HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En fasansfull upptäckt!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2002/08/03 :  13:43:22  Show Profile Send Johansson a Private Message
Johansson står på ett högt podium och hela världen lyssnar andäktigt. Nu är tiden inne, det går inte att förneka detta faktum längre. Han knackar försiktigt på mikrofonen (som för övrigt är utav ypperlig kvalitet) och talar till massorna med djup och allvarlig stämma:

Johansson - "Jag har kommit underfund med något som i allra högsta grad bör påverka ljudet från våra cd-spelare!"

(Från folkmassorna hörs spridda jämmer och förvånade utrop.)

Johansson - "Ni är förmodligen medvetna om att Cd-formatet har spritt sig som en pest runt om i världen. Få är de som motstått frestelsen och som fortfarande dyrkar Vinylen som det enda rätta, och de blir allt färre för var dag som går."

(Tunga suckar och uppgivet mummel sprids pland åhörarna.)

Johansson - "Men nu är de Mörka Digitalmakternas tid förbi!!!"

(Folket jublar och kastar de hattar som delades ut vid insläppet högt i luften.)

Johansson - "Jag har genomskådat Deras onda komplott gentemot världen. Vill ni att jag ska tala om det jag vet?"

("JAAA! JAAAAAA!" hörs det från massorna.)

Johansson - "Gott. De Onda Digitalmakterna talar med kluven tunga till oss. De höjer Cd-formatet till skyarna, men De har medvetet lagt in ett fel i det. Nämligen DEN OHELIGA OBALANSEN!!!"

(Flertalet i publiken svimmar, barn gråter och mödrar knyter sina hucklen hårdare.)

Johansson - "Den till synes harmlösa texten på Cd-skivan försätter Skivan i ett instabilt läge. Detta medför att de stackars Felkorrigeringskretsarna får en omöjlig uppgift att hålla reda på den stackars Signalen som vinglar hit och dit."

(En spontan skiv-bål har anretts på en kulle en bit bort. I sin iver så tänder en äldre herre eld på sitt skägg. Det släcks dock snabbt.)

Johansson - "Vi ska enade ställa Skivbolagen till svars för att förse Folket med ett undermåligt musikmedia! Länge leve Vinylen!"

(Ett avgrundsvrål stiger från åhörarna. Deras ilska känner inga gränser, och de stormar Sony och de andra Onda. Harmoni och glädje sprids, och världen blir en bättre plats att leva på allt eftersom Vinylspelaren åter blir var mans egendom. Total världsfred infaller och skivor pressas i en icke sinande ström.)




Detta baseras till viss del på en verklig händelse, nämligen att Nick Cave - The Firstborn Is Dead har så mycket och tjock text på ena sidan att den kommer i självsvängning och för ett jävla liv när jag ska spela den. Mycket irriterande...

//Johansson

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/08/03 :  13:47:56  Show Profile Send norman a Private Message


Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/03 :  13:49:33  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message


Fullkomligt lysande, jag är helt mållös!!

Som ett utdrag ur "den heta stenen" av Westlake eller "grundbulten"....

Det måste varit en riktig praktfylla som håller i sig än?

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/08/03 :  13:52:50  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!


Det är grundbulten( som fö är mkt roligare ;).


Mvh A
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/08/03 :  13:54:00  Show Profile Send n/a a Private Message
*klart att vinyl låter bättre än cd*



<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>
...Mohaa [U.P] Herr Engel..
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2002/08/03 :  13:54:17  Show Profile Send Johansson a Private Message
Grundbult?

//Johansson

Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/08/03 :  13:54:44  Show Profile Send lindvall a Private Message
Sedär vilken agitator som gömmer sig bakom tangentbordet!

För övrigt kan jag rekommendera Thievery corporations cd "The mirror conspiracy", den har ingen text alls på skivan. ("Hoppsan, hur har det blivit 99 låtar på den här skivan nu helt plötsligt? Har dom fixat hidden tracks när skivan spelats ett par gånger, tro? Jasså, jag hade lagt den uppochner!")

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/03 :  14:34:08  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Oj, oj, oj Vilka manus-talanger!

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/08/03 :  15:00:30  Show Profile Send yalpa a Private Message
ja, vinyl är grym...

Körde en A-B mellan Linn Mimik (som låter vinyllikt enligt de flesta!) och en LP12 som kostade 40lök i nypris. Skivorna som snurrade var U2-war. Jag tror att cd-n var en remastered version, vasst lät det iaf. nå så jävulskt!!! Jag fattar inte hur vi egentligen kan stå ut med cd-ljudet till vardags. Mimiken har som sagt väldigt soft ljudkaraktär, t.ex jämfört med cd72 som är en liten (vass)favorit härinne, ändå blev den helt pulveriserad av 12-an. Det gick att spela mycket högre med vinylen utan att det var obehagligt, och nej, nåt knaster hördes icke.

Nu är dock frågan, varför i bövelen kan man inte bygga cd-spelare som låter som en vinyl

Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2002/08/03 :  17:17:07  Show Profile Send Tomas a Private Message
Grundbulten- läs Kenneth Ahl "Grundbulten"

`´Äta bör man annars dör man, äter gör man ändå dör man!´
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/03 :  19:58:34  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Här finnes tydligen allmänbildning i stora mått!

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/08/03 :  20:24:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jag blir helt mållös,

"det var ta mej fan det vackraste jag hört sedan konfirmationen"!

Snyggt, snyggt

Vänligen, Per

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/03 :  20:45:49  Show Profile Send celef a Private Message
MER reklam...?

Även i instruktionsboken till billiga cd/radios å bilstereos står det att kanterna (insida och utsida) på nya CD-skivor skall avfasas, kan göras med en penna med greppräflor) då det många ggr finns plastslagg kvar från pressning/gjutning vilket kan åsamka obalans. Tryckt text som skapar obalans kanske kan återbalanseras genom montering av motvikt, brukligt på däck till bilar.



Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2002/08/03 :  21:09:44  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Hmm, av en ren händelse kom jag att fundera på Mieles tvättmaskiner. De är utrustade med ett mekaniskt reglerbart svänghjul, vilket anpassar sig efter obalansen i trumman pga att tvätten bösat ihop sig i ett hörn. Effekten blir att vibrationer dör ut Borde man inte kunna implementera denna teknologin i en cd-spelare? Detta är minsann ett problem värd en DIY:are att lösa!

...jag är retrofuturist; framtiden var bättre förr...

Edited by - Vee-Eight on 2002/08/03 21:16:1
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/08/03 :  21:14:50  Show Profile Send n00b a Private Message
HAHAHAHAHh nice skrivet som )/¤&(/¤&(&¤(&/%%¤#¤#"%¤


//jonas

"imposible is only imposible untill its not" //Jean-Luc Picard

Edited by - n00b on 2002/08/03 21:56:0
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/08/03 :  21:43:27  Show Profile Send n/a a Private Message
Base tech.

//X-ray

"Jag håller inte med dig om det du säger, men jag skulle med
mitt liv försvara din rätt att säga det."


-Voltaire
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/03 :  21:46:30  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
MERAC !! (Miele Exclusive Reference Audio Components)

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2002/08/04 :  17:40:00  Show Profile Send Johansson a Private Message
Borde det inte gå balansera cdsivor på ett rätt så enkelt sätt? Bara sätta en färgklick istället för den annars så briljanta idén med fälgvikter...

//Johansson

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/04 :  18:34:36  Show Profile Send Flint a Private Message
Bly i fälgvikterna har en positiv inverkan rent logiskt.
Det skärmar radioaktiv strålning. Används vid alla
kärnkraftverk där dom spelar bakgundsmusik från CD.
Speciell i reaktorhallen där man av praktiska skäl måste
spela rätt högt för att överrösta turbinerna.

Slut på mitt inlägg. Slut.



Edited by - Flint on 2002/08/04 19:28:3
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/08/04 :  18:42:03  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Svalander har en CD-svarv (bokstavligen) som fasar av kanterna och tillser att CDn är helt rund.
Nu hjälper ju inte detta mot obalans pga tjocka färglager, men ändå...

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

Dwegan
Member

53 Posts

Posted - 2002/08/05 :  10:33:52  Show Profile Send Dwegan a Private Message
det var ta mej fan det vackraste jag hört sedan konfirmationen

VILL DU HA ETT FIKON

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000