HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Separata delar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/06 :  20:28:50  Show Profile Send marens a Private Message
Hur kommer det sig att det inte är populärare med integrerade CD-recievers eller precievers? Som Linn Classik t.ex. Jag menar är det verkligen svårare att göra bra ljud i en sån? Är mycket tveksam till det. Man har ju hört argument som att det blir mer störningar osv, varför skulle det bli det egentligen om man dimensionerar sakerna rätt så att de arbetar som en enda enhet och inte "konkurrerar" är det väl inte så kritiskt? Precis som med vilken annan apparat som helst: förstärkare, CD-spelare mm, det är ju olika delar internt i dessa också som potentiellt skulle kunna störa varandra på samma sätt i så fall

Man har säkert mera kontroll på att matchningen i ljudet är så bra som möjligt. Då kanske bytesmanin skulle mindska lite också, dessutom slipper man alla signalkablar, nätkablar, olika fjärrkontroller som har för mycket uppgiftslösa knappar, behovet av stora hifimöbler med många hyllplan. osv. Sen blir det ju billigare materialkostnad när man slipper onödigt många komponenter, lådor mm.

Själv har jag köpt separata delar endast av den anledningen att det knappt fanns några integrerade att välja mellan, sen har man bytt ut en del i taget. Hur resonerar ni, ärligt?

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/04/06 :  21:35:50  Show Profile Send Aton a Private Message
Alla kablar hit och dit är förvisso hopplöst, särskilt om man har både AV-reciever och stereoutrustning i samma del av rummet!
Men lösa delar känns ändå rätt. Dels kan man lättare justera brister som man hör efter en tids ägande genom att matcha in en ny del i anläggningen. Och eftersom en förstärkare har längre livslängd än en CD-spelare blir det lite dyrt att förlora "hela lådan" när CD:n lägger av. Eller nåt annat går sönder. Sedan är det ju så roligt att uppgradera också. Själva letandet är halva äventyret.
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2003/04/06 :  22:32:18  Show Profile Send marran a Private Message
friheten blir större med löa delar, man kan justera som man tycker passa bäst vilket är svårt att göra med integrerad. men om jag hittar en integrerad som verkar bra och låter lika bra/bättre än de delar jag har nu så slänger jag med största sannolikhet ut alla lådorna/hyllorna/kablarna (inte för att jag har så mycket närmare bestämt ingenting just nu men som exempel duger det) och har en låda istället

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/04/06 :  23:00:05  Show Profile Send marbrink a Private Message
om det kommer nya källor som sacd vad har man då för nytta av en cd-spelare i förstärkaren?
det är väl ett exempel på varför det är bra med lösa delar. En tvåkanalsförstärkare kan man ju alltid ha nytta av. I många år! Men det är ju intressant med multispelarna som klarar av nästan allt. Det är ju den ända källan man behöver om man inte vill ha vinyl, md eller tape. Varför inte göra en multispelare med radio i? =)
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/04/06 :  23:26:56  Show Profile Send yalpa a Private Message
Även om jag just nu äger en Classik så tror jag på lösa delar. Däremot tror jag inte på en massa onödiga lådor. Det ska finnas källor som LP-CD-tuner, integrerad och högtalare. Jag ser ingen vits med separata dac-ar eller försteg/slutsteg kombinationer om man nu inte kör aktivt.

Tyvärr så tvingas man idag köpa för/slutsteg pga. att det inte finns nog med integrerade som ger ordentligt med kräm. Jag ska nu köpa (provlyssna först) rotel slutsteg (991) som ger 200w. Det finns - vad jag vet- ingen integrerad som har så mycket effekt, kanske ML no383, men vem har råd med den? Men hade det funnits en rejäl Rotel integrerad för 20kkr som gav samma effekt som 991, då hade jag inte tvekat en sekund.
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2003/04/07 :  12:26:41  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Med lösa delar har man bättre enskilda nätdelar mm. Därav bättre tror jag.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/04/07 :  15:26:48  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Om du menar i 8 ohm så vet jag inte heller någon. Men ML 383 lämnar 2*200 i 4 Ohm. Den dubblerar hela vägen ner till0,5 Ohm om jag inte minns fel och är strömstark som en effektförstärkare.MvhKristofer
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/04/07 :  15:40:56  Show Profile Send Melker a Private Message
yalpa: Vincent SV-233(ca 12500:-) och SV-238 (ca 28000:-) har 200W i 8 ohm så det finns Integrerade kraftpaket. Ja sen har vi ju Krell KAV-300iL (ca 48000:-)också förstås men då börjar ju priset rusa iväg.

Melker

Halmstad
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000