HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 zzzzzztig.....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/04/05 :  00:25:36  Show Profile Send Dimitri a Private Message
cat5 bättre.mycket. Vi kan det på diy forum, Belle. Den här tråden handlar om andra saker.
Dimitri
Go to Top of Page

trolleri
Member

70 Posts

Posted - 2003/04/05 :  00:27:35  Show Profile Send trolleri a Private Message
> Vad skulle ni gjort om ni ägde forumet?
> ... fast nu är ju detta inte någon yttrandefrihetens plats på jorden.

...

- I'm a head of my self
Go to Top of Page

Black Rob
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/04/05 :  12:01:53  Show Profile Send Black Rob a Private Message
Jag hade lätt köpt Bugattin om jag hade haft pengarna. NO DOUBT. Vill man köra skoda får man det, jag vill det inte....

It´s all about credibilty

http://blackrob.minhembio.com
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/04/05 :  14:14:50  Show Profile Send nin a Private Message
Ja, jag hoppas på hårdare tag på forumet framöver. Massa jävla trams som inte ger någonting alls. Bättre att ge dom som håller på varning och sköter dom sig inte så ut med dom.
Sedan så detta snacka om "yttrandefrihet" är löjlig. Det är Sladd mm som ÄGER och sköter detta forum, så det är dom som bestämmer reglerna. Svårare än så är det inte.
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/04/05 :  14:39:50  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Jag tycker att yttrandefriheten har väldigt stor betydelse för trivseln, hur kul är det att besöka ett forum om man inte får uttrycka sina åsikter utan att riskera reprimander?
Och det här med att äga ett forum. Borde det inte vara deltagarna som "äger" forumet. Moderatorenrnas uppgift är väl endast att se till att samhällets och deras egna lagar följs. Självklart håller jag med om att t.ex. påhopp av olika slag är oacceptabelt. Men att glömma att skriva "jag tycker/tror" i början av sitt inlägg bör ju knappast resultera i utkastning. Som vissa har nämnt tidigare bör inte detta forum bli en klubb för inbördes beundran. Om folk inte får vara oliktänkande så blir det nog lätt så.

Detta är i alla fall vad jag "tycker"

MvH / En trogen forummedlem som inte gillar diskriminering.

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/04/05 :  20:46:25  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Instämmer till 100% med ovanstående!
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/04/05 :  21:09:21  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Ett problem kan ju vara att de som ovan nämns med epetetet Moderatorer är Administratörer, dvs de bestämer "allt"
Jag håller med UnholyRisna i vad han säger, och jag saknar fortfarande A* och LTS-are, de sitter faktiskt inne med en hel del kunskaper för oss teknikfreek.
Dock bör sägas: Det är inte lätt att skapa, underhålla, upprätthålla och sköta ett forum!
Jag tex skulle (med min anarkistisk/demokrati orienterade tro) få detta forum att gå under ganska snart.

Jag tror inte på shaktistenar, tycker att det är lika mycket "humbugg" som andra tycker att en religös tro är detsamma.
Blir jag utslängd av det sista kommer jag att ge alla yttrandefrihetstörstande RÄTT om detta forum, men lite anorlunda åsikter tror jag inte "de" har något emot.

nin: kul att någon här i Sverige uppfattat hur kul det är att lyssna på fantomas!
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/04/05 :  21:15:37  Show Profile Send joakim a Private Message
Ett forum består av det som medlemmarna bidrar med oavsett vem som äger forumet. Efter ca 20 år med BBSer, maillistor och internet-forum kan jag bara konstatera att forum dör av 3 anledningar:

*För mkt modererande
*För litet modererande
*För dåligt modererande
Go to Top of Page

MacDaxy
Member

250 Posts

Posted - 2003/04/05 :  21:24:59  Show Profile Send MacDaxy a Private Message
quote:
Ja, jag hoppas på hårdare tag på forumet framöver. Massa jävla trams som inte ger någonting alls. Bättre att ge dom som håller på varning och sköter dom sig inte så ut med dom.



Bra skrivet nin!

Allt som skrivs på internet är sant.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/05 :  21:25:17  Show Profile Send Timbre a Private Message


Ligger nog mycket i det och man frestas lägga till:

*Fel inriktning
*Ingen inriktning alls

Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/04/05 :  21:28:02  Show Profile Send joakim a Private Message
Som tillägg: Det är ett j*kla svårt jobb att vara moderator.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/04/05 :  22:40:41  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Tja, det enda som är säkert är att alla aldrig kommer att vara nöjda. Kan merparten av medlemmarna trivas här har vi nått långt...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/05 :  23:11:18  Show Profile Send Knoppen a Private Message

Här har man varit bort på skidsemester en vecka, helt utan Hififorum. Man kommer hem och får läsa vad?, jo denna värdelösa tråd!

Saxat från Hififorums policy:
Detta forum administreras av hifientusiaster för hifientusiaster och de ansvariga engagerar sig uteslutande p.g.a. sitt hifi-intresse.
Hififrågorna skall därför stå i centrum.


Jag trodde detta var hififourm.nu. Nu verkar det bli tramsforum.nu. Är det inte dags att återgå till hififrågorna grabbar och kvinnor?

Vad har jag som läsare för nytta av att veta vad Sladd tycker om Ztig? (jag ser i alla fall inget som helst värde i det)

Mer HiFi!
Mindre trams!


Hälsningar Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/04/05 :  23:32:57  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej allihop!
Jag håller med unholy Rishna!
Vill gärna ha en lista av moderaterna om vad/hur man skall tycka på detta forum.
Vilka märken, åsikter etc är godkända?
Mvh
Kenth


"Tycker dock inte heller att Ztig åsikter är värda att dö för, men det är åsiktsfriheten i detta land/forum"
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/04/05 :  23:37:37  Show Profile Send jatttelite a Private Message
jag är inte moderat utan bodeförbundare (sorry kunde inte låta bli)
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/04/05 :  23:40:22  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Go knoppen, go

Jag är heller inte intresserad av vad en och annan moderator har för inbördes problem med vissa deltagare.

Men som sladd själv uttrycker det i en av sina "modererande" inlägg "Jo, fast nu är ju detta inte någon yttrandefrihetens plats på jorden." Nä, det är helt uppenbart.

Jomensan, kalla mig gärna okunnig, och jag tvivlar inte på att en del lär göra det, men är inte en moderators uppgift att moderera?
Inte kasta mer bränsle på en eld, och i detta fallet späda på en redan infekterad debatt?

Visst förstår jag att man som administratör kan bli jäkligt less på samma inlägg och samma gnäll och samma sak hela tiden.
Själv har jag väl lyckats skriva både en och annan icke genomtänkt sak. Och fått på nosen för detta, OK må så vara.

Jag menar att likväl som vi deltagare kan välja vilken tråd vi vill engagera oss i och vilken vi kan strunta i, så borde dessa herrar, jag utgår från det, kunna välja om de vill hålla på med det de gör.

Alltså, sluta vara lika gnälliga som vi är, sluta kasta in mer bränsle, sluta vara så förolämpade för att vi tycker att ni misslyckas ibland. Alla torskar på ett eller annat sätt, ni har inget patent på att alltid vara bäst, däremot på att försöka hålla er någorlunda neutrala och, innbillar jag mig, ha en övervakande och i vissa fall dämpande funktion.
Det är ett svårt jobb, jo jag vet, men ingen har tvingat er till det.

Och vem fanken är jag då, att tala om för er hur man sköter ert forum?

En av era medlemmar, och en intresserad deltagare. Det är allt.
Det borde vara gott nog.

edit: stavfel, kommatecken

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2003/04/06 00:34:11
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/04/06 :  00:16:49  Show Profile Send nin a Private Message
Och det här med att äga ett forum. Borde det inte vara deltagarna som "äger" forumet. Moderatorenrnas uppgift är väl endast att se till att samhällets och deras egna lagar följs.


Jaså, så du betalar för forumet?? Eller tror du allt detta är gratis??
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/04/06 :  00:19:14  Show Profile Send Nagref a Private Message
Är inte forumet reklamfinansierat?

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/04/06 :  00:41:42  Show Profile Send yalpa a Private Message
Motsvarigheten till ett forum i det verkliga livet är ett helt vanligt gäng som umgås. De som inte passar in, blir inte bjudna på nästa fest. Vem vill höra hela tiden att man har fel och har köpt fel grejjer?

Jag är en person som har inga problem att erkänna att jag har fel. Men när jag känner att motpartens argument absolut inte överensstämmer med mina upplevelser och som är min sanning, då skiter jag i allt och bara drar mig ur diskussionen.

Ett bra exempel är, när någon här påstod att det inte gick att höra skillnad mellan cd-spelare, något som jag är helt säker på att jag kan göra, hur gör jag då? Jag kanske orkar svara en gång, men inte om och om igen, hur många gånger som helst! Till slut ignorerar jag den personen och har jag möjlighet så tystar jag honom!

Yttrandefrihet i all ära, men när jag tror stenhårt på nånting, då kan jag inte acceptera någon annan basunera ut motsatsen. Så har det alltid fungerat i mänsklighetens historia och det lär aldrig bli ändring på det. Ingen tänker ge upp sin sanning och alla dras till likasinnade.

Detta forum ägs av folk med en bestämd uppfattning som grundas på erfarenheter som de har samlat på sig under flera år(tionden). Då kan jag tänka mig att de inte vill att nån annan tjafsar emot in absurdum. Bara för att forumet är på nätet och tillgängligt för alla, innebär det inte att det råder yttrandefrihet. Om vi har fest i studenkorridoren så är alla välkommna, men de som jag inte gillar och som hela tiden tjafsar emot min sanning, kan jag kicka ut bäst jag vill. Det är så jag ser på saken iaf.

mvh Adam
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/04/06 :  01:00:10  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Adam
Ser inget problem, du deltar inte i de trådar (gäng) som tråkar ut dig, eller berör dig illa. Ett så stort forum härbägerar många olika gäng. Det är just det som är det fina. Ibland kan en ide spilla över från ett gäng till ett annat. Det vore omöjligt om det bara fanns ett gäng.
Dimitri
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/04/06 :  01:05:57  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
Lite Poesi:
Saddam Hussein

smaka på den.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/04/06 :  01:21:33  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
mattepatte: nu när jag har smakat på den, så förstår jag inte alls vad du menar?

Obs! fria assosiationer: Saddam=diktatur?
Poesi? var då någonstans?
Nä, jag vill inte bråka med dig, jag är för sliten och för mycket på jakt efter en kvalificerad CD-spelare, men jag begriper inte vad du menar.
Hjälp mig att förstå!

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/04/06 :  03:08:44  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
nin:

Jag har ju ganska svårt att tro att ett forum som detta skulle betalas av våra moderatorers privata besparingar, notera dock att detta är min tro, och att om förhållandena är annorlunda, så snälla låt mig veta detta utan att behöva gå in på spydigheter. Naturligtvis betalar jag inte för detta forum, och som någon skrev tidigare så är det förmodligen reklamfinansierat (återigen rätta mig om jag har fel). Hursomhelst så är väl ett forum fortfarande till för medlemmarna, och bara för att en person som är kunnig (eller tror sig vara det) skriver något som någon annan ser som en osanning, så behöver denne kanske inte bli utkastad. Det är ju trots allt upp till var och en att läsa och ta till sig innehållet i ett inlägg. Det är möjligt att det är många som tycker tvärtom, men det finns säkert också många som håller med.

Hursomhelst så vill jag belysa att jag inte har något emot någon moderator på detta forumet, skulle aldrig göra det så personligt. Jag hyser stor tacksamhet för att ni ger er tid och ork för att hålla detta forum igång. Däremot kan jag tycka att det är fel att bli utkastad för att man har en kontroversiell åsikt. Självklart så är personliga påhopp och smädesord etc. oacceptabelt. Exempel på detta skulle kanske kunna vara att säga att någon/några är "dumma i huvudet" eller något för att de tror på något speciellt. Det är verkligen gruslådenivå och bör inte accepteras.

MvH / Återigen en tacksam forumanvändare.

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/06 :  09:05:24  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Nä, nu får vi nog styra upp det hela litet....

Knoppen:

Om du läst lite mer än bara den sista tråden om moderering som varit hade du kanske förstått min idé med att ge ztig som exempel. Hela veckan har varit just en debatt om hur man skall eller inte skall moderera. Det handlade inte - som du nog egentligen förstår - om vad jag som privatperson tycker om ztig. Det handlade om vad administrationen - i enlighet med vår policy - tycker om signaturen ztigs inlägg och med bakgrund av veckans debatt ansåg vara relevant att lägga ut. Som ett exempel.

Majjen 03:

Det finns inga åsikter man inte får ha. Det handlar om på vilket sätt man torgför dem, i vilken utsträckning man säger sig sitta på en sanning eller kallar andra för idioter eller på ett allmänt otrevligt sätt vill göra sig stor på andras bekostnad. Inga nyheter. Har du blivit utslängd någon gång? Känner du dig belagd med munkavle härinne?
Skulle inte tro det....

akktustakki:

Ingen moderator har "inbördes problem" med en deltagare. Det handlar om att ha ett forum där man beter sig som folk i största allmänhet och i extremfallen på kanten får rätta sig efter vår policy.
Apropå yttrandefrihet så får du gärna ge ett exempel på något du är förbjuden att säga, en åsikt alltså....

Moderatorernas uppgift står inte att läsa i någon universell lag. Att moderera har ett syfte. Det är inte säkert att du och jag har samma syfte eller inställning till ämnet. Vi sticker inte under stol med att vi ibland aktivt styr mer än på andra forum. Det står också i Policyn som man kan läsa innan man ger sig in här och tycker allt är fel. Jag kan också lova dig att ingen av de som modererar tror att de är ofelbara. Vi är i högsta grad människor. Men mottag budskapet en gång för alla. Vi har en idé om hur detta forumet skall fungera, vi modererar i enlighet med den idén och de som inte kan leva utan att tjafsa, kasta glåpord, vara bäst i världen i kraft av studiepoäng, plånbok eller allmänt storhetsvansinne kan leva på de forum så tillåter sådant. Det är inte ert val, inte er rättighet att bestämma.

Du har skrivit en och annan obetänksam sak (jag minns iofs inget sådant från dig) och fått på nosen säger du. Gjorde det ont? Gör det att du inte kan sova på natten och tycker att det är j-ligt orättvist att vi skall BESTÄMMA här på forumet?.....

Nagref:

Om vi får in den siste annonsörens pengar så är själva kostnaden för servern betald för första gången. Resten i form av tid och arbete bjuder vi på!

Yalpa:

jag förstår hur du menar, fast riktigt så går det inte att moderera. Då blir det i förlängningen ett litet gäng som tycker lika i allt.

Mattepatte, den store säljaren:

Du har till i kväll på dig att berätta hur du menar med din "Poesi". Om du kan stå för den vill säga. I annat fall är du ute. Använd vanlig mail.


Unholyrishna:

" Hursomhelst så är väl ett forum fortfarande till för medlemmarna, och bara för att en person som är kunnig (eller tror sig vara det) skriver något som någon annan ser som en osanning, så behöver denne kanske inte bli utkastad."

Detta har ju aldrig hänt. Visst är forumet till för medlemmarna men vi sätter de yttre ramarna samt håller i den huvudsakliga kursen.

Ingen LTS:are har blivit utslängd för att han inte tror på vissa kablars inverkan för att ta ett exempel. De som är ute har blivit bannade av annan orsak. Hur man presenterar sina idéer, hur man tilltalar andra samt om man överhuvudtaget är känslig för upprepade förmaningar från moderatorn...

Ingen Linn-anhängare har blivit utpetad för att han tycker Linn är bäst. Möhjligtvis för att han tycker andra som har andra apparater är idioter. (tror inte detta har hänt på vårt forum dock)

Tror ni fattar idén.

Slutligen vill jag komma med en personlig reflektion.

Många av användarna är ganska unga, klart under 30 år i alla fall. Det ligger i vår moderna tid att få ta plats, säga det man vill, inte ha en auktoritet som styr och ställer. De verkar ta mest illa upp rent känslomässigt. Ofta utan att ha varit föremål för moderering själva. Det är alltså själva principen som stör. jag kan ha förståelse för det, liksom jag har förståelse för de som rent intellektuellt (majjen 03 t ex) värjer sig för vår typ av "demokrati med tyglar".

Exemplet ztig ger en möjlighet att följa merparten av de inlägg han gjort. Vi kollar upp detta ibland när vi tycker någon mest stör. Det är vårt forum (till för att användas, visst) och vi vill ha en viss nivå härinne. ztig verkade redan från start ha bestämt sig för att vi, vårt forum och vad vi anser var helt fel och bara värt förakt och ett störigt beteende.

Rött kort. Hur många saknar honom?

mvh





Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/06 :  09:11:53  Show Profile Send Timbre a Private Message

Några svar i ett försök att avrunda diskussionen.

ÅSIKTER: Man får fortfarande framföra vilka åsikter man vill men märker vi att det mest handlar om att röra om i grytan, skapa osämja eller hamra in ett budskap, ja då slår vi skoningslöst till.
Ztig är ett bra exempel på alternativ två.

EKONOMI: Verksamheten har hittills endast medfört utgifter för administrationen. Målet är att det skall gå runt med hjälp av reklamfinansiering. Vi är på väg dit.

MEDLEMSREGISTRERING: Nya rutiner med manuellt medlemsgodkännande är på test. Hotmailadresser och andra anonyma mailadresser kommer inte att accepteras vid nyregistrering på HiFiForum.nu
Ni förstår säkert varför.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000