HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD vs MiniDisc
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/04/29 :  17:14:09  Show Profile Send rolandm a Private Message
De finns de som inte håller med om "psykoakustiska" principer som det talas om här. Minidisc tar bort musikens övertoner och detta påverkar klangbilden och rumsinformationen negativt, åtminstone på akustiska instrument. Elektroniska instrument har inga naturliga övertoner och påverkas därför mindre. Men då det mesta av dagens musik är elektroniskt baserad så hör många ingen större skillnad mellan CD och en bra Minidisc.

En intressant detalj att notera i sammanhanget är att även om hjärnan kan hoppa över att översätta inkomna ljud till hörsel, så tas de ändå in av hjärnan och översätts till signaler som når våra organ och våra kroppar. Tar man bort övertonerna, tar man bort musikens själ och därmed försvinner en del av den emotionella upplevelse som musik kan vara.

Och detta är en av anledningarna till framväxten för DVD-A och SACD, de har ett utsträckt frekvensomfång och mer av övertonerna kan därför behållas intakta på skiva. När CD formatet kom så påstods det vara "perfekt" eftersom psykoakustisk forskning hade visat att man inte kan höra mer. Och ända sedan CD formatets lansering så har dess begränsade frekvensomfång kritiserats, framförallt av vinyl-vänner. DVD-Audio och SACD bevisar att den psykoakustiska forskning som ledde fram till CD formatet hade ganska mycket fel på många punkter.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/04/29 :  17:46:06  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Kul inlägg Rolandm med det du nämner är inte en begränsning hos MD systemet utan hos både MD och CD. Om det nu verkligen är en begränsning.

En lite kul grej tycker jag är att bortsett från det faktum att man inte kan höra dessa övertoner(definitivt inte på gamla lp skivor heller) så undrar jag vem som har högtalare som kan spela för hundar och katter plus lite därtill. Hela poängen med att spela in och återge 20Khz rill 100Khz är väll ändå att det skall komma ut i rummet ?

Kommer i håg en helt brainad grej från pionner, legato link. Övertoner lades till orgianlet. Jag vet inte om man skall skratta eller gråta.

Edited by - qsecofr on 2003/04/29 17:51:59
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/04/29 :  18:31:36  Show Profile Send rolandm a Private Message
quote:
Kul inlägg Rolandm med det du nämner är inte en begränsning hos MD systemet utan hos både MD och CD.

Förvisso, men skillnaden är att CD inte komprimerar musiken inom sitt frekvensomfång medan MD gör det. Därför är CD närmare den verkliga klangbilden än MD. DVD-A och SACD är ännu närmare. Övertoners betydelse för musiken ska ej underskattas, det finns t.o.m de som sjunger övertoner (förekommer bland tibetanska munkar, lärs ut även i Sverige, bl. a. Nestor Kornblum) och Pythagoras skapade musikinstrument och tonskala baserad på principen om övertoner.

Med vänlig hälsning
Roland

~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/04/29 :  18:44:10  Show Profile Send gardd a Private Message
Jag läste en recension som var rätt objektiv. HiFi World eller nått hette tidningen, kommer inte ihåg exakt. De jämförde år 2002 skillnaden mellan DVD-Audio, SACD, CD och Vinyl. Typ de finaste produkterna inom sina kategorier. Gissa resultatet?

CD -> dvdaudio/sacd -> Vinyl

Visst, en bra inspelad sacd låter bättre än en kass CD men vice versa gäller också. Det resonemanget kan också generaliseras till hårdvara.

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/04/29 :  23:12:23  Show Profile Send rolandm a Private Message
quote:
Jag läste en recension som var rätt objektiv. HiFi World eller nått hette tidningen, kommer inte ihåg exakt. De jämförde år 2002 skillnaden mellan DVD-Audio, SACD, CD och Vinyl. Typ de finaste produkterna inom sina kategorier.

För att kunna göra ett sådant test måste man ha samma musik (inspelning) på alla formaten och mig veterligen finns det ingen inspelning som existerar på alla - vinyl, CD, DVD-Audio och SACD.

Däremot finns det inspelningar som finns både på CD och SACD.

Med vänlig hälsning
Roland

~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.31 sekunder. Snitz Forums 2000