HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Placering orsak?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2003/04/07 :  14:09:49  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
Jag möblerade om mitt minimala rum precis till fördel för min stereo (allt för konsten ). Problemet är bara att jag verkar sakna ljud ur min vänstra högtalare jämfört med den högra. Kan detta bero på att den vänstra står ca 15 cm in från dörren medan den högra står lika långt ifrån väggen (sidoväggarna snackar vi om nu). Kan tyvärr inte fixa en bild till detta just nu, hoppas ni fattar vad jag menar, rummets storlek är 2 x 4 m ungefär och dörren sitter i vänstra långsidan precis i hörnet. Högtalarna är riktade längs med långväggen om ni förstår. Kan dörren då göra att ljudet från den vänstra försvinner lite grann eller ska jag leta andra fel?

...Amidst falling leaves, I have found my beloved...

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/04/07 :  14:22:23  Show Profile Send KC a Private Message
Om vi pratar om relativt små skillnader (vä. högtalare är inte tyst) så
är det med all sannolikhet så som du säger. Du kan inte stänga dörren
för att kontrollera?
Go to Top of Page

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2003/04/07 :  14:26:49  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
Nää helt tyst är den inte, bara lägre i volym
Det är samma sak när jag stänger dörren, skillnaden är minimal. Har oftast dörren stängd ändå. Det låter som den tappar bas också men det torde väl vara att högerspeakern står med en isolerad vägg bakom och en vid sidan medan den till vänster bara har en i ryggen och inte inte lika bra isolerad dörr på sidan..?

...Amidst falling leaves, I have found my beloved...
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/04/07 :  14:49:19  Show Profile Send KC a Private Message
Hmmm....det var nog värre då. Med dörren stängd borde det inte bli såååå stora skillnader, tycker jag
(om vi inte snackar japansk pappdörr ). Andra orsaker kan vara startkt reflekterande föremål på
höger sida, alternativt högt absorberande på vänster sida, nåt sånt. Om inte, så börja kolla
elektroniken eller högtalarna (eller örona :) ).

Testa också att byta platts på vä. och hö. högtalare. Är det svagare på höger sida nu?
Testa sedan med att växla högtalarkablaget. Effekt?
Go to Top of Page

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2003/04/07 :  15:07:19  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
Öronen borde nog kollas tror jag...

Ska testa lite när jag kommer hem... Jag har ju inte den bastantaste dörren men mer än pappdörr iaf...

...Amidst falling leaves, I have found my beloved...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/07 :  16:49:10  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Om du har öppen dörr till vänster kan det vara en följd av att reflexen från sidoväggen saknas. Från höger högtalare hör du då en blandning av direktljudet och sidoväggsreflexen. Från vänster högtalare hör du mestadels direktljudet. Då kan det vara bättre att istället för att lyssna med stängd dörr, sätta en absorbent bredvid höger högtalare där du har en reflekterande vägg.

Om ditt rum inte ser ut så, kan du förklara mer hur det ser ut.

Eller som KC skriver, byt plats på vänster och höger kanal på lite olika vis, och växla mellan hö & vä högtalare resp mellen olika kanaler på förstärkaren.


/johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000