HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Krell KSA250
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/04/04 :  21:15:47  Show Profile Send fredde a Private Message
Läste testet om Krell KSA250 för rätt många år sedan i HiFi och musik. Blev väldigt imponerad av de tekniska prestanda, värmeutveckling, etc som den hade. Har själv inte lyssnat på just den modellen men på nyare modeller som låtit riktigt bra.

Många säger att just KSA250 är den bästa modell Krell har tillverkat. Jag tycker att detta låter väldigt konstigt eftersom den är så pass gammal och inte tillverkas längre. Jag är långt ifrån någon expert på Krell men de nyare slutstegen har en ny teknik som går ut på att transistorerna inte längre tilldelas max ström hela tiden, dvs som det låter i mina öron lite "fusk" klass A men resultatet är att steget drar betydligt mindre ström.

Min fråga är: Är det så att denna KSA250 är bättre än de nya stegen eller är detta ett falskt rykte som har passerat mig ett flertal gånger? Utvecklingen går väl framåt, eller?

Edited by - fredde on 2003/04/04 21:16:43

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/04 :  21:27:18  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

KSA 250 är den stora milstolpen i Krells historia. Både kraft och finlir, ett heltäckande monster....

Den höll nog efterträdarna stången ett tag men inte så länge. Nästa milstolpe hette FPB 300, en klart bättre stärkare på det mesta. Pratar vi transparens och upplösning är det sor skillnad till 300:ans fördel.

Idag med 300 MCX och allt vad det heter blir skillnaderna än större. Men priset på en KSA 250 är nu nere ordentligt så för den som kör Infinity Kappa 8 eller 9 i första generationen, Mirage M1, Thiel 3.6 eller olika Martin Loganhögtalare så prova att köpa en begagnad och se vad obegränsad kraft gör med högtalarnas artikulation och andning

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/04 :  21:48:25  Show Profile Send n/a a Private Message
KSA-80/KMA-160 har även den blivit klassad som det mest välljudande som Krell har fått fram. Se artikeln, konsten att koka en Krell i Audio-Video för underhållande läsning. Hade tidningen men den har försvunnit så jag kan tyvärr inte hjälpa till med vilket nr det var. FPB-300'an har jag provlyssnat hos en bekant som köpte den, han har inte kvar den. Har tyvärr inte haft möjlighet att jämföra olika generationer. Bor i Umeå så utbudet är lite begränsat.

Edited by - n/a on 2003/04/04 21:50:22
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/04 :  22:20:41  Show Profile Send Timbre a Private Message
Fick tillfälle att jämföra KSA-250 med FPB-600 över ett par Infinity Sigma.
FPB-600 är ett bättre slutsteg i mina öron. Skillnaden är inte avgrundsdjup, men 600:an spelade med mer lugn och samtidigt större pondus.
Eller rättare sagt, pondus ger lugn...
Det blev ett slankare ljud från Sigmorna dessutom och det brukar vara ett gott tecken.

Bägge är bra.



Från "Hifikickar" på bildreportageavdelningen.
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/04/04 :  22:25:53  Show Profile Send fredde a Private Message
Ok. Då fick jag det jag trodde bekräftat för mig. Utvecklingen går framåt, inte bakåt. Undrar bara varför detta rykte passerat mig så många gånger?
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/04 :  22:39:17  Show Profile Send n/a a Private Message
Om du har intresse för dom äldre Krell-modellerna så kanske du skulle fråga på lite fler ställen än här. FPB-600 är ekonomiskt oöverkommlig för dom flesta men dom övriga kan kanske vara inom räckhåll. Ring Audio-Nord och hör dig för lite till att börja med.
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/04/04 :  22:48:14  Show Profile
Krell KMA-160 var en rykare, i mitt tycke bättre än KSA-250.

Krell MDA-300 (en monoversion av KSA-150) var en riktigt fin-fin version. Har inte haft möjlighet att jämföra mot KAS-2, men jag skulle tro att att KAS-2 vinner med en liten marginal.

KSA-150/250 och dess monoversioner MDA-300/500 är de sista utan adaptive bias.

Dagens modeller är markant bättre, dels är verkningsgraden bättre, men styrkretsarna för vilken nivå som Klass-A skall gå till Klass-B har förbättrats märkbart. Krells "susteined platue" (hur det nu stavas) anser jag inte var så bra från början, mer än att man slipper värmen :)

Jag drömmer mig fortfarande tillbaka till mina f.d. Krell KMA-160. Lika väl som jag vill äga ett par (eller 3, jag kör ju hemmabio trots att vissa anser att det är båg) Krell KAS-2, fast det är mera relaterat till den underbara analoga effektmätaren och designen (looks to die for).
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/04 :  22:56:53  Show Profile Send Timbre a Private Message


Hifistället i Göteborg brukar få in en del begagnat Krell. Just nu står där ett par KAS-2 som enligt uppgift skall vara i mycket fint skick.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/04 :  23:01:48  Show Profile Send n/a a Private Message
Är det någon som kan berätta vilket nr av Audio-Video jag saknar
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/04 :  23:28:09  Show Profile Send Timbre a Private Message

Kunde inte hitta detta nummer men råkade på två andra intressanta artiklar ur Audio-Videoarkiven:

"Krells KSA-250, audiofil dyrgrip".....Lars Fredell spelade på Wilson Watt/Puppies med hjälp av "tungvattenkablar" () i Audio-Video 1 1991.

Apogee Diva med två stycken MDA-500 till basregistret och ett KSA-250 till resten.....Olle Mårtensson och Ulf B Strange i testartagen.
Detta var tiden före QRS...(), Audio-Video 5 1991.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/04 :  23:43:08  Show Profile Send n/a a Private Message
Vilken nostalgitripp , synd på så bra tidning .
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000