HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nordostägare - Inspelningstider?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/04/03 :  08:36:27  Show Profile Send AndersB a Private Message
Hur lång inspelniningstid har ett par nordost signalkablar i den mån de nu behöver spelas in?

Anders

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/04/03 :  09:15:10  Show Profile Send Tomas a Private Message
Är det individuellt för varje varje kabelmärke, och är det då samma tid för alla kablar de gör? Är inte det individuellt för varje konstruktion? Det brukar väl ligga på 100-200 timmar?

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/04/03 :  10:15:23  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Ett tips köp dom begagnade så slipper du att spela in dom.
Mvh
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/04/03 :  12:38:38  Show Profile Send AndersB a Private Message
neon park

Jag har Blue Heaven hemma för utprovning och jag undrar hur lång tid det tar innan de är inspelade för att kunna veta när de ska lämnas tillbaka. Sedan kan det vara intressant att ta del av andras synpunkter om kablarnas förändring före och efter inspelning.

Anders
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/04/03 :  13:10:21  Show Profile Send SW a Private Message
Det skulle vara intressant att få en förklaring till vad som händer med en kabel när den spelas in. Jag begriper inget.

S
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/04/03 :  21:15:20  Show Profile Send AndersB a Private Message
Moderatorer och forumdeltagare

Efter att ha läst många rekommendationer här på forumet för Nordosts kablage och efter att ha läst nästan lika många trådar om inspelningstid, så undrar jag varför ingen har några synpunkter kring inspelningstider för Nordosts kablar?

Märket saknas ju inte bland deltagarna och är någon rädd för en LTS-kupp kan ni vara lugna...Jag har lyssnat och testat kablar både blint/öppet och kommit fram till inställningen att stereo utan bra kablar blir betydligt tråkigare. Kom igen nu,gubbs
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/04/04 :  09:21:01  Show Profile Send srv a Private Message
Mina Nordost behövde över 50 timmar.
Mvh, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2003/04/04 :  13:46:42  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Köpte mina Red Dawn beg. så dom hoppade in direkt och tog ett Karelingrepp på mina GR 20!! Hepp!

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/04/04 :  17:16:44  Show Profile Send AndersB a Private Message
Tack SRV

Vilka skillnader kom fram efter inspelning?

Anders
Go to Top of Page

belle
Member

244 Posts

Posted - 2003/04/04 :  18:10:56  Show Profile Send belle a Private Message
srv:
-en nyfiken fråga bara, har du ett par nya ospelade kablar att jämföra med, om inte hur vet du att det tog 50 timmar att spela in dem och att du inte har vant dig vid kabeln?
För det borde ju ha tagit ca 4 dygns kontinuerligt jämnförande utan sömn!
(vänligt frågat)


-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........


Edited by - belle on 2003/04/04 18:13:50
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/04/04 :  20:58:27  Show Profile Send srv a Private Message
Anders K; I första början lät det kantigt och hårt, vasst kanske. Det blev "mjukare" och mjukare efter tiden. Bl.a annat upplevdes det som att resp. instrument/röst fick mer luft omkring sig. Detta är alltså min subjektiva upplevelse.
Belle; Så fort jag kopplade in dom så startade jag tiduret och satt o lyssnade o lyssnade o lyssnade och precis efter 3.003 minuter, (avrundade till 50 timmar) blev ljudet perfekt! Nja, kanske inte riktigt vad som hände. Detta är bara en beskrivning om hur jag upplevde detta. Har tidigare försökt bedömt skillnader vid nyinköp och efter "ett tag" upplevs musiken betydligt bättre. Ingen hög tröskel har jag "hittat" utan mer som en "kurva" som löper längs tiden. Jag gör också en jämförelse med aktuell utrustning som byts ut. Kan ju vara så att man vänt sig med det nya, men sätter man tillbaka de gamla kablarna så kan man uppleva en skillnad jäntemot vid lyssningen i början. Ett exempel; Nya högtalarkablar lät förskräckligt i början och betydligt sämre än de jag redan hade. Efter "ett tag", typ 3003 minuter, lät det helt enormt bra. Subjektivt? Självklart!
Mvh, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page

belle
Member

244 Posts

Posted - 2003/04/04 :  21:49:34  Show Profile Send belle a Private Message
svr:
- Jag bar jämför med de gånger som jag har påpekat att viss utrusting på jobbet låter förfäligt högt. Då får man till svar att "jag störs inte av det". Obs! jag som ej håller på med denna maskin!
Fråga i allmänhet: ignorerar man inte de brister som finns inbyggt för någon annan fördel jag vill ha, eller så har man vant sig vid dess brister? där med inte sagt olika uppkopplingar faktisk låter olika!
Alla tillverkare har olika preferenser för sina argument, tycker jag om dem så är det bra eller hur oavsett tiden det tar att spela in dem 5s-3008 min


-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........


Edited by - belle on 2003/04/04 21:51:02
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000