Author |
Topic |
|
widen76
Member
221 Posts |
Posted - 2003/04/05 : 21:16:45
|
Har just bi-wirat mina högtalare med Supra Ply 3.4/S. Jag är ganska ny i gamet och har kört med samma par Oelbach i 12 år över flera olika system, utan bi-wiring, fram tills idag! Vilket lyft! Jag tyckte tidigare att ljudet släppte bra från högtalarna och att basen var ren och fin, men inte kunde jag ana att min skivsamling helt kunde byta skepnad! Diskanten är väldigt mjuk men inte avrundad, bara helt silkesmjuk och detaljerad. Mellanregistret limmar som en golvläggare på rohypnol och basen, ja basen, den är ren och fin...och skatten är betald, säg mig det du speleman då blir ja glad! (Lite Kvinnaböske där för er )
Jag har ytterligare några timmar inspelning innnan kablarna låter 100%, men redan nu är skillnaden total. Är helnöjd! *tar en hög CD-skivor och bänkar mig framför stereon*
------------ NAD C350 NAD C521i B&W DM603 S3 Supra PLY 3.4/S ------------ |
Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link |
|
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 03:53:51
|
Jag bara gratulerar!!! Å sen säger jag, Du har bara börjat resan... Nu sabba' ja' allt för Dig, ber om ursäkt... men ville bara ge Dig lite nya mål för nöjet är ju inte att uppnå målet, utan att vara på väg....
*Testa Audioquest Caldera nå'n gång om Du har lite pengar över....* |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
|
|
widen76
Member
221 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 12:52:34
|
Det känns skönt att ha påbörjat resan, nu har man fått lite smak på det möjliga välljudet. Jag får njuta en stund av detta, men gräset är alltid grönare på andra sidan... |
Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link |
|
|
Qvist
Member
263 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 13:00:29
|
Inte för att jag vill paja nått här men. En god vänn sa till mej att ply är gjord av skärmstrumpa typ den som sitter och skärmar signalkabel.
Jag tog i sär en bit Ply och kollade, mycket riktigt det var den,som det såg ut i alla fall. Förtennad kopparskärm alltså.
Supra säger sig ha forskat mycket kring det här så jag ska faktiskt maila dom så kanske jag får någon klarhet i det hela. |
|
|
widen76
Member
221 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 15:09:23
|
Ezo: Du pajar inget, det är trevligt med respons. Skärmen du nämner är jag fullt medveten om och är en bidragande faktor till mitt kabelval. I kabelnamnet finns "/S" som står för "shielded", alltså avskärmning. Den är gjord av förtennad koppar. Denna skärm ska dras tillbaka en bit, då visar sig en tunn tråd som i sin tur ska fästas i en jordad punkt i chassit på förstärkaren (inte i högtalaränden). Jordningen förändrar inte kabelns grundkaraktär, den ger bara aningens mer detaljer till ljudet, det är valfritt om man vill använda den. Mycket ingående information om tekniken finns på Supras hemsida. |
|
|
yalpa
Member
1208 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 15:45:25
|
Jag tror att EZO menade själva ledaren i Ply, men vad spelar det för roll vad den är gjord av? Koppar som koppar... |
|
|
paradis_oscar
Får jag lov?
628 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 16:06:40
|
yalpa har rätt... grattis till att du har hittat en kabel som du tycker om. |
|
|
|
widen76
Member
221 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 19:45:58
|
Ok, jag kanske missuppfattade, allt i Supran är förtennad koppar så det kan kvitta, tack för påpekandet dock.
Kablarna börjar bli inspelade nu och blir bara bättre och bättre. Synd att man ska till jobbet i morgon annars hade man suttit och lyssnat på skivor hela dagen |
|
|
Ronne
Starting Member
35 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 15:10:47
|
Jag antar att 3.4 står för kvadraten... det borde ju gjort en skillnad om du hade tunnare kabel förut. Jag är fortfarande inne på den teorin. Tror inte riktigt på att "storleken inte har någon betydelse".
Jag testade nyligen med Ply 2.0. Jag ska testa kabeln du köpt också.
// Ronne. |
|
|
PP
Starting Member
43 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 15:36:58
|
widen76: Ursäkta om jag är helt hjärndöd, men skall alltså båda trådarna (en från vardera högtalarkabel) fästas i samma jordade punkt på stärkaren? Har nämligen själv ply 3,4/s och ett litet "jorduttag" bak på stärkaren, men har inte vågat testa än. |
::: Helt grön på området ::: |
|
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin
946 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 15:50:34
|
pp: ja! |
|
|
PP
Starting Member
43 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 15:55:01
|
Tack, drgreen. Men det kommer ju att se för dj.... ut bakom stärkaren med trådar hängandes. Men, men, det tål ju att undersökas. |
::: Helt grön på området ::: |
|
|
geldis
fd. klubbmästare i ASO
1266 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 23:15:04
|
Var jordar man, alltså på försteg eller på effektsteg, någon som vet? MVH |
geldis |
|
|
widen76
Member
221 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 20:39:26
|
pp: Jag har själv inte jordat ännu, jag har faktiskt en liten variant av din fråga: Vid bi-wiring, då har man två jordtrådar (på 2 kablar)på ena högtalarposten, ska detta parets jordtrådar sammanflätas tillsammans med det andra paret på den andra högtalarposten och sedan fästas i jordpunkt?
Jag som har en NAD C350 har ingen jordad kontakt på min fasta strömkabel, inget jordat uttag i väggen och ingen jordpunkt i chassit, kan man ändå jorda kablarna med fullgott resultat? Det blir inte kortis eller nåt? |
|
|
geldis
fd. klubbmästare i ASO
1266 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 20:41:55
|
Enligt "TNT" rasar ljudbilden ihop som ett korthus om man inte ansluter skärmen. I övrigt en superb högtalarkabel i sin prisklass. Ingen som vet och är beredda att svara på de frågeställningar som finns? Come on.. MVH |
geldis |
|
|
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 21:01:55
|
Alla jordskärmar skall ha samma potential= alla skärmar till samma jordpunkt och i de fall för- resp slutsteg används skall slutstegets jordpotentail användas till högtalarskärmen. |
|
|
geldis
fd. klubbmästare i ASO
1266 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 21:19:51
|
Tack "two for you". Precis vad jag ville ha som besked, nu vet vi som undrar:). MVH |
geldis |
|
|
widen76
Member
221 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 22:13:12
|
Tack för svaren, jag har nu jordat skärmen, dock kan jag inte verifiera förändringen förrän i morgon. Jag besparar grannarna det momentet |
|
|
belle
Member
244 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 22:49:12
|
winden76: -har du jordat ordentligt så behöver du inte "skrämma" grannarna idagbitti. det blir nämligen tydligare ju "lägre" du spelar, om du har gjort rätt.
Spelas nu: Yello "Motion picture" |
-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........
|
|
|
widen76
Member
221 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 23:34:06
|
belle: Det visste jag inte, jag brukar inte spela högt så den egenskapen passar mig perfekt. Nu är jag sugen på en Supra EFF-ISL till CD>förstärkare...blir kanske pricken över i:et. Det här med Hifi är ju roligt! *Tittar lite snett ner i plånboken, snart löning* |
|
|
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2003/04/12 : 16:09:27
|
Widen76:
EFF-ISL är en hygglig kabel. Dock om Du har möjlighet, ta hem några olika fabrikat/modeller och känn Dig fram. Det finns stora skillnader och Dina öron/anläggning kan reagera olikt andras. Prova och lyssna. Och är kablaget nytt, ta hem dom såpass länge att de får "brännas" in. Detta låter konstigt, jag har ännu inte läst/hört någon förklaring som tillfredställt mitt behov av plausibla förklaringar (är el-ingenjör), men att kablar spelas in upplever åtminstone jag. Kanske någon har en bra förklaring`om vad som egentligen händer? |
|
|
widen76
Member
221 Posts |
Posted - 2003/04/12 : 18:00:33
|
2_4_U:
Jag har nu inhandlat en signalkabel, dock inte Supra EFF-ISL. Jag gjorde helt om och valde Harmonic Technologies "Harmony Link" istället. Priset är lite högre, fick den för 1.200 kr. Hittils är jag oerhört nöjd med ljudet och då är inte inbränningen färdig än. Tillverkaren rekommenderar en burn-in på ca 200 timmar eller mer, beroende på system. Ljudet har fått mer kroppskänsla och en mer definierad botten. Samtidigt har diskanten fått ett mjukt skimmer över sig, silkeslen men samtidigt tydlig. Den allmänna känslan är att man vill höja volymen för att se hur långt man kan komma, det låter aldrig ansträngt eller spretigt. Det kan uppfattas som att kabeln är tråkig och livlös men så är inte fallet, kabeln inger bara ett lugn som är trevligt, lyssningströttheten infinner sig mer sällan. Mycket trevlig kabel och jag kan bara ana hur den låter om ca 200 timmar! |
|
|
|
Topic |
|