HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Will not play on PC/MAC...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/06/15 :  15:29:57  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Skulle vara intressant att höra era synpunkter och erfarenheter på/kring de nya CD skivorna som är kopieringsskyddade.

Jag upplever ljudet som försämrat, kan inte sätta tummen på vad riktigt men dom känns lite livlösa, dynamiklösa och platta i ljudbilden.
Någon som upplevt samma sak eller någon som har någon synpunkt på om det kan bli sämmre ljud för att man lägger på någon form av kopieringsskydd...



Edited by - Pjotre on 2002/06/15 15:30:5

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/06/15 :  15:45:23  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det tror jag absolut att det skullle kunna bli. De lägger ju om jag har uppfattat det rätt en "störning" för lasern så att man ej skall kunna "plocka" en "ISO" av signalen. En Iso är en exakt kopia av informationen som finns på t.ex ett datorprogram. Därmed använder jag beteckningen ISO. Men som sagt jag tror,men vet alltså inte säkert att det skulle kunna bli så.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/06/15 :  15:55:28  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Min spelare. Meridian800, klarar inte av att spela skivorna med denna märkning. Den har en dvd-rom läsare och tydligen fungerar det inte med vissa spelare som har cd-rom eller dvd-rom drive. Fungerar det utan problem med S1:an och din dvd-spelare med dessa skivor?
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/06/15 :  16:41:39  Show Profile Send Pjotre a Private Message
DVD spelaren har jag faktist aldrig testat att spela dem på, men på S1:an går det. Men som sagt, jag tycker inte det låter roligt så jag kommer nog att låta bli det titlar som är gjorda på detta sätt, frågan är ju hur det blir med DVD transport och drivverk i S1:an i framtiden...
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/06/15 :  16:45:47  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Jeg nägter at betale full pris for en vare som er defekt!

Har inntill videre returneret CD'er med copyprotection eller byttat dom mott "rigtige" CD skivor.

Dom kan spille i min EMC-1, men lyder inte bra. Köper nu flere LP-skivor fremover.

Mvh.

Jan Nielsen
Editor HIGHfidelit
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/06/15 :  18:21:13  Show Profile Send Timbre a Private Message


Är det samma typ av copyprotection som finns i DVD-Audio?
Sån´t där "vattenmärke" alltså...
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/06/15 :  18:35:46  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hej Jan!

Jag skall faktiskt ta och gå tillbaka med det två senaste jag köpte till Skivhugget (min lokala skivaffär) och säga att det inte låter bra!

Har ni skrivit något om detta i HighFidelity? Eller är det något ni kommer att ta upp framöver?
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/06/15 :  18:37:03  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Hej Timbre,

Läs detta http://www.vnunet.com/News/1131719

Jag har inte testat detta själv och jag vet inte om denna metod används på alla cd som är kopieringsskyddade.
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/06/15 :  19:55:28  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Har ingen erfarenhet om ljudet försämras eftersom den enda CD med kopieringsskydd som finns i familjen är sonens Markoolio!!
Dock, den går att spela både på våra cdspelare och våra datorer (inkl DVD-läsare). Har dock inte provat på DVDspelaren till hembion.

Min åsikt är att alla dessa skivor ska bojkottas!!
Köp inte detta, maila till skivbolag, artister osv och klaga.
Har jag betalt närmare 200:- för ett album ska jag kunna spela detta var jag vill.

//StefanZ
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/06/16 :  01:21:48  Show Profile Send gromit a Private Message
Är det inte på sådana skivor som man kan "lura" datorn genom att "måla lite på" med en markeringspenna. Någon sa att skivans TOC (typ innehållsförteckning) har så många fel så att datorerna inte riktigt klarar av det.

Om någon har provat detta så får ni ju gärna berätta om era erfarenheter...
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/06/16 :  22:07:01  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Sånt här suger, för de hittar ändå på knep att knäcka det på!
Det är lönlöst att ens försöka koda prylar..


---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/06/17 :  09:02:02  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Frågan är ju nu om detta kopieringsskydd kommer att bli standard...?

Hur ser framtiden ut för oss då? Blir det "svindyra" independent produktioner? Eller återgå till vinylsamlingen som växer trots avsaknaden av vinylspelare(tillfälligt?). Dvd/sacd??
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/06/17 :  09:13:11  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Dessutom... varför lägger de på skyddet? Om det är för att förhindra kopiering så är det lönlöst... En kompis köpte Shakiras skiva, efter ett par försök hade han bränt av den i datorn, fick testa med ett par olika program, sen gick det. Kopian saknar skydd, gick att spela i maskiner där originalet inte funkar... Jag fick låna originalskivan, brände utan problem av den i min "musikbrännare" i stereon, även min kopia saknar skydd. Det är alltså ändå enkelt att fixa ett original för masskopiering om man nu vill...

Helt idiotiskt...!

/P

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/06/17 :  09:44:10  Show Profile Send Timbre a Private Message



Kopieringsskyddet måste man kanske leva med.
Bara det inte påverkar MUSIKSIGNALEN...
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/06/17 :  09:50:21  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Jag har egentligen inget emot att bolagen försöker förhindra piratkopiering men eftersom man tafsar på CD-standarden tycker jag att de är ute och cyklar... Om det dessutom är så lätt att gå runt så framstår det som ännu mer meningslöst...

Om det påverkar ljudet kan ju vara svårt att ta reda på om man inte har två ex av skivan, ett med skydd och ett utan... Man kan ju ana att nåt är skumt men det kan ju lika väl bero på en dålig mix, mastering eller nåt annat...

Nä, bojkott är vad som gäller!

/P

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/06/17 :  09:57:24  Show Profile Send Pjotre a Private Message
För mig får dom gärna skydda sina produkter bäst dom vill, så länge det inte går ut över ljudkvaliten!! Men så länge jag upplever att det gör det kommer jag att undvika dessa skivor.







"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/06/17 :  09:59:07  Show Profile Send Timbre a Private Message



Hur var det nu med DVD-Audio?


Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2002/06/17 :  10:02:14  Show Profile Send Patrik a Private Message
Det ironiska är att allt skivbolagen åstakommer är att få oss konsumenter ilskna. De som de egentligen vill skydda sig imot, dvs piratfabriker i Asien/Kina, etc., går förbi vilka skydd de än kommer på.

Till och med jag vet hur jag skall kopiera Kents CD om jag nu skulle vilja...

Nä, bojkott! (Säger han som köpt Kents... )

Om vi alla mailar bmg@bmg.se och säger vad vi tycker så kanske de förstår att det inte är en så bra idé... vad tror ni?

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/06/17 :  10:38:18  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Frågan är väl om de kommer att bry sig? Jag tycker att det faktum att de även har börjat med en cdrea är ett bättre alternativ ifall de vill komma ifrån det att gemene man kopierar skivor och sprider till sina vänner. En årlig rea liknande den som finns för böcker är klart bättre. En av fördelarna med denna är att man kan ju även hitta "bättre" utgåvor av skivorna till ett bättre pris genom det här, vilket är positivt.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/06/17 :  10:48:49  Show Profile Send s.m.f a Private Message
INstämmer med föregående talare. Självklart tycker jag dom får ha kopieringsskydd, men varför inte då försöka komma fram meden variant som inte går ut över kvaliteten. Tyvärr så ser jag inte en sådan framtid.. vi konsumenter får alltid lida för piraterna...

cd:n är nog dyr som det är.... minns när man sa så då priset var 110:-
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/06/17 :  14:00:41  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Lite halv-OT-läsning för den som är intresserad:

http://www.tomshardware.com/storage/02q2/020617/index.html

/P
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/06/17 :  15:19:56  Show Profile Send whiskyman a Private Message
När cd :n kostade 110 kronor var väl i början av 90-talet eller möjligen i slutet av 80-talet. Numera så kostar en cd alldeles för mycket.Mvh Kristofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000