HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Grannarna och subben
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2003/04/08 :  15:11:35  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
En jobbarkompis kom och frågade mig precis om hur han skulle göra för att subben inte skulle störa grannarna så mycket. Vi diskuterade gummitassar och spikes och sådant men då jag inte är expert på området tänkte jag att det är lika bra att fråga er som kan det här... Vad ska man göra för att subben inte ska störa grannarna men ändå inte vara avstängd?

...Amidst falling leaves, I have found my beloved...

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/04/08 :  15:16:04  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Det ligger väl i subbens natur att störa grannarna... Är det inte det som är meningen??

Men visst kan man prova med mjuka fötter alt. spikes eller någon form av dämpmatta (som finns under träningsredskap på en del gym) jag har min sub ståendes på spikes på en sten köpt på Radiolagret i Göteborg. Den tar bort mycket av de vibrationer som fortplantar sig i golvet.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/08 :  15:16:07  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Man ska ljudisolera. Mjuka fötter eller spikar eller andra tingestar hjälper föga då det är främst ljudtrycket i rummet som exciterar golvet som i sintur strålar ut ljud till grannarna.

Man kan bygga ett flytande golv. Det bygger minst 10 cm. Eller så kan man sätta ett gipsundertak med luftspalt i grannens lägenhet, men då kanske han inte blir så glad. Väggar kan ljudisoleras fristående gipsskiveväggar. Till slut måste man bygga ett rum i rummet om man vill ha mer ljuisoleringsökning än 10 dB vid låga frekvenser!

Hälsningar Johan L

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/08 :  15:21:28  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Man ska ljudisolera. Mjuka fötter eller spikar eller andra tingestar hjälper föga då det är främst ljudtrycket i rummet som exciterar golvet som i sintur strålar ut ljud till grannarna.
Man kan bygga ett flytande golv. Det bygger minst 10 cm. Eller så kan man sätta ett gipsundertak med luftspalt i grannens lägenhet, men då kanske han inte blir så glad. Väggar kan ljudisoleras fristående gipsskiveväggar. Till slut måste man bygga ett rum i rummet om man vill ha mer ljuisoleringsökning än 10 dB vid låga frekvenser!
Hälsningar Johan L
---------------------------------------------------------------------
Billigare att flytta ju!
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/04/08 :  15:26:26  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Grannar... vad är det?

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/08 :  15:45:23  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Redan utspelade? hehe!

Hjälper kanske att placera subben på en annan position i ditt rum?
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2003/04/08 :  15:52:54  Show Profile Send NewMount a Private Message
Lösningen är enkel: Flytta till fristående villa. :)

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/04/08 :  17:22:04  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Knoppen, hur stor luftspalt bör man ha mellan gipsundertak och tak respektive gipsinnervägg och vägg?
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/08 :  17:27:09  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Magnuz, det beror lite på hur många lager gips man töänker ha och hur lågt i frekvens man vill dämpa. Men för ljudisolering av musik med vanliga hifi-högtalare så skulle jag inte rekommendera mindre än 20 cm luftspalt och minst dubbla lager gipsskivor. 15 cm kan gå om man tar tre lager gips. Vid låga frekvenser, > ca 40 Hz kan man nå en ca 10 dB förbättring av reduktionstalet. Så det går utmärkt att störa grannarna ändå om man drar på ordentligt.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2003/04/09 :  12:22:02  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Jag kör med Vibrafoten. Säljs på HiFi Klubben. Funkar mkt bra annars drar den iväg på golvet också.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/04/09 :  18:21:48  Show Profile Send brumel a Private Message
Flytta ihop med grannen vet jag!

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000