HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mirage M3si vs Mirage M5si???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2002/08/03 :  14:29:37  Show Profile Send kungpingvin a Private Message

Hej där alla erfarna och kunniga människor

Jag undrar om någon här på forumet har erfarenhet av dessa högtalare i jämförelse mot varandra?

Själv har jag bara lyssnat på M3si och tycker mycket om dem men har lite funderingar på att köpa de avsevärt billigare M5si istället och undrar därför hur mycket ljudet skiljer.

Vore hemskt tacksam för lite hjälp och funderingar kring dessa högtalare...

Mvh
Jonas

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2002/08/03 :  20:32:27  Show Profile Send bernu a Private Message
Jag har inte lyssnat på M5:orna men en anledning till att dom borde låta lite olika är ju att M3 består av 2 diskanter + 2 5" mellan + 1 10" bas medans M5:orna består av 2 diskanter och 2 6,5" bas/mellan. Det borde ju innebära att M3:an är en bipolär 3-vägare medans M5.an är en bipolär 2-vägare...

Men dom kanske har fixat så att ljudet är liknande ändå...

/Björn

Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/08/04 :  09:14:55  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Har inte testat dessa modeller hemma, bara hört dem i butik.
M3 och M5 har ett likartat (matchat) ljud, men M3 går djupare och har ett "maffigare" basljud (inte så konstigt egentligen!).
Hur du upplever detta beror mycket på DITT RUM, placering och även kringutrustning. Det bästa är om du kan låna hem båda modellerna (helst samtidigt) så du kan avgöra vilken modell som låter bäst hos dig.
Själv använder jag Mirage OM 10 (2*diskant + 2*6,5") och det räcker gott i mitt rum. Jag kompletterar med sub vid 5.1 ljud, då enbart för den dedikerade sub-kanalen.

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000