HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nagrefs Hörlursförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/27 :  18:24:53  Show Profile Send Nagref a Private Message
Tusen ska det nog vara...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/05/27 :  18:38:10  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Jo nog är det alltid en tusendels tum.
Om mk tillverkning:
Jag har gjort mk med ner till 15 mil ledarbredd men 18 mil är det minsta min process verkar tåla.
Har då gjort filmen i en Epson bläckstråle skrivare (1440/720 dpi) på 3M:s transparenta film (passande HP inkjet!) Belysnings tid på Elfas laminat i min ljuslåda ligger på ca 80 sekunder (tror jag).

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/05/27 :  18:53:00  Show Profile Send Xover a Private Message
Var det någon som kollade in >peranders< hemsida och hans enorma hörlursförstärkare som nog också går att använda till annat kanske som ett litet portabelt slusteg för att driva någon liten lättdriven minimonitor.
http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/qrv04/index.html
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/05/27 :  19:18:42  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Mil = 1/1000 tum den vanligaste enheten när det gäller CAD och komponenter. Näst vanligast är nog mm.

ps.... jag har varken billiga eller hemlagade kort på några olika hörlurssteg som jag gärna säljer ( =professionella dubbelsidiga med jordplan)... ds

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/05/27 :  19:26:00  Show Profile Send Xover a Private Message
peranders dina konstruktioner ser väldigt Ok ut men är korten verkligen av den kvalitét som du påstår, jag menar går det att jämföra med high end produkters kretskort dom brukar väl vara utförda av teflon nu för tiden.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/05/27 :  19:26:17  Show Profile  Visit peranders's Homepage
OBS: Mitt monsterhörlurssteg är förbjudet att bygga och använda utan särskilt tillstånd. Ej för noviser. Passar ej till viss typ av musik och får bara användas i korta perioder ety att det är beroendeframkallande i större doser.

Down to business: Mina opamp-favoriter är för närvarande: OPA627, OPA134, AD8610 i hörlurssteg. LT1028 och LT1115 är en höjdare i vinylsteg.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/05/27 :  19:30:50  Show Profile Send Xover a Private Message
Va! använder du opampar jag trodde att dom var lite ute har hört att man kan lyssna sig till om dom finns i signalvägen jag måste kolla in din hemsida lite mer.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/05/27 :  19:33:54  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Teflon är coolt och dyrt och jättebra för HF-konstruktioner. Mina kort håller normal industristandard som lustigt nog är väldigt ovanligt i normal hifi och i lite dyrare hifi. De allra dyraste grejorna brukar ha industrikvalitet. Notera att dataskräp från Taiwan brukar ha dessa kort, men inte relativt dyr hifi!

Teflon är inget automatiskt kvalitetstecken bara för att det är dyrt. Nackdelen med Teflon är att korten blir mjuka och veka (lätt för att lödningar spricker). Ska vi snacka kvalitetskort, är det någon som minns HP:s kretskort i räknedosor och mätinstrument? I stället för lödmask på ovansidan var det fyrgyllda i 24 karat guld! Det var vackert!

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/27 :  19:35:54  Show Profile Send celef a Private Message
kan inte peranders börja bygga mikförstärkare (för panasonic-kapslar) oxå?

sound pollution
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/05/27 :  19:39:57  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Man kan lyssna sig till allt, enligt vissa, fast jag förespråkar dubbel blindtest. Det är inte någon som klarar detta. Vissa hör dramatiska skillnader på olika kondensatorer i nätdelar, olika digitalkablar, olika nätfiler, olika typer av motstånd etc etc etc. En debatt som jag inte kan vinna. Finns Gud? Samma debatt! Det enda man för förlita sig på är sina öron och ögon. Man måste gilla att se prylarna också.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/05/27 19:42:04
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/05/27 :  19:43:58  Show Profile Send Xover a Private Message
Vi skall vara rädda om peranders det är en bra konstruktör och om vi kan få honom att göra nått för oss så skall vi var tacksamma.

Jag tror dock att det kan var svårt att få igång honom i nått DIY projekt, men om så vore så skulle det vara kul om vi kunde få ihop en bra micförstärkare för mätändamål, en fin micförstärkare med dämpsats vore bra.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/05/27 :  19:45:28  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Fråga: Funkar "Reply with qoute"?

Mickförstärkare, har aldrig haft behov av detta så det lär nog aldrig ske.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/05/27 :  19:49:14  Show Profile Send Xover a Private Message
Jamen vi är ju i ett DIY forum, vi förväntar oss lite draghjälp, det betyder ju inte att vi inte kan köpa nått av dig t.ex bra kretskort och komponenter, för den skull behöver du ju inte öppna affär här det går säkert bra att surfa hem till dig.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/27 :  19:57:55  Show Profile Send Nagref a Private Message
"Reply with qoute"-knappen fungerar inte. Vet inte varför de envisas med att ha den kvar längre men det är deras problem.

Du kan ju markera texten du vill citera och kopiera den och sedan köra 'Reply to Topic' och använda quote-taggarna.

Om man bortser från det så är det sant att en mikförstärkare inte behöver en dämpsats. Snarare massvis av det omvända! Och egentligen så behöver den inte vara av så hög kvalitet. Åtminstone inte om man använder billiga elktretmikar som brusar och distar rätt rejält. Köper man sig en Earthworks M30 så är det en annan femma men då blir allting annat genast mycket dyrare för att man ska ha full användning av den i mätsammanhang (vilket i princip innebär distmätningar...).

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/05/27 :  19:58:11  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag kan gärna komma med synpunkter på ett gemensamt DIY-projekt men jag har inte så mycket tid så det får bli synpunkter endast. Jag är nog lite av individualist. Jag vill göra min pryl hur galen den än är och vill inte kompromissa bort saker som jag vill ha. Det kanske hade varit skillnad om man hade varit ett samspelt kompisgäng.

Eftersom jag är lite egotrippad, kolla in denna korean som har byggt mitt patenterade hörlurssteg. ....patentet äger Analog Devices och jag har ännu inte fått något tillstånd att tillverka kretskort.

Koreanen har 19(!) hörlurssteg och detta strömåterkopplade är så bra att han nästan kissar på sig. Killen är duktig. Kolla in alla bilder.

http://www4.head-fi.org/forums/showthread.php?s=&threadid=35074

Glöm inte bort att kolla min länklista.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/05/27 20:00:58
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/27 :  20:05:06  Show Profile Send Nagref a Private Message
peranders: Ett amerikanskt patent gäller bara i USA!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/27 :  21:11:29  Show Profile Send celef a Private Message
*Mickförstärkare, har aldrig haft behov av detta så det lär nog aldrig ske.*

det var ju synd då dina grejjer ser så fina ut!

nagref: hur gåre me din nya mikförstärkare??

petter: har du även tillverkning av nagrefs gamla mikstärkare?

sound pollution
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/27 :  21:24:28  Show Profile Send Nagref a Private Message
Det står stilla Celef!

Hittar inte rätta inversfunktionen för att kompencera för mikrofonens egna avrullning. Känns lite meningslöst att bygga prototyp då. Får hoppas att jag får lite extra inspiration tills nästa mätomgång drar igång om ett par veckor eller så.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2003/05/27 :  22:13:57  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
Celef:
Jag har ingen tillverkning igång på Anders gamla micförstärkare.
Jag byggde en själv på veroboard. Men finns det intresse så kan jag ju cadda och etsa några kort...

/Petter Lind

"Friskt lödat, hälften brunnet."
Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2003/05/27 :  22:19:01  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
"...jag har varken billiga eller hemlagade kort..."
"...fast jag förespråkar dubbel blindtest. Det är inte någon som klarar detta..."
Kan du höra skillnad på ett hemlagat kort och ett industritillverkat...?
Visst är det snyggare och enklare, men är det någon hörbar skillnad? Nja...jag tror inte det iaf...

/Petter Lind

"Friskt lödat, hälften brunnet."
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/05/28 :  00:05:05  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Petter: Du får köpa dig ett nytt snabbståls-borrskär. ;=) Ser ut att vara borrat med biltemas femkronors-skär. (ta inte illa upp, jag skämtar mest). Men det ser ut som att du använt ett "icke" snabbstålsskär. De i snabbstål blir inte slöa så fort och ruggar inte upp hålkanterna.

Vi får se framöver om jag vill köpa ett kort. Jag har funderat ett tag på att bygga en hörlursförstärkare, men tittar för närvarande på en modell med diskreta komponenter.

I övrigt ser kortet bra ut.

Ha det gott!
//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/05/28 :  01:01:45  Show Profile Send Lash a Private Message
Vad använder ni för borr och bormaskin för att borra kretskort?
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/05/28 :  07:47:22  Show Profile Send Xover a Private Message
Om man skall bygga hörlursförstärkare så kan ett tips vara att titta in hos farbror Erno han har en del godis.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/05/28 :  07:51:15  Show Profile  Visit peranders's Homepage
quote:
Visst är det snyggare och enklare, men är det någon hörbar skillnad? Nja...jag tror inte det iaf..

Mycket fräckare med ett tjusigt kort, halva bygget! Kolla mina hembryggda kort med jordplan, inte så illa om jag får säga det själv.


Borrar: Vanligt snabbstål håller inte många hål, 100 kanske men hårdmetall (är det någon wolframlegering mån tro?) håller flera tusen hål men det kräver en stabil borrmaskin och varvtal över 10000. Vi köpte dessa borrar från Palmbäck i Djursholm. Varning: Dessa borrar går jättelätt av => stabil borrmaskin anbefalles.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/05/28 :  07:54:59  Show Profile  Visit peranders's Homepage
quote:
peranders: Ett amerikanskt patent gäller bara i USA!


Visserligen men de flesta DIY:arna finns i USA. Sen skulle det kännas som en fjäder i hatten om man fick ett OK, som man väl aldrig lär få.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000