Author |
Topic |
Saim
Member
464 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 11:48:01
|
Per100: Om du behöver pdf:en med delningsfiltret till 9500:an så hojta, för jag har den...
/Simon |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 15:34:18
|
Saim, tack men jag fick den mejlat av Troels. Han tog bort filen eftersom den var mindre efterfrågad samt platsbrist.
per |
|
|
Dazzin
Member
989 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 00:14:16
|
Har idag uppgraderat mina till verision 6 på filtret (från orginal) samt bytt internkablage från Supra Quattro 4x4 till "QED Silver 25th Anniversary special edition" (häftigt namn...)
Upplevde en klar förbättring!! Framförallt i mellan/diskant..
Med den modden, valde jag 8 Ohm's motståndet till diskanten vilket skulle dämpa den med ett par dB.
Helt klart nöjd! Men var det värt 1000Kr ?? Njaa inte just nu men om ett par dar när man glömt pengarna
Fler erfarenheter från filtermoddar?
|
Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge... |
|
|
kjb
Member
232 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 12:41:31
|
Lever minic ? har för mig att flera på forumet har nämnt att minic inte var i branchen längre. De svarade inte heller på ett mejl som jag skickade så det verkar som om det stämmer. |
Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST |
|
|
Majesty
Member
104 Posts |
Posted - 2003/08/29 : 15:31:33
|
Fan antingen är det billigt eller svindyrt med komponenter från hifikit, 1400 blir för mycket för filter men om man köper luftlindade spolar så är ju värdet 0.8Mh när det ska vara 0.83 : / |
|
|
rikkitikkitavi
Member
653 Posts |
Posted - 2003/08/29 : 19:15:17
|
0,8 eller 0,83 mH spelar liten roll. du har en viss tolerans (5-10 %) i induktansen också.
/rickard |
I m only in it for the DIY |
|
|
Majesty
Member
104 Posts |
Posted - 2003/08/29 : 20:08:29
|
Aha, Vad är viktigast att ha bra kvalite på då? spolar kondingar eller motstånd? |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2003/08/31 : 03:33:03
|
Om man nödvändigtvis måste rangordna skulle i alla fall jag säga att kondingarna är viktigast, sen spolarna och sist motstånden. Men men, smaken är som baken.. |
|
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2003/08/31 : 12:39:56
|
Motstånden har iaf minst betydelse. Kondingar och spolar ungefär lika, beror nog lite på konstruktion också. |
|
|
Neville
Member
421 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 12:56:49
|
Phu, hifikit har höjt sina priser rejält! Någon som har några importtips? |
Käkar djupbas till frukost. |
|
|
hifiman
Member
142 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 19:16:01
|
vad är det för snyggt med dessa högtalare egentligen??? ser ju "halvklara" ut. nä, tacka vet jag stabila och snygga stativare |
själv är bäste dräng!! |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 09:16:47
|
Nu tänkte jag berätta lite om skillnaden mellan d2010/8513 och 2905/9500 diskanten enligt Troels design. Även en del andra erfarenheter som snart 1-årig klonägare.
Jag använde d2010 under 6 månader och bestämmde mig, efter en provlyssning av Troels 9500 version, för att bygga om 2.5 klonerna.
Nu är mina utvärderingar färdiga. Jag tycker att ljudet har fått sig ett rejält lyft ifråga om upplösning i diskanten. Däremot har jag efter många timmars lyssning alltmer blivit övertygad om att mellanregistret inte är lika bra med 9500 som med d2010, vilket jag först härledde till förstärkarbyte. Idag vet jag att det har med diskanten att göra. Tycker nog även att ljudet blev mer 3D med d2010. Det är bara att erkänna att d2010/8513 och 18W8535 harmonierar på ett sätt som är optimalt i denna konstruktion.
Jag har även experimenterat en del del med internkablaget och högtalarkablar och funnit att mina ansträngningare att konstruera en 2.5 klon med separerade ingångar för diskant och bas nu lönat sig. Diskanten funkar väldigt bra med en nordost gold och basen fungerar bäst med en kraftigare kabel. Jag upplevde det som att basen blev för tunn med nordost och diskanten för dåligt upplöst med en tjockare kabel, så för mig blir det alltså biwire.
Men den absolut största enskilda förbättringen av ljudet var ett byte till crosscoil spolar! Kostar en hel del, men värt varenda krona. Basen stramades upp och klonernas bumlighet är nu i princip borta. Jag har även sett till att placera spolarana långt ifrån varandra och varit noggrann att vända på "rätt sätt".
Slutligen vil jag nämna att jag stagat klonen med ett kors i mitten och detta ångrar jag inte. Klonens (tidigare) bummeltendenser behöver bekämpas med alla medel! |
Edited by - Per100 on 2003/09/20 11:02:37 |
|
|
Saim
Member
464 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 13:13:08
|
Per: Märkte du någon förbättring i mellanregistre/diskant också när du bytte till cross-coil? Jag kör med järnkärnespole i 1,8mH-spolen till basen och har därför redan ett väldigt lågt DCR i den spolen, så jag tror inte att cross-coil hjälper där, men de andra 2 spolarna (där inte DCR är så kritiskt) är vanliga luftlindade, och skulle kanske kunna bytas ut om det ger någon förbättring...
Tyckte du att stagningen hjälpe något? Jag har märkt att klonerna (mina ivf) kan ringa lite runt 2-3KHz med viss musik...vet inte om det är lådorna som ringer, men om så är fallet så skulle ju detta kunna hjälpas med lite stagning?.... Det jag menar är att kanske lådorna sjunger med lite väl mycket ibland...
/Simon |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 14:21:17
|
Jag har alltid använt crosscoil till diskanten, så där har jag inget att jämföra med.
I början hade jag bara crosscoil spolar. Det var med 1.5mh filtret. Det lät bumligt i början men det försvann alltmer vid inspelning.
Sen bytte jag till 1.8mh luftlindad spole och den modifierade versionen av originalet.
När jag sedan även bytte "mellanspolen" till luftlindad samtidigt som jag använde Troels filter till 9500 lät det märkbart otight i basen och bummeltendenserna blev irriterande. Samtidigt sålde jag min förstärkare, så jag undrade om det berodde på dålig matchning med den nya.
När jag sedan bytte till crosscoil raktöver blev det en helt annan högtalare i en högre division. Tight och snabbt och mindre bummel. Samtidigt flyttade jag spolarna så att diskantspolen ligger 15cm rättvänd från 1.8mh och mellanspolen rättvänd mot andra hållet 6cm bort.
För att gå direkt på sak så upplevde jag dina kloner som mer bumliga än vad mina var i början. Sen har vi olika rumsutformning, så det är klart att det är svårt att jämföra.
Men du har allt att vinna och bortse från teorin och testa crosscoil.
Du får hemskt gärna lyssna på mina kloner. Bara att skicka ett PM.
Jag byggde mina kloner med stagning redan från början, det kan också vara en bidragande orsak till att mina inte bummlade lika mycket i början som jag upplevde att dina gjorde.
|
|
|
Saim
Member
464 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 15:02:09
|
Ja, det blir nog att införskaffa en drös cross-coil, särskilt som du säger att det gjorde skillnad med "mellan-spolen". Basen är dock otroligt mycket tightare nu än innan. Elektronikbyte/uppgradering och superspikes har gjort sitt, men framförallt så tror jag att det är basarna som spelats in oxo...så jag är lite fundersam på om jag även ska köpa 1,8mH-spolen som crosscoil eller inte...den kostar lite mycket för att bara testa med, ivf om man ska ha den "fetaste" av crosscoilarna. Sen är det ju tyvärr så att det uppstår en del stående vågor i mitt rum, men de märker jag endast på enstaka låtar ganska sällan. Lösningen är nog membranabsorbenter tror jag för det är en viss frekvens som stör vid de tillfällena... Ang stagning så ska jag nog ta o testa det och se vad jag tycker. Hur/var har du satt dina stag? Vad blev det för ny förstärkare för dig förresten?
/Simon |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 15:27:44
|
Jag satte mitt stag exakt på mitten. Gjorde ett kors av 25mm av två 5cm breda mdf stavar som först skruvades ihop på mitten vardpå jag limmade och skruvade från utsidan in mot stagen. Hade jag gjort staget idag så hade jag satt det bara en liten bit under baselementet och ytterkigare ett stag ca 1/3 upp från botten. Men då hade jag inte gjort ett kors utan en platta som passar perfekt och sedan fyra stora runda hål i denna.
Du kan ju börja med mellanspolen i crosscoil, fast frakten blir ju hög om du inte beställer annat.
Idag använder jag dels en lånad quad 707. Råstark bas. Mellanregistret inte tillräckligt varmt för min smak. Har även en klass A förstärkare Zapsolute Mk3 som är riktigt bra i basen och med fin diskant men även dennna saknar det varma mellanregistret som just jag letar efter. Får kanske bli en rörförstärkare igen.... |
|
|
Saim
Member
464 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 15:45:32
|
Ok! Jag kör nu med en Amplifix, som jag också tycker har bra kontroll och detaljer, men precis som du säger så kan det ibland saknas lite i undre mellanregistret...
Ska testa staga lite, återkommer med lyssningsintryck sen!
/Simon |
|
|
bassman
Member
402 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 18:28:15
|
Tur att man körde med kopparfoliespolar från början då.. Har aldrig upplevt mina som bumliga direkt. Jag undrar också om stagning gör så stor skillnad, lådorna vibrerar väldigt lite på sidorna, men däremot känns det mer på toppen av lådan, och där är det ju ännu styvare än på sidorna... Verkar alltså som om hela lådan rör sig uppåt/nedåt. Angående tunt undre mellanregister, så kan jag varmt rekommendera (fel:CAT5 kortslutning i skallen..) EKK fyrfläta som kabel. Den lägger till värme i ljudet. I min anläggning passar den klonerna perfekt.
|
Det låter bättre med helrör på bänken
|
Edited by - bassman on 2003/09/05 18:57:35 |
|
|
Majesty
Member
104 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 21:49:50
|
Cat5, nätverkskabel va? Vilka ledare ska man använda då? alla? vilka ihop? Förresten kör alla här med bitumen? funderar på att staga lådan efter läst om bumligheten men det kanske räcker med bitumen? |
Edited by - Majesty on 2003/09/04 21:56:21 |
|
|
BiggBoss
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 22:48:10
|
Hej!
Jag ska bygga ett par kloner med senaste diskanten (9500?), och undrar vilket filter jag ska använda. Jag har samlingsdokumentet (PDF), där det finns filter upp till v6. Om någon har ett schema för det filter jag ska använda vore jag taksam! |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 07:58:07
|
Jag skickar filen! Mejla, så svarar jag med filen. |
Edited by - Per100 on 2003/09/05 07:59:18 |
|
|
Macke-Skidbacke
Starting Member
32 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 11:59:59
|
Hejhej..
vore tacksam om någon kunde skicka det samlings´dokumentet till mig med.. har nyss fått hem elementen men undrar lite över vilka olika delningsfilter som man kan bygga till klonerna! mvh/macke |
Kaffet är klart!! |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 14:40:47
|
visst, mejla mig så skickar jhag filen. |
|
|
daja
Member
597 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 16:26:27
|
Fick hem mina ScanSpeak element från Engelholm Audio idag och måste säga att dom är väldigt fina!!!
Nu till frågan: Någon som fått tag på passande svarta insex-skruvar? Köpte dom från hifi-kit men dom var för stora, både till diskanten ocj basen.
|
99 cd-p - 99 - piP |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 17:46:10
|
Har jag också letat efter, sökt överallt utan resultat så om någon kunde komma med tips vore det kanon! |
|
|
Topic |
|