jag JÄTTE-ekon, grötigt ljud och det låter kort sagt för dj-ligt!
Låt rummet vara öppet på båda sidorna och - simsalabim - ljudet blir mycket bättre.
Jag blir förvånad när jag på flera ställen läser att dörröppningar ger sämre ljud. Detta gäller kanske mest akustiskt bra rum (fin dämpning etc.)? Då får man ju oönskade ekon från de andra rummen.

I mitt fall kanske det beror på att lyssningsrummet har dålig akustik/dålig dämpning och detta förvärras om jag stänger in ljudet. De andra rummen fungerar som "absorbenter"/"diffusorer" ??
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000