HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Monitor Audio bronze 4
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sista_striden
Member

68 Posts

Posted - 2003/04/03 :  10:49:01  Show Profile Send sista_striden a Private Message
Hej!!

Har nyligen köpt mig cd förstärkare och bronze 4or.
Jag är helnöjd. En bekant hade lyssnat på b4orna och han sa att de lät lite "instängda".. detta betvivlar jag ju då. Så för skoj skull vill jag höra vad ni har att säga om dessa högtalare (om ni nu hört på dem).

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/04/03 :  12:10:48  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Bry dig inte om vad andra tycker.
Vi har alla olika syn på hur det ska låta, så det blir bara en massa meningslöst tyckande som inte gör dig klokare.
Det är din anläggning och är du nöjd, så är allt bra.
Sitt inte och fundera och leta fel. Det förstör lyssningsglädjen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

sista_striden
Member

68 Posts

Posted - 2003/04/03 :  13:01:31  Show Profile Send sista_striden a Private Message
Jodu det är sant. Och jag är helnöjd med mina högtalare :-) Jag ville bara höra från någon med erfarenhet från Monitor audio eller liknande. Vad kör du med för anläggning då?

MVH Peter
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/04/03 :  14:06:08  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Min erfarenhet av Monitor Audio är Studio 2 som jag har hemma.
En snabb och rapp högtalare som absolut inte låter instängd.
Den tillfogar också en viss lyster till musiken som gör den rolig att lyssna på.
Det är som klangfärger förstärks lite.
Man kan aldrig lyssna på enbart högtalarna, man lyssnar på anläggningen och rummet i kombination, inte enbart på en viss del av anläggningen. Därför kan man efter en lyssningssession inte uttala sig om en högtalares egenskaper med säkerhet. Det är först efter att man lyssnat på högtalarna i olika kombinationer som man kanske kan få fram en högtalares egenskaper. Så bry dig inte om vad din bekant tyckte, det kan lika gärna berott på elektroniken eller rummet eller felaktig placering av högtalarna.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/04/03 :  14:09:06  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
För priset har du köpt ett par riktigt bra högtalare.

God lyssning på dig

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2003/04/03 :  14:32:14  Show Profile Send sisko a Private Message
Jag har ett par Bronze B2 som jag är mycket nöjd med. Innan de blev riktigt inspelade lät de faktiskt instängda. Jag har för mig att det här fenomenet har beskrivits i någon dansk test. Nu är de desto bättre och spelar skjortan av allt i budgetklassen.
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/04/03 :  14:49:29  Show Profile Send n/a a Private Message
Bronze låter bra för sitt låga pris, jag har själv ett par B4 i en surroundanläggning. De är iofs lite väl "hissade" i toppen och har en viss stumhet kvar i basen även efter längre tids inspelning.
Men mellanregistret är mycket bra, särskilt om man tar bort gallret framför diskanten. (Detta kräver dock fysiskt ingrepp med verktyg).

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

smockel
Starting Member

24 Posts

Posted - 2003/04/03 :  16:23:55  Show Profile Send smockel a Private Message
-> Stefan007
Hur gjorde du för att ta bort gallret på diskanten? Har själv ett par B4or och intresserad av att förbättra ljudet.

För att svara på din fråga sista striden så tycker jag att b4orna spelar riktigt bra. Kanske inte jättemycket tryck i dom, men finliret klarar dom bra.
Go to Top of Page

eriksven
Starting Member

14 Posts

Posted - 2003/04/05 :  09:16:42  Show Profile Send eriksven a Private Message
HJÄLP! Jag Har faktiskt bara hört positivt om Monitor Audios högtalare. Jag söker ett par små att sätta på väggen, heter Bronze 2, tror jag. VAR KAN MAN LYSSNA PÅ DESSA, alltså i vilka affärer? Några tips. Ger dom ut någon härlig bas också, eller är ganska ljusa i klangen, tycker Ni?
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/04/05 :  09:37:55  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Har lyssnat på just dina högtalare vid 2 olika tillfällen med olika förstärkare och cd och det enda jag hade att invända på var att de kändes något "avrundade" i toppen. Däremot tyckte jag att ljudet var öppet och fint. Pearl Jams "Riot Act/Thumbing My Way" lätt grymt bra.
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

sista_striden
Member

68 Posts

Posted - 2003/04/05 :  10:50:42  Show Profile Send sista_striden a Private Message
Hifi skåne i malmö kan du lyssna på dom. De är suveräna stativhögtalare. Basen är bra och ljudet är snyggt. Har en kompis som skall köpa sådana. Lyssna på dom!
Go to Top of Page

eriksven
Starting Member

14 Posts

Posted - 2003/04/05 :  13:55:50  Show Profile Send eriksven a Private Message
Vilken eller vilka högtalare kan vara likvärda i ljudet som Monitor Audio B2? Kanske Dynaudio Audieverence 42, eller?
Go to Top of Page

sista_striden
Member

68 Posts

Posted - 2003/04/05 :  18:05:45  Show Profile Send sista_striden a Private Message
audience 42 skall ju vara ett riktigt kap. Men det är lite mer pengar än vad B2orna kostar. Det beror ju på hur mycket du ska lägga på dina stativare.
Go to Top of Page

sista_striden
Member

68 Posts

Posted - 2003/04/05 :  18:10:31  Show Profile Send sista_striden a Private Message
Audience 42 går på 5500:- och B2:orna på 3400:- Det är en viss skillnad. Mitt tips är att du sticker och lyssnar på båda högtalare. Då blir allt nog bra!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000