HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 ProAc kloner - våra byggen!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 20

Vapor
fd "André"

20 Posts

Posted - 2005/02/05 :  19:33:55  Show Profile  Visit Vapor's Homepage Send Vapor a Private Message
Her er mine kloner!

Bilder fra byggingen ligger på min website: http://home.broadpark.no/~apisani

mvh André

Rega Planet CD- Conrad Johnson PV 11 - DOXA Signature- ProAc klone
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2005/03/20 :  13:07:53  Show Profile Send bassman a Private Message
Alltid roligt att se ett par nybyggda kloner!
Vad säger du om ljudet André? Är du nöjd?
/Anders

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/04/09 :  15:14:57  Show Profile Send Kmj a Private Message
Hejsan, brorsan har äntligen märkt hur bra hemmabyggen låter (tryckte ner honom framför hfls-1:orna ) så nu vill han ha egna högtlare, dock golvare.

Valet föll på proacen då de är väl beprövade. Det jag undrar är nu bara vilket som är det mest rekommenderade delningsfiltret och hur mkt man kan variera från värdena, t.ex. 0.82mH istället för 0.83 osv. Jag har besvärat lite olika folk tidigare men då de mailen är borta så hade det uppskattats om nån bara kan lägga upp det här.

Mvh
Kmj

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2005/04/09 :  16:04:51  Show Profile Send jhnmn a Private Message
@Kmj
Bra val!

Av vad jag förstått så är detta "standardfiltret"

Troels G har experimenterat en hel del, och här är hans modifierade version:

(båda bilderna saxade från http://www.geocities.com/diyproac25/index.htm)
Själv körde jag på standardfiltret, har inte heller hört något annat.

Vad gäller komponentvärden så tror jag inte du hör någon skillnad på t.ex 0,82 och 0,83 mH.. det finns ju en viss feltolerans i själva komponenten också. Jag köpte alla filterkomponenter hos EA, finns ett färdigt "kit" där.

jhnmn - studenthifi @ http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32550
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/04/19 :  11:20:44  Show Profile Send Kmj a Private Message
Vad använder ni för rör till basreflexen?
det står att det ska vara 75mm innerdiameter men avloppsrör finns bara med det måttet i ytterdiameter.

Edit
Hittade det, satt på jobbet och hade inte tid att läsa så mkt

Edited by - Kmj on 2005/04/19 12:46:00
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/06/14 :  16:38:26  Show Profile Send Kmj a Private Message
Kan nån säga om jag har strulat till det nu?
Jag skulle precis besatälla spolar till brorsans proackloner då jag läste på humble homemade hifi och såg att han använde tritec-spolar från intertechnik (där jag beställde från) på sina dyrare versioner och såg att deras motståndsvärde stämde bra överens med det jag sökte. Snabbt som fasen så bytade jag från 2mm till tritec och skickade beställningen. Nu har det kommit och på spolarna står det att den på 1,8mH har ett inre motstånd på 0,49ohm vilket är en bra bit från de rekommenderade 0,20. Kommer det att gå bra ändå eller är detta illa? Vad jag har förstått så är detta viktigt till dessa högtalarna.

Go to Top of Page

Vapor
fd "André"

20 Posts

Posted - 2005/10/12 :  20:24:46  Show Profile  Visit Vapor's Homepage Send Vapor a Private Message
quote:
Alltid roligt att se ett par nybyggda kloner!
Vad säger du om ljudet André? Är du nöjd?

beklager veldigt treg å svara.....
Ljudet?....Jo,jag er nøgd så det räkker....
Minst så bra som alle sa det skulle bli + moms

mvh André

Rega Planet CD- Conrad Johnson PV 11 - DOXA Signature- ProAc klone
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/10/13 :  10:08:09  Show Profile Send UrSv a Private Message
DC-motståndet är viktigt. Jag bytte spolar från just 0.49 till 0.19 och fick en helt annan bas. Till det bättre...
Go to Top of Page

bjornsva
Starting Member

26 Posts

Posted - 2006/02/28 :  23:33:08  Show Profile Send bjornsva a Private Message
Nu går jag i byggartagen och passar därför på att lyfta tråden
Jag har aldrig byggt en högtalare eller liknande förut men har bestämt mig för att göra ett försök iaf eftersom det finns rutinerade snubbar att fråga om råd när det krisar Innan jag kör igång på allvar måste jag få sålt mina nuvarande frontar + center så i dagsläget letar jag efter info, så ge mig gärna länkar till sidor som rör ProAc klonerna så jag kan läsa på.

Samtidigt som golvarna planerar jag att bygga följande center och jag undrar då såklart om någon av er några erfarenheter eller info rörande hur den klangmatchar golvarna osv?

http://audioclone.free.fr/proac2.5center.JPG

Och till sist. Finns det någon i Norrbotten som äger ett par kloner? Jag skulle jättegärna komma förbi på en provlyssning isf

Edited by - bjornsva on 2006/02/28 23:45:47
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2006/03/01 :  22:22:55  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Jag är också nybörjare och är mitt i ett bygge av klonen. (Slipade det sista idag..puh.)

Sida om dom: http://www.geocities.com/diyproac25/

"Learning by doing"
Go to Top of Page

bjornsva
Starting Member

26 Posts

Posted - 2006/03/02 :  09:56:19  Show Profile Send bjornsva a Private Message
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=6785

Jag har hittat lite info om centern i mitt förra inlägg om någon mer än jag är intresserad.

Om någon här har byggt denna center så hör gärna av er.
Go to Top of Page

bjornsva
Starting Member

26 Posts

Posted - 2006/03/10 :  19:57:18  Show Profile Send bjornsva a Private Message
Nu är mina gamla högtalare sålda så nu börjar jag på allvar planera inför ProAc bygget och har ett par frågar att dra igång det hela med.

Basen i klonerna verkar vara ganska bummlig/slö när man spelar tyngre musik och jag är därför nyfiken på hur man, med enkla medel kan göra den mer rapp och explosiv utan att förlora i ljudkvalité.

Är det internstagning och kvalitéskomponenter i filtren som gäller eller finns det annat jag kan göra?

Sen måste jag fråga VART man hittar bitumen/asfaltmatta?

Edited by - bjornsva on 2006/03/14 11:43:49
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2006/03/14 :  13:33:12  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Bitumen hade jag ett ****** att hitta. Det som fanns var bara stora och ruskigt dyra schabrak. Hittade till slut på HCJ i Göteborg.

"Learning by doing"
Go to Top of Page

antune
Starting Member

49 Posts

Posted - 2006/03/14 :  19:29:18  Show Profile Send antune a Private Message
Bitumen finns på Mekonomen. Slå i webkatalogen på: tillbehör - Biltillbehör(inre) - ljudisolering - dämppapp/folie

Dämpfolie Bitumen 250x200x1.5 mm 40-X10017 8:-
Dämpfolie Bitumen 500x400x4 mm 40-X10015 42:-

-Anton-
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/03/14 :  21:27:28  Show Profile Send Kmj a Private Message
http://www.micro.se/
Sök på smältfolie. 4ark för 189:-

Go to Top of Page

bjornsva
Starting Member

26 Posts

Posted - 2006/03/14 :  23:20:35  Show Profile Send bjornsva a Private Message
Mekonomen får det bli, dom har ju butik i Luleå och så var priset bra. Har också fått tag på 25mm MDF vilket visade sig vara en utmaning. Resterande material får gärna finnas lättillgängliga

Hur mycket finns det att vinna på att köpa filterkomponenter från tex http://www.goldenagemusic.se/swe/proaudio/filterkomponenter/filterkomponenter.html ist för Elfa eller Intertechnik.de?

Filtren för frontarna skulle på på ca 2800:- om jag väljer crosscoil spolar och Mundorf Mcap Supreme kondingar hos Golden Age. Väljer jag samma spolar men Mundorf Mcap (standardkondensator) så går filtren på strax över 1500:-, stor skillnad och om ljudet inte blir betydligt bättre med Mcap Supreme så sparar jag nog in dessa 1300 spänn och lägger det på centern som också ska byggas.

Experter, vart är ni? Jag behöver rådgivning.

Edited by - bjornsva on 2006/03/14 23:46:28
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2006/03/15 :  04:49:15  Show Profile Send jhnmn a Private Message
bjornsva
Själv har jag svårt att motivera ett filter för närmare 3k i en högtalare som totalt kostar ~8k att bygga. Men det är ju min personliga åsikt och jag har inte heller hört nån klon med dessa extra exotiska filterkomponenter..

lite OT kanske
Också jag byggde mina uppe i norr och visst var det svårt att hitta grejor. Tror jag ringde de flesta byggställen inom en 20-milsradie innan jag (på tredje försöket) lyckades övertala Beijer att ta hem en skiva 25mm MDF

Men resten ska nog inte vara några problem att hitta.. förutom en basport som mäter 75mm

Var hittar du fanér?

jhnmn - studenthifi @ http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32550
Go to Top of Page

bjornsva
Starting Member

26 Posts

Posted - 2006/03/15 :  12:41:40  Show Profile Send bjornsva a Private Message
jhnmn
Jag håller med om att priset på filtret är mkt högt, men om det skulle ge klart märkbara ljudförbättringar med filtret för 2800:- jämfört med det för 1500:- så skulle jag nog kunna tänka mig att gå på det dyrare eftersom detta är en högtalare jag planerar att leva med ett längre tag.

Filtret ska ju enligt många vara den viktigaste delen i en högtalare

Jag hittade fanér PLUS 25mm MDF hos Woody i Luleå, snacka om jackpot
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2006/03/15 :  15:07:31  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Apropå basporten, några tips? Har letat på byggmarknader osv... ingen lycka än...

"Learning by doing"
Go to Top of Page

bjornsva
Starting Member

26 Posts

Posted - 2006/03/15 :  21:59:13  Show Profile Send bjornsva a Private Message
Sök på artikelnr: 32-4171 på Clasohlson. Har varit uppe tidigare i tråden och ska ha 74 mm innerdiameter.

Kan någon förresten förklara varför så få internstagar lådan? På ritningarna på den officiella klonsidan är det ju ett internstag med. Jag blir förvirrad

Edited by - bjornsva on 2006/03/15 21:59:56
Go to Top of Page

bjornsva
Starting Member

26 Posts

Posted - 2006/03/21 :  18:09:44  Show Profile Send bjornsva a Private Message
Vad för funktion har "notch" filtret på det modifierade delningsfiltret?
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2006/03/22 :  20:12:06  Show Profile Send molsson a Private Message
Den ska jämna ut den lilla puckel som blir för att vi inte har riktigt samma element som ProAc

No hay banda!!
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2006/03/23 :  13:44:52  Show Profile Send bassman a Private Message
Angående stagning, så är väl originalet inte stagat. Långsidorna vibrerar inte mycket, när man spelar, däremot känns det mer på ovansidan, märkligt nog. Jag köpte basreflexrör (av papp) och port på Hifi-Kit. Dimensionen är ju inte millimeterkritisk, jag fick avstämma flera gånger, avseende längden på rören. Beror på egen ljudpreferens.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

bjornsva
Starting Member

26 Posts

Posted - 2006/03/23 :  15:58:37  Show Profile Send bjornsva a Private Message
Det verkar som att vissa ProAc var stagade medan andra inte var det. Vad som är bäst har jag ingen aning om men iom att dom använde bägge alterantiven kan inte skillnaden vara speciellt stor tycker jag.

Det som ställer till bekymmer vid stagning är hur jag ska montera filtret. Har inte kommit på något bra sätt så att jag enkelt kan komma åt det vid behov.
Go to Top of Page

bjornsva
Starting Member

26 Posts

Posted - 2006/03/29 :  12:43:29  Show Profile Send bjornsva a Private Message
Fungerar det att använda 1.5 och 5.6Ohm 10w motstånd till notch filtret ovan? Enligt ritningen är det 5w som gäller men hur stor betydelse har detta?

EDIT: Lägger in en fråga till och hoppas på svar. Hur mycket tror ni ett stag bidrar till att göra basen mer rapp och kontrollerad?

Edited by - bjornsva on 2006/04/07 23:55:20
Go to Top of Page
Page: of 20 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000