HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dämpa basen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/08/03 :  16:10:36  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har ett problem med mina stativare. Pga utrymmet inte tillåter att högtalarna placeras en bit ut från väggen så får jag en tjock "svullen" bas. Nu undrar jag om man kan dämpa det med lite dämpvadd i basrören.
Det är inte så att man ändrar någon parameter för elementet så det får jobbar under sämre förhållande?
Har hört att man kan stoppa in sockor, men jag tror riktig dämpull fungerar bättre.

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/08/03 :  16:14:06  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Det funkar utmärkt.. Det enda som händer är att lådan mer liknar en sluten låda. Du kan ju experimentera med olika mycket och tjocka material.. Dynaudio brukar skicka med en propp i skumgummi vilket borde betyda att det blir nästintill helt tätt.. en socka dämpar nog bara lite..

Linn Genki
NAD 1400
NAD 2200
Linn Tukan
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2002/08/03 :  16:18:48  Show Profile Send nl a Private Message
Hej crille

Prova. Visst är nog lådan byggd så att det ska vara ett öppet reflexrör men det är ju dina högtalare som du vill ska låta bra. prova med lite olika matreial och berätta om hur det vart.


Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/08/03 :  17:01:00  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

Jag har ett problem med mina stativare. Pga utrymmet inte tillåter att högtalarna placeras en bit ut från väggen så får jag en tjock "svullen" bas. Nu undrar jag om man kan dämpa det med lite dämpvadd i basrören.
Det är inte så att man ändrar någon parameter för elementet så det får jobbar under sämre förhållande?


Visst är det så att du ändrar på systemets egenskaper. Du flyttar upp avrullningsfrekvensen en bit, och kommer att ändra lådans impulsrespons. Om det är så att den svullna basen består av resonanser kring lådans avstämningsfrekvens, så kan det vara så att du minskar problemet genom att höja avrullsningsfrekvensen. Om tonen inte spelas, så slås ju inte resonansen an, enkelt uttryckt.

Om du verkligen vill komma tillrätta med problemet, utan att få en markant försämrad lågbas (kvantitet av lågbas är tveklöst en kvalitativ fråga, om man tänker efter) så bör du dock angripa själva problemet: Rummets resonanta beteende. Får man rekommendera en basabsorbent eller två?

MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/08/04 :  11:08:41  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har testat att dämpa basen med hjälp av vadd.
Det blir bra mkt bättre, finare bas. Men som sagt man sumpar ju lite djupbas. Det bästa vore ju att ställa högtalarna en bit ut från väggen. Men vadden får duga så länge...

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000