Author |
Topic |
|
ryst
Medlem i AÖ
1470 Posts |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 11:32:33
|
Varför andra tillverkare? Varför inte den här?
Dom flesta försteg passar säkert, men frågan är om du vill ändra ljudkaraktären åt något håll? Det måste vi veta om vi ska komma med rekommendationer. |
|
|
ryst
Medlem i AÖ
1470 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 13:14:26
|
Vet inte riktigt om jag gillar designen på Classés försteg. Jag vill egentligen inte ändra ljudkaraktären alls, men OM man skulle ändra så gillar jag INTE sterilt/kallt ljud, lite värme skadar nog inte.
Men annars så gillar jag ljudet från Krell/plinius/audionet/marantz m.fl
|
______________________________________________ Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 13:27:04
|
Classé har ju byggt försteg ett tag. De äldre modellerna har en design som jag föredrar sju dagar i veckan jämfört med nyheterna. CP-50, CP-60 är mycket Classé och begagnatpriserna får plats i din budget. |
|
|
hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!
623 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 13:30:02
|
jag skulle nog satsa på något fint rörförsteg ... finns en jäkla massa fina beggagnade i usa tex. |
|
|
ryst
Medlem i AÖ
1470 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 13:50:15
|
Ska nog bikta mig lite, det är ett flerkanalsförsteg jag vill ha Vet att forumet kanskeinte är det rätta för dessa leksaker, men på de andra svenska forumen är kunskapen om de lite dyrare sakerna inte så stor. |
______________________________________________ Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 15:25:36
|
Hmmmm... Då kan det nog vara läge att söka efter alternativ... |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 15:34:02
|
Hej Ryst!
Du kan ju hosta upp lite till så får du en Yamaha AZ10 med grymt bra D/A-omvadlare (Texas Instruments (f d Burr Brown) PCM1704) som knappt ens finns i surroundförsteg för mindre än 100 tkr. T ex har ingen av Krells processorer dessa. De har DAC:ar av sämre kvalisort från Burr Brown. Tyvärr har jag själv ännu inte lyssnat på den, men SR har både mätt och lyssnat och har funnit den vara mycket bra.
Då kan man säga att du får slutstegen till bakkanalerna på köpet.
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
ryst
Medlem i AÖ
1470 Posts |
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 15:49:11
|
Hoppsan förlåt! Den heter Yamaha DSP-AZ1.
http://www.yamaha-hifi.com och klicka dig fram.
Hälsningar Johan |
|
|
ryst
Medlem i AÖ
1470 Posts |
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 16:30:06
|
Håller med om att det kanske kan kännas konstigt. Tyvärr måste jag säga, är det ju så att försäljningen av kompletta hembioförstärkare är lång långt större än hembioförsteg. Eftersom hembioförstärkarna masstillverkas blir därför priserna mycket lägre och man får slutsteg och alltihop för kanske en tredjedel av vad motsvarande produkt kostar som inte har några slusteg inbyggd. Visserligen blir det dock som att jämföra äpplen med päron, men ungefär så verkar det vara har jag märkt. Sedan en sak till att tänka på är att hembioprocessorer ofta ligger ca ett år efter i utvecklingen eftersom det är på hembioförstärkarfronten som det allra mesta krutet läggs för att snabbt få ut dem på marknaden. Kolla då hur många hembioförsteg som saknar t ex DTS 96/24. Dessutom har många hembioförsteg små mjukvarubuggar som är irriterande. Sådant förekommer mycket sällan på massproducerade produkter.
Annars kan du ju kolla in Thules och Primares hembioförsteg.
En grym är också denna: http://www.bryston.ca/images/sp17silban.jpg En Bryston SP 1.7, men jag vet inte hur mycket den kostar, förmodligen mer än du hoppas på. Den skulle ligga mig nära hjärtat. Jag tycker den verkar vara mycket lätthanterad, se t ex den enkla spaken för att välja dynamisk kompression vid Dolby Digaitalljud, samt att det finns en knapp för varje surroundläge. Den har även mycket generösa garantier (20 år). den verkar vara byggd för att hålla länge i även professionellt bruk.
/Johan
|
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 21:04:24
|
Är det ett 5-kanalers steg du köpt ? om inte så är det väl jätte bra att få alla suround förstärkare på köpet och centern förstärkaren.
Får hålla med knoppen om att det är segt med nyheter på processor sidan (Tag Mclaren undantaget, kanske nån till) fast Tag`en är väl dyrare än du tänkt misstänker jag.
edit: jag menar alltså att processorena alltid ligger efter teknik mässigt.
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
Edited by - mag on 2003/04/11 21:39:19 |
|
|
ryst
Medlem i AÖ
1470 Posts |
|
ryst
Medlem i AÖ
1470 Posts |
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2003/04/12 : 11:44:14
|
Thule, Primare och myriad mfl ligger väl i den prisklassen och är inte så plottriga, Tag:s baby modell ligger väl på runt 25000 ?
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
|
|
HPW
Member
370 Posts |
Posted - 2003/04/12 : 15:00:36
|
Prova Bryston BP 25 finns på Reference Audio & Ljudmakaren |
Rundgång & Omgång |
|
|
ryst
Medlem i AÖ
1470 Posts |
Posted - 2003/04/12 : 15:17:55
|
Primare gör riktigt snygga leksaker, tänker då på SP31.7 Synd att de inte har sina produkter i silver/aluminium, kommer tidigast att köpa nytt slutsteg i höst så man har bra med tid att testa/lyssna. |
|
|
|
Topic |
|