Author |
Topic |
|
marley
Starting Member
4 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 13:45:22
|
Jag kör idag med Linn Classik och Linn Tukan högtalare. En kombination jag är mycket nöjd med, speciellt högtalarna!
Har fått tips om att göra systemet aktivt genom att t ex byta till en Genki och köpa 2 st slutsteg typ LK85. Sen kan ju alternativet vara att köpa en Ikemi och köra passivt till man har råd att gör det aktivt..
Jag ska lägga ut ungefär 30-35tkr på uppgraderingen så om någon har ett bättre/annat förslag så tar jag tacksamt emot dessa.
Har förresten hört att man kan handla från Tyskland och England till lägre priser, vet ni några bra sajter får ni gärna posta dem också.
Tack på förhand för hjälpen! |
|
fredde
Member
328 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 21:23:34
|
Jag sitter med Genki, Kolektor, 2 LK85 och aktiva Tukan. Är mycket nöjd! Du har inte nämnt vilket försteg du skall använda. Mitt tips är att satsa minst på en begagnad Kolektor. Försteget i Genkin låter inte alls bra och rekomenderas inte användas alls. Jag håller nog mer på att bygga ut systemet med en Genki istället för en Ikemi och inte bygga ut det andra, men har du tänkt gå vidare så är det inte fel att satsa på Ikemin och bygga ut det andra sedan. Problemet är då att Kolektorn känns lite för dålig. Provade att koppla in en Kairn från -98 hemma och det var ett otroligt lyft. Tyvärr har jag inte råd just nu. Min erfarenhet är i allafall att Tukan går att bygga en hel del på, särskilt då man har dem aktiva! Det är faktiskt den del i mitt system som har fått vara kvar väldigt länge för att vara hos mig och jag har först nu börjat snegla på Katan men är inte riktigt säker på hur jag skall göra. Det ger så otroligt mycket att byta upp sig till ett bättre försteg och en bättre cd. Problemet är att det är väldigt dyrt också.
Vad har du för stativ till högtalarna? |
Edited by - fredde on 2003/04/10 21:30:33 |
|
|
marley
Starting Member
4 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 10:57:57
|
Tack för tipsen!
Jag kör med Linn Brakit som högtalarfäste. Dels för att jag tycker att det är snyggare när de hänger på väggen och dels för att de sitter väldigt stabilt med 8st skruvar pluggade i betong! Vet dock inte om det är det bästa alternativet rent ljudmässigt..?
Då kanske det lutar åt Genki, Kolektor, 2x LK85 + aktiva kort.. Upplevde du stor skillnad när du gjorde det aktivt?
Har också lurat på en Classik Movie Di som man kan beställa från UK för 33,500 inkl frakt! 12,000kr än i Sverige Har dock inte hört någon som har erfarenhet hur den CD:n står sig mot ex en Genki. |
|
|
fredde
Member
328 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 16:36:40
|
quote: Tack för tipsen!
Jag kör med Linn Brakit som högtalarfäste. Dels för att jag tycker att det är snyggare när de hänger på väggen och dels för att de sitter väldigt stabilt med 8st skruvar pluggade i betong! Vet dock inte om det är det bästa alternativet rent ljudmässigt..?
Då kanske det lutar åt Genki, Kolektor, 2x LK85 + aktiva kort.. Upplevde du stor skillnad när du gjorde det aktivt?
Har också lurat på en Classik Movie Di som man kan beställa från UK för 33,500 inkl frakt! 12,000kr än i Sverige Har dock inte hört någon som har erfarenhet hur den CD:n står sig mot ex en Genki.
Problemet med väggstativ är att man inte kan ställa högtalarna på rätt avstånd från bakväggen. Vilket avstånd man skall ha skiljer sig en del från olika rum och att väggstativens avstånd från bakväggen skulle vara det rätta för ditt rum är inte så troligt. Det är en väldigt stor ljudskillnad på ett par rätt placerade högtalare och ett par som inte står rätt. Jag skulle nog rekomendera att du först och främst köper Kan stativen till högtalarna och sedan placerar dessa rätt. Hur man går tillväga för att placera högtalare på rätt sätt kan Linnhandlarna hjälpa till med om du inte redan kan det. Kan stativen är mycket bra och är byggda även för Tukan.
Det var mycket stor skillnad på Tukan aktivt och passivt, men märk väl att dessa skillnader alltid beror på hur alla andra parametrar stämmer. Dvs ju bättre kringutrustning man har och om högtalarna står rätt samt om rummets akustik är bra styr hur mycket man kommer att uppleva en förbättring. Aktiva Tukan spelar ut på ett helt annat sätt, de känns mycket mindre tröga och ljudet blir allmänt mjukare och ändå mer detaljerat. Sedan går de även djupare i basen. Jag upplevde även att man kunde spela betydligt högre med full kontroll och utan att det känns aggresivt.
Angående Classic Movie så har jag själv aldrig lyssnat på denna, men jag har en kompis som lyssnat på den ett antal gånger och han tycker inte alls om ljudet i den. Det saknas nerv och driv i musiken i jämförelse med de separata produkterna, men det är klart skall du endast använda cd:n i den blir det kanske en annan sak. Prova! |
|
|
|
Topic |
|
|
|