Author |
Topic |
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 08:59:24
|
finns det något enkelt och trevligt internetställe där man kan lära sig lite mer om hifi - typ nån form av lexikon eller bara en bra FAQ. VAd jag menar är frågor typ: ...vad innebär en klass A förstärkare, vad är en tvåochhalv vägs högtalare, var ligger skillnaden mellan mosfetar och bipolära stärkare, hur biampar man, vad är ett passivt/aktivt försteg....osv osv Vore kul att läsa några sidor och förkovra sig på ett enkelt sätt! Mvh, Dan
http://danlindberg.com |
Artphotography |
|
peter_gbg
Member
529 Posts |
|
Freahl
Member
80 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 11:29:34
|
Du lär dig väll mkt här på forumet?
Det gör i varje fall jag. Lägg in en tråd bara så är det alltid nån som svarar. |
"Mindre är mer" |
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 13:52:44
|
En bok eller liknande kan nog vara ett bra komplement till detta forum. Iblan kanske det kan vara så att man inte vet vad man skall fråga om. En bok fungerar ofta bra till att ge en övergripande kunskap om ett område. Sedan är det lite lättare att veta vad man behöver veta lite mer om. Till detta fungerar forumet utmärkt. Sedan behöver man nog prata lite muntligt också. Detta går ju även utmärkt att kombinera med att lyssna på andras "maskiner". |
Oops! I did it again |
|
|
yoko
Member
420 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 14:21:59
|
Dan, jag har en mycket bra sajt: http://www.lts.a.se/ annars kan du ju komma på något möte...... |
|
|
Johansson
var e mitt Pass?
606 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 15:49:25
|
Hur blev det egentligen med den där FAQ:en på forumet som det var tal om för några månader sedan? Är det skrotat?
//Johansson |
Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel... |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 16:29:10
|
Tack för tips om både bok & site!
Visst lär man sig mycket genom att bara "glida" omkring i de olika trådarna här på forumet - vilket jag också gärna gör. Men kombinationen med en FAQ avdelning eller ett lexikon hade ju varit superbt - eller?
Kan man inte låta några entusiaster (här på forumet alltså) ta/få några bokstäver var och bara lista vad man kommer på samt kortfattat förklara facktermen/uttrycket eller vad det nu är. Sedan fyller man bara på efter hand, jag är övertygad om att det skulle gå snabbt att få ett matnyttigt informationsställe! Jag menar, tänk bara 10 ord per bokstav och vips, så finns närmre 300 facktermer förklarade.
Observera att jag inte menar olika filosofier om ljudideal med garanterade subjektiva bedömningar osv utan mer raka frågor typ VAd är en klass A förstärkare? Det bör (väl) bara finnas ett svar på det?!
Jag är själv ny och nyfiken så tyvärr kan inte jag bidra här men jag känner att hade jag varit på ett fotografiforum (jag är fotograf) där man hade startat denna idé hade jag gärna bidragit med en hel del eftersom jag sitter inne med mycket kunskap i det ämnet.
Mvh, Dan |
Artphotography |
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 17:14:53
|
Jag kan bidra med bokstaven Ö.
Öhh - Har flera betydelser beroende på hur det uttalas. Bland annat: När det uttalas med fallande tonhöjd likt en suckande utandning så betyder det att kablarna man just köpt för tre månadslöner verkligen får ljudet att nå de höjder man hade hoppats på. Uttalas det med en tonhöjning i slutet uttalas ibland av vänner som ej är insatta i hifiområdet och får reda på vad de nya kablarna kostar. |
Oops! I did it again |
|
|
yoko
Member
420 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 21:43:35
|
det låter faktiskt som om du ska läsa tidningen : musik och ljudteknik |
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 22:13:25
|
Ta det inte som att jag har något emot att man investerar i kablar som kostar en del. För det har jag inte. Men det är inte många utanför vår krets som förstår att kablar faktisk låter olika. Att man kan eller behöver betala en del för högtalare förstår nog många. "Men kablarna är ju bara en bit sladd". |
Oops! I did it again |
|
|
Anders47
Member
1060 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 23:52:26
|
Robert Harleys bok om high end audio som säljs på Hifiklubben rekommenderas varmt. Om man läser genom den får man en bra inblick i det mesta och därefter är den användbar som uppslagsbok om man inte kommer ihåg riktigt vad klass A är eller om hur man skall ställa in skivspelaren. Den är skriven av en mångårig medarbetare på Stereophile. Den har inget med Klubben att göra och man kan också köpa den på internet bokhandlar.
|
|
|
Tank
Member
520 Posts |
|
DasKapital
Member
614 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 07:17:23
|
Ljud är en sorts signal. Vill du veta hur signaler uppför sig, samt är någorlunda matematiskt inclined, rekommenderar jag dig att djupdyka ned i "Signaler och System" av Svärdström (studentlitteratur). Mycket av det som verkar mystiskt och icke-intuitivt när man pratar om audio får sin förklaring i signalteorin. Med lite vilja tror jag att man klarar boken galant med gymnasiematten.
//Rickard |
Ino Audio for life |
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 11:20:52
|
Tank: Om du stavar med litet i så vet vi inte vilket inernet du menar. ÄR det det stora globala nätverket som heter just Internet eller är det något annat lokalt internet. |
Oops! I did it again |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 15:47:03
|
Några kanonsidor du tipsade om där Tank!
Ska även inhandla boken.... |
Artphotography |
|
|
Tank
Member
520 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 15:57:38
|
Vilka vet inte vilket internet jag menar? Förstår inte vad språkgubbarna tänkte på. Finns det någon betydande svensk språkgrupp som kan misstolka det idag? Talar vi lokala nätverk så använder iallafall jag (och varenda datorkunnig person jag känner) orden "nätverk", "intranät" eller just "LAN" när man menar ett lokalt nät.
Inter i internet står inte för internt, utan för internationellt, i min bok.
Jag ser det inte som ett egennamn med stor bokstav. Jag ser det som ett vanligt substantiv, som ett bibliotek. Stavar du bibliotek med stor bokstav?
En annan sak som jag gör uppror mot är när folk inte begriper att data är synonymt med information. INTE med dator. SA har "gett upp" i frågan och tillåter båda, eftersom felet är så långt skridet som det är idag. Jag har mer tålamod. |
Edited by - Tank on 2003/04/09 16:01:09 |
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 23:46:09
|
Ta inte mitt inlägg för allvarligt. Jag missade att skicka med en liten flinande gubbe. Sen blev det även fel med lokalt nätverk. Ibland har man lite för bråttom när man skriver. Jag reagerade på din kommentar om liten boksav. När jag en gång i tiden läste systemvetenskap hade vi en lärare som var väldigt upprörd över att det fanns folk som skrev internet när de menade Internet. Han var en ganska rolig 60-årig "datanörd". |
Oops! I did it again |
|
|
Tank
Member
520 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 16:38:56
|
Så det kan gå! Det är en anledning till att jag använder mycket smilies; för att påpeka att jag alltid har glimten i ögat. Har en förmåga att bli lite för seriös när det handlar om språkbruk. |
Edited by - Tank on 2003/04/10 16:39:33 |
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 18:30:52
|
|
Oops! I did it again |
|
|