Author |
Topic |
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 17:01:01
|
Jag håller med dig Knoppen om att den musik som brukar användas vid demo är alldeles för enahanda. Påtagligt ofta lite gles akustisk musik. Man byter skiva efter skiva och jag hör ingen skillnad. Dom kunde lika gärna fortsatt med den första. Jag har lärt mig av erfarenheten och brukar ta med mig lite skivor med klassisk musik med körer för att kunna bedömma upplösningen och stereoperspektivet och eventuellt lite metal-musik för att se hur anläggningen klarar mangelmusik. Med lite hot om grovt våld så brukar man kunna få dom spelade.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 17:06:11
|
Ja precis, Björn-Ola! Denna gången hade jag tyvärr själv inte tagit med mig egna skivor men det gick ju bra ändå för en gångs skull. Dessutom är det tråkigt när det demas på mässor och man knappt får spela egen medhavd musik. Det är vid sådana tillfällen man misstänker att demonstratörerna är oroliga för vad folk ska sätta på för musik. De kanske är rädda för att det ska låta illa då? Och det gör det ju också i en del fall, så oron kanske var befogad?
|
|
|
Jadde
Member
1166 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 17:07:21
|
Hur mycket gick hela kalset på? |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 17:23:41
|
Ja just det, vad blir det nu?
SACD: 200 tkr CD: 25 tkr försteg: 160 tkr Slutsteg: 380 tkr Högtalare: 240 tkr
(om jag nu uppfattade priserna korrekt, det gick lite fort där bland hundratusenlapparna)
Och så lite kabelkrafs av grova yttre dimensioner. Jag är så ointresserad av kablar att jag inte lade märke till vad det var för något. Detta nämndes inte heller av demonstratörerna. För min del tyckte jag att det var bra att de fokuserade på att berätta om apparaterna. Vi kan sätta 100 tkr på kablaget, jag tror inte att det är helt åt skogen fel.
Slutsumma: 1 105 000 kronor. Jag kan tänka mig att man får ett hyggligt paketpris om man slår till! Kanske kablarna på köpet?, he-he. Bara att slå till m a o! |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 17:31:28
|
Hmm.. Jag får nog vänta till nästa löning. |
|
|
AU
Member
86 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 17:47:06
|
Knoppen, tycker du man fick full valuta för penningarna, dvs. var ljudkvaliteten i paritet med priset på anläggningen?
MVH AU |
Collecting stars.. |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 18:04:35
|
Mike Viglas på Classé samkörde tidigare med Neil Patel från Avalon Acoustics. Avalons högtalare demades ofta med elektronik från Classé. Enligt uppgift skall Mr. Viglas spela på en brutalt hög ljudnivå när han vrider på volymkontrollen. Inga mellanlägen här inte...
I samband med den svenska premiärvisningen av Nautilus 800 på HiFi-Klubben i Göteborg berättade Bowers & Wilkins-representanten att företaget länge hade sökt en samarbetspartner inom elektronikbranschen med produkter som kunde göra deras högtalare rättvisa. På många håll i världen hade högtaleriet fått samsas med för ändamålet undermålig elektronik...() Detta nya koncept skall tydligen gälla världen över. Inget Classé, inget Bowers & Wilkins. Förmodligen handlar det om ekonomi. |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 18:18:37
|
AU, om man säger så här: Det är ju inte helt fel med 2 x 500 watt. Det är ju inte helt fel med justa högtalare med specialfanér och an massa lager lack och läder. Det är ju inte helt fel med en bra CD/SACD-spelare med snygg design. Att säga om det är värt över 1 miljon är omöjligt för mig att avgöra eftersom designbedömningen också kommer in. Osv osv...
T ex skulle man ganska enkelt kunna få ihop en anläggning för hälften av pengarna som spelar lika bra. Med t ex B&W Nautilus 801 och lite billigare Classé-elektronik blir det kanske t om något bättre ljud, eftersom 801:orna har lite rakare frekvensgång. Självklart kan man välja helt andra fabrikat på elektroniken också eller högtalarna. Osv osv...
Timbre, det är säkerligen som du skriver; att de har samarbete där även ekonomiska åtaganden ingår. |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 18:57:07
|
"...och en massa lager lack och läder"
Nä, lite lack och läder är väl aldrig fel... |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 19:53:24
|
Kanske lite spanking senare ikväll? |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 21:27:13
|
Jaha då var det inte mycket att tillägga
Mycket trevligt var det, goda chips hade dom också (om än något flottiga, fast det ska dom ju va kanske)
Lät väldigt bra, skoj när dom drog på ordentligt med Rage against the machine.
Vad var det för nått mindre system vi lyssnade på B&W 604 och nån NAD reciver det lät också riktigt trevligt.
B&W 800 signature finns även i ett utförande utan fin lack, läder och faner till ett pris av 185000:- om jag mins rätt. Den naturliga frågan blir då:
Är finishen värd ca 55000:-
Classe prylarna tilltalar mig verkligen, mmmm dom där monoblocken skulle bra gärna få stå brevid mina högtalare (som då gärna byts ut till nått mer lämpligt än i nuläget, fast det skulle se rätt skoj ut)
Knoppen: vad hette den där gitarrskivan som dom spelade lite på vid entren
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
|
|
Terminator
Moved on...
1124 Posts |
Posted - 2003/04/12 : 08:36:51
|
Knoppen,
Om jag inte missminnner mig så har Classé tagits in i B&W:s nät av distributörer över hela världen, förutom Kanada och USA (kan tänka mig att Classé har ett bättre distributionsnät än B&W på sin hemmaplan så att säga). |
|
|
Sebbe
Starting Member
32 Posts |
Posted - 2003/04/12 : 16:46:54
|
Hej Hej!
Var nere och lyssnade ensam i ca 1 timme idag (lördag) och måste säga att det var en mycket trevlig upplevelse. Är väl ingen direkt audiofil men kan klart skilja bra från dåligt. Högtalarkablarna som användes var Taralabs värstingar och kostar runt 120kkr om jag kommer ihåg rätt. Resten av kablarna tror jag ligger på runt 80kkr/par. Som hittat
|
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2003/04/12 : 21:39:28
|
Varför bor man inte i storstaden!!! |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/04/12 : 22:41:20
|
MAG, det var Nils Lofgren som spelades. |
|
|
ryst
Medlem i AÖ
1470 Posts |
Posted - 2003/04/12 : 23:31:58
|
Var också ner idag, hann dock bara lyssna 5-10min och med "snål" cd, men satan vad det lät bra.
Vad jag inte visste var att TaraLabs var de kablar Classé & B&W använder när de utvecklar samt demar sina prylar. |
______________________________________________ Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2003/04/13 : 02:02:13
|
Tack knoppen, den lät mycket trevligt (det lilla jag hörde av den)
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
|
|
Topic |
|