HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nej!! Inte Cerwin Vega!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jp
Starting Member

14 Posts

Posted - 2003/04/11 :  00:11:50  Show Profile Send jp a Private Message
Min bastokige lillebror har fått för sig att han ska skaffa cerwin vega högtalare för han vill ha fett med bas till sin hiphop-musik. Hans rum är ungefär 3 kvadratcentimeter stort och redan nu med hans Dali 104:or är högtalarplacering hopplös. Istället för att göra problemet ännu värre med större högtalare (för att inte tala om alla andra invändnigar jag har mot CV) tycker jag att han borde skaffa en aktiv sub för att tillfredställa sitt basbehov.

Budgeten är 4000-5000 kr. Vad rekommenderas i den prisklassen (gärna åt billigare hållet)? Helst ska den gå rejält djupt för det är nog viktigare för honom än att den är rapp, men den kommer ändå användas främst till musik.

PS. Ni får gärna komma med några argument för att inte skaffa cerwin vega högtalare som jag kan använda mot honom också =)

Mvh JP


Edited by - jp on 2003/04/11 00:18:00

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2003/04/11 :  01:31:53  Show Profile Send svanbo a Private Message
Du kan säga så här:
OK, CV kan ge dig MYCKET bas. Men som alla vet är inte kvantitet allt, ofta är kvalitet lika viktigt eller viktigare. Med en sub går det att få nästan lika mycket bas, fast med betydligt högre kvalitet. :)
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/04/11 :  01:59:48  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jag säger, låt honom köpa CV eller liknande, finns gott om dom på beg. marknaden till bra priser.
Rap musik är ändå inte kvalite utan är som gjord för att spelas på CV eller Proson eller andra system, han kommer säkert vara jätte nöjd med sina CV

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/04/11 :  08:57:26  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

"Rap musik är ändå inte kvalite utan är som gjord för att spelas på CV eller Proson eller andra system"

¤!"#%%&¤#"¤% MÄH

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/04/11 :  09:03:02  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Alexi

Hur mycket hip hop har du lyssnat på innan du slänger ur dig en sån kommentar? och vad är det du lyssnat på som gör att du gör den bedömningen? skulle vara kul att veta, för det låter som du har en massa förutfattade meningar..


Jag tror allt att du är ute och cyklar igen...

Give me my medal because I bleed for it.

Edited by - Akhenaton on 2003/04/11 09:03:49
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/04/11 :  09:55:41  Show Profile Send n0p a Private Message
Hur gammal är brodern?

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2003/04/11 :  10:01:35  Show Profile Send Jonas a Private Message
Köp en begagnad QLN Sub 12, eventuellt kan du hitta en Sub 12r... Det borde göra susen!

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/04/11 :  10:05:40  Show Profile Send Soulman a Private Message
Jag hade själv ett par Cerwin Vega för en 15 år sedan... Och jag älskade dem då. De var perfekta för (för/efter)fester med fet, hög musik och massor av dunka-dunka. Att det inte lät speciellt bra gjorde mindre då. Låt du bror din köpa sina Cerwin (gärna begagnade så han inte bränner allt för mycket pengar). Han kommer säkert också att gilla dem. Men man växer (förhoppingsvis) ifrån dem. Det är dock inte säkert att man gör det, mina gamla tjänstgör fortfarande hos en kompis som älskar dem mer än jag någonsinn gjorde...

Har du tur kan äventyret med Cerwin Vega få honom intreserad av "riktig" hifi såsmåningom....

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/04/11 :  10:28:23  Show Profile Send pontus a Private Message
Klart brorsan skall ha CV. Jag hade ett par som förstahögtalare (sat 6), tror jag ca 4k i början på 19-talet -- mycket nöjd i många år (tills basen brändes)

Edited by - pontus on 2003/04/11 10:28:41
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2003/04/11 :  10:33:03  Show Profile Send ésm a Private Message
Jag har tidigare haft CV VS-15 högtalare (huu) för några år sedan. Det enda bra dom gjorde var att jag lärde mig att bas inte är allt. Om din brorsa köper ett par CV så kanske han, om några år, också kommer till insikt och du får en audiofil till bror som du kan diskutera hifi med.
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/04/11 :  10:47:35  Show Profile Send Jadde a Private Message
Man lär sig av sina misstag, låt han köpa dem!

Edited by - Jadde on 2003/04/11 10:47:55
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/11 :  10:54:20  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Soulman: Håller med fullständigt, jag är bara 21 men jag har även haft Cerwin-Vega, till och med två par Men man växer ifrån dom, men låt han köpa dom, låt han ha lite kul! Eller så får du bygga ett par neriks JBL lådor
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/04/11 :  11:06:57  Show Profile Send binmarv a Private Message
Ville bara varna om att det är lite skillnad i strömkrävande mellan ett par feta CW och hans Dali. Akta så att han inte bränner stärkaren. Kan vara ett argument att skaffa nåt aktivt i basen, vad vet jag ?!!

Annars låt honom köpa sina CW. De ska ju passa hans smak med både ljud och musik. Har en del plattor år soul-raphållet fast mer melodramtiska, syftar bl.a på Mary J.Blige. Om man nu kan säga att nåt låter "illa" i ett par Avantgarde så gör fan den typen av musik det.

Funderar på om man inte skulle ha två anläggningar, hmmm...
Kanske efter min pol.mag. då

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!

Edited by - binmarv on 2003/04/11 11:09:24
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2003/04/11 :  11:10:05  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Ett par Klipsch med skyhög känslighet kanske vore ett bättre, mer väljudande alternativ?

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/04/11 :  11:11:02  Show Profile Send Soulman a Private Message
binmarv: Om Mary J Blige låter illa hemma hos dig är det antingen något fel i din anläggning eller oxå lyssnar du fel...

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/11 :  11:11:34  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Det stavas Cerwin-Vega, lär er!
Go to Top of Page

jp
Starting Member

14 Posts

Posted - 2003/04/11 :  12:24:33  Show Profile Send jp a Private Message
Snyft, jag som trodde att jag skulle få höra massor av fina sågningar av CV =). Jag kanske inte hade varit jättemycket emot dem om inte rummet varit så litet. Och nuvarande förstärkare är NAD 302, så han tänker skaffa något begagnat slutsteg. Hur mycket kräm behövs ungefär för ett par CV med 12-tums bas? Han lyssnar inte bara på hiphop heller.

Jag ska försöka få honom att provlyssna på någon sub iaf. Har nån hört talas om den här som jag hittade på blocket:
"Hecko slam 12" aktiv subwoofer"
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/04/11 :  12:39:22  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Yamaha YS-SW320

pris ca 4500 kr
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/04/11 :  12:54:21  Show Profile Send binmarv a Private Message
marcus_ec: Det är nedtecknat och numera inlärt ! C V Går det bra eller måste hela namnet skrivas ut ?

Soulman: Med "illa" menade jag inte dåligt, vilket jag tror att du förstår om du ger det en funderare eller lär dig tecknet(") betydelse. Det kan inte låta dåligt, men Avantgarde är ju inte kända för sin djupa bas och de mjuka avrullningarna i toppen. Vilka var två bidragande faktorer till att faktiskt jag skaffade dem. Jag har inget behov av den typen av bas och ville ha en lite luftigare och mer detaljerad diskant, vilket man ibland får tulla på om man väljer tidigare nämnda fenomen.

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!

Edited by - binmarv on 2003/04/11 12:55:18
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/04/11 :  13:39:07  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Varför varför varför varför varför VARFÖR antar alla direkt att man menar sunkig komersiell tv/radio "hip hop"(eminem, Ja Rule, 50 cent, Timbuktu och annan skit) och dessutom sunkig komersiell RnB när man pratar om hip hop???? I så fall förstår jag att alla hatar hip hop, om folk som använder termen "hip hop" syftar på ovan nämnda..


Jag lyssnar på ca 70% hip hop, men jag mår illa av att höra dynga som t ex 50 Cent, Missy Eliott etc. Nu har det gått så långt att när folk frågar mig vad jag lyssnar på så säger jag inte hip hop, för det verkar som alla tror att om man lyssnar på hip hop så lyssnar man på den mycket smala komersiella delen av denna väldigt breda musik genre.

"Hip hop" är en term som blir missbrukad allt mer.


Give me my medal because I bleed for it.

Edited by - Akhenaton on 2003/04/11 13:44:07
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/04/11 :  13:44:20  Show Profile Send binmarv a Private Message
Akhenaton: Nej, nej...Det tänkte då inte jag i vart fall. Där finns massor inom genren som är mindre kommersiellt. Men tyvärr så är hip hop och hårdrock lite illa behandlad och likriktad i mångas öron. Det man inte riktigt känner till låter man den ytliga musikbranschen få representera. Enligt vad jag tror åtminstone.

PS. Tröttnat på franskt ?

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!

Edited by - binmarv on 2003/04/11 13:46:45
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/11 :  13:46:22  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
binmarv: Det går bra med både och! (CV & Cerwin-Vega) men det senare hörs en aning tuffare!
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/04/11 :  13:49:17  Show Profile Send binmarv a Private Message
marcus_ec: Klart man vill vara tuff...From now on är det Cerwin-Vega som gäller för mig Förkortningar är så 90-tal eller...*haha*. Man lär sig då nåt nytt varenda dag.

Håller med om din profilsignatur och jag ska snart skrida till verket.

Ha det bra Marcus !

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!

Edited by - binmarv on 2003/04/11 13:50:49
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/04/11 :  13:50:54  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>binmarv

numera säger jag att jag lyssnar på progressiv experimentell elektronisk musik och spoken word när folk frågar vad jag lyssnar på..

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Basnarkoman
Member

75 Posts

Posted - 2003/04/11 :  16:02:30  Show Profile Send Basnarkoman a Private Message
Ska brorsan ha mycket bas till musik, så ska han aldrig köpa en subwoofer. Det är ingen djupbas han ska ha, utan det är dunka dunka.

För 4000-5000 får du ett par begagnade bra högtalare, tex Dali 909 eller nåt annat med dubbla 8: or eller 10: or.

Och om hans rum är litet, så förvärrar det ännu mer, det kommer låda påträngande och bröligt och hårt, den kommer knappast kunna spela ut, och dessutom kommer han säkert klaga på att "det låter mycket och öronbedövande här vid sängen", medan vid skrivbordet låter ingenting"... jo försök dra den där med rumsplacering och frekvensdelning och vad det nu heter.

Köp han ordentliga CV: or, han kommer knappast tycka att det låter dåligt. Däremot kan jag inte tänka mig att han blir förtjust med en subwoofer.

www.svsubwoofers.com
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/04/11 :  16:18:39  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
quote:

Alexi, Hur mycket hip hop har du lyssnat på innan du slänger ur dig en sån kommentar? och vad är det du lyssnat på som gör att du gör den bedömningen? skulle vara kul att veta, för det låter som du har en massa förutfattade meningar..
Jag tror allt att du är ute och cyklar igen...


Jag lysnade uteslutande på Rap för 14-15 år sedan, sånt som Run DMC, Public Enemy, Eric B & Rakim, NWA mm.

Jag säger inte att Rap är skit, men det brukar inte låta bätre i dyra högtalare.





Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000