Author |
Topic |
|
regner
Member
899 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 19:24:21
|
Jag har ganska nyligen upptäckt att jag har blivit lurad. Grundligt lurad! För ett par år sedan köpte jag ett par zapsolute mk2 block av en snubbe. Enligt honom var blocken uppgraderade till mk3 och detta ifrågasatte jag självklart inte. Nu har det därimot visar sig att så inte var fallet. Inte nog med det, blocken var dessutom nergraderade med mycket mindre nätdelar. Jag betalade för ett par mk3 block och fick ett par grovt nergraderade mk2 block. Dessutom saknas det div komponenter i ena blocket.
Jag har inte en aning om vem denna skojjare är, jag har ju inte heller mycket att gå på. Så jag tänkte höra om någon annan på detta forum har blivit lurad på ett liknande sätt?
Människan jag köpte blocken av verkade väldigt insatt i hifi och då speciellt DIY (han höll på med en del högtalarprojekt) och om jag inte mins helt fel kom han från stockholmstrakten(!?) och jobbade på bilradiolagret (om jag inte missminner mig var paketet även skickad därifrån). Han nämde även att han själv blivit lurad. Han skickade ett par högtalare till en snubbe och såg aldrig röken av några pengar.
Något av detta som låter bekant? All information av intresse!
mvh
Micke |
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin
946 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 19:37:07
|
livstids halshuggning på vatten å bröd är vad han förtjänar...grrrr |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 19:47:29
|
livstids lyssning av Robin Williams över en Philips JetSet stereo är ett mycket lämpligare och hårdare straff |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
Edited by - Zombie on 2003/04/09 19:47:56 |
|
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin
946 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 19:49:36
|
robbie? han e fin...philips jetset däremot låter inte lovande... |
|
|
DasKapital
Member
614 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 20:29:42
|
hehhehe... Jag köpte i höstas ett zapsolutesteg som skulle vara mk4. Det var det inte... Chassit var mk4, men innandömet var mk2. Skojaren som hade byggt ihop steget hade dessutom inte skruvat fast kretskorten utan endast limmat fast dem på plastdistanser.
Resultat? I transporten skakade kretskorten lös och kortslöt högtalarutgångarna med nätdelen. BRRRRR lät det i mina Amphion innan de dog...
Så det var ingen rolig historia, varken för mig eller personen jag köpte steget av (som jag inte har något som helst otalt med). Vi hade båda blivit lurade av originalägaren. Så se upp lite när det gäller dessa steg! Säkert jättebra och så, men kolla så att rätt grejer sitter i och att de är välbyggda.
//Rickard |
Ino Audio for life |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 20:37:16
|
Aj fan! Skriv inte så här om dessa Zapsolute steg. Jag har ju ett..hur fan ska jag vet aom det är ett MK4 80w version??? Blev ju orolig nu.
Så här ser dit iaf ut på insidan...
|
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 20:45:25
|
Jodå. Det är MK4 och nog det snyggaste jag har sett så här långt. Om du har 27 volt efter trafon så har du 80watt. |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 20:51:48
|
Tackar, hur ser du att det är Mk4, och hur kan jag verifiera 27 volt...ursäkta dumma frågor, men fattar i princip inget av tekniska frågor annat än att jag kan identifiera kondensatorer, kablar och kontakter och och nätdel. |
|
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 22:03:44
|
Zapsolute mk 4.1
|
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 22:12:14
|
Appropå off topic så är Philips Jetset II stenkult. Första "riktiga" prylen jag ägde.
I övrigt är det rent förjävligt att man inte skall kunna lite på folk när man köper begagnat. |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
|
|
Brosk
Member
426 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 22:43:43
|
Mangew: Vem har byggt den där? Väldigt tjusigt. |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 22:49:32
|
Jag har byggt det så klart...Näe, mina lödkunskaper sträcker sig att löda fast bananer på kablarna , om ens de..
Jag köpte det i höstas av en kille i Stockholm...därav jag blev orolig när det började snacka Stockholm och fusk och en som utgav sig för at byggt många steg...
Han var iaf trevlig, priset kändes rätt..killen hette Tomas Andén tror jag.
Kan tilägga att jag är helnöjd med slusteget. Har i något svagt ögonblick funderat på att sälja ändå till förmån för något bättre?!men vi får se. |
|
|
|
Bowete
Member
55 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 01:38:54
|
Funderade en lång stund på om jag skulle svara på detta lågvattenmärke till påhopp.Gör det i alla fall så får var o en avgöra om jag är en skojare. Jag annonserade för ett par år sen ut mina Zapsolute MK2monoblock till försäljning.Inte för att jag på något sätt var missnöjd med dem utan snarare för att som de flesta andra pröva något nytt(i det här fallet var det Pass singleendsteg som lockade).Blev via mail kontaktad ett antal gånger av ovanstående Regner och vi kom till slut överens om att affär skulle göras.Då jag ett par år tidigare skickat ett par elektrostatmoduler via posten som förkommit(posten lämnade sakerna utanför dörren till personen ifråga).När jag inte fick in några pengar på mitt konto ringde jag någon vecka senare till personen som hävdade att han visst inte hade fått några paneler!Sen började cirkusen.Kontaktade posten och visst hade dom fått motttagningspåskrift på talongen,däremot var den så fruktansvärt slarvigt skriven att det kunde ha stått vad som helst(nästan)för namn där!Mottagaren hävdade att det där definitivt inte var hans signatur osv o där stod jag utan moduler o pengar!Jag kontaktade personen i fråga ett antal gånger men han var totalt ointresserad av det hela längre.Efter den historian har jag blivit väldigt restriktiv med att skicka saker utan att pengarna finns på kontot först.Har även fått tillbaks grejor som jag skickat på postförskott o fått stått för fraktkostnader själv så det är jag heller inte så pigg på att göra. Nåväl,tillbaks till historien. Jag påtalade för Regner ovanstående o ville helst att pengar skulle sättas in på kontot först.Det gick han inte med på så jag föreslog att hälften av summan sätts in på mitt konto,sen skickar jag stegen. Resterande betalning skulle sedan ske efter att han tagit emot stegen,provspelat dom o kollat att allt var i sin ordning. Den första hälften av betalningen kom väldigt snabbt,sen blev det tyst Sen fick jag jaga ovanstående person via mail o tele att antal gånger innan resterande summa betalades,vill minnas att det tog över en månad innan jag hade fått betalt slutsumman.Jag var då nära att ge upp.Efter det bestämde jag mig att aldrig mer skicka någonting utan full betalning på kontot. Information om Zapsolutestegen: Version:MK2 Byggda i original-lådor från LC-Audio Uppgraderade med ULCmodulen(en insticksmodul som ersatte originalingångssteget.I samma modul satt även DCservo) Vad jag kan minnas satt det original 500VAtrafos i blocken Grovt nedgraderade? Det enda som inte var isatt i blocken var softstartmodulerna Allt ovanstående fick du information av mig per mail o telefon Du fick även chansen att testa stegen innan du betalade resten av pengarna.Du behövde heller inte betala någon fraktkostnad för stegen Hade du då haft några klagomål så hade du givetvis fått skicka tillbaks stegen o fått dina pengar tillbaks. Jag lämnar resten till forummedlemmarna att döma
MVH Christian |
|
|
yak52
Member
164 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 07:39:03
|
Hej Micke och Christian!
Knepigt att som utomstående ge någon "dom" om detta. Jag har mest goda erfarenheter av mina köp och försäljningar per post. Ge inte upp, de allra flesta är både trevliga och hederliga.
Det brukar vara bra att skriva ner villkoren vid en försäljning och beskriva vad det är man säljer, så går det att återkomma till detta om frågor dyker upp.
Hälsningar,
/Martin |
Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem...... |
|
|
Wintermute
Member
281 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 07:57:10
|
Christian: starkt att svara. Sakligt och nyanserat. Hoppas att allt löser sig till det bästa.
Micke & Christian: Jag håller på Er! |
What can be said at all can be said clearly; and whereof one cannot speak, thereof one must be silent. |
|
|
Anders47
Member
1060 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 08:58:33
|
Två helt olika historier och jag kan inte säkert veta vilken som stämmer. Men, jag tycker att det är litet märkligt att man flera år efter att man eventuellt blivit lurad lägger ut det offentligt. Varför? Skapar mest förvirring, misstänkliggöranden och ev. heta debatter för eller mot. Vi andra lär inte bli mycket klokare.
|
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 12:57:28
|
Bra Christer att du inte går till person angrep och håller låg ton. Vem som har mest rätt av er båda vet inte jag. Men hoppas att allt är uträtt nu och ingen av er känner bitterhet mot varandra. Det mår ju ingen av er bra av.
MVH
Poppen |
|
|
regner
Member
899 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 16:15:31
|
Bowete,
om jag ska vara ärlig så blir jag riktigt förbannad när jag läser vad du skrivit!! Behövde jaga mig för att få resterande summa? Om jag inte missminner mig hade du pengarna på ditt konto ganska kort tid efter steget anlänt. Till mig sa du att stegen var uppgraderade till MK3. (du skrev till och med detta i anaonsen) ICKE!! Dessa steg är INTE uppgraderade till mk3. Detta har verifierats!! 500VA trafos? Visst i orginalet skall det sitta 500VA trafos, de jag i god tro köpte sitter det därimot trafos på 250VA. Du nämde även att du hade rivit isär dem och lött ihop dem på nytt och detta på grund av att personen du köpte dem av hade gjort ett såpass dåligt jobb. Med andra ord, du måste vetat vad det satt för trafo i dem. Dessutom saknas det komponenter i ena blocket. När jag köpte dessa block var jag ganska grön, och inte speciellt insatt inom hifi så något sånt här upptäckte jag självklart inte. Att jag kommit till insikt om allt stegen är nergraderade och att komponenter saknas beror på att personen jag sålde dem till nu har upptäckt detta själv, och självklart blev jag smått chockad och jävligt förbannad när han berättade detta för mig. Han berättade även att bara kylflänsen på ena sida om varje block blev varm, detta visste jag från tidigare men trodde att allt var i sin ordning.. tydligen inte... här heller. Nuvarande ägaren av stegen är en god vän som bor i umeå, det var med andra inget tal om att komma och hämta stegen så de skickades istället med bussgods. När de anlände brummade de dock fruktansvärt. Då visade det sig att det under resan hade lossnat och kretskort och intern kablage i stegen. Kretskorten var inte ens fastskrivade utan limmade!!! Att internkablage kossnade antar jag beror på att de var halvtaskigt lödda.
Påhopp? tja, jag skiter fullständigt i hur du ser det. Själv ser jag som det som det är, nämligen att jag har blivit grundligt lurad.
/micke |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 16:26:58
|
Kan vi inte sätta dom i samma rum med Robin Williams spelandes på ett Philips Jetset? Den som kommer ut sist har rätt...
akktustakki: min första var Quad33/303/Connossieur-SME 3009/Kef Coda, hoppas du har bättrat på dig sen dess Mvh |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
Edited by - Zombie on 2003/04/10 16:29:01 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 16:36:17
|
Hejsan,
Tråkigt när affärer inte klaffar, när båda inte är nöjda med affären.
Det är helt OK att prata om affärer, om man blivit lurad och vad man kan göra för att lösa detta. Nu blir en person mer precist uthängd samt att ord står mot ord, och detta vinner få på.
Ta upp telefonen, diskutera igenom eller dra det till nästa steg och se om ni kommer fram till nån lösning - jag hoppas det.
Tråden låst.
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
|
Topic |
|