HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 ProAc kloner - våra byggen!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 20

jos
Member

815 Posts

Posted - 2004/03/13 :  03:33:50  Show Profile Send jos a Private Message
Neville, Myryad MI120.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/03/29 :  16:30:26  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Hur mycket faner går åt till ett par Ac kloner?

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/03/29 :  17:09:55  Show Profile Send UrSv a Private Message
Den mängd som täcker 4 botten/topp, 4 fram/bak och 4 sidobitar samt plintarna?

Det beror ju lite på vilken längd och bredd du får tag i...
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/03/29 :  21:35:18  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
UrSv(står det för ursvensk förresten?) Jag vet vilka sidor jag ska täcka. Undrade mer av dem som fanerat hur stort antal m2 faner som gått åt. 3m2 borde räcka.

*** Luleå Hockey ***
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/03/29 :  22:41:51  Show Profile Send UrSv a Private Message
Nä, det är initialerna om man inte klarar att stanna på första...

Jorå visst är det så. Jag tyckte bara att måtten var klara. Rent tekniskt blire 4*(0.225*1.02+0.225*0.255+0.255*1.02)=2.2 kvadratmeter.
Go to Top of Page

x8668k
Member

118 Posts

Posted - 2004/04/02 :  00:28:58  Show Profile  Visit x8668k's Homepage Send x8668k a Private Message
Hur skruvar jag fast högtalarelementen i MDFen, jag trodde man skruva fast den rakt av, men en kompis sa att man gör på ett annat sätt, fast så långt kom vi aldrig...

Guldfiskminne...
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2004/04/02 :  15:25:55  Show Profile Send secanbj a Private Message
Islagsmutter är väl att rekomendera om du vill kunna ta loss elementet nån gång. MDF är inget vidare att skruva direkt i.

/Anders
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/04/03 :  17:46:33  Show Profile Send Lash a Private Message
Hur gör man med islagsmutter, ska den monteras på något specielt sätt eller är det bara att skruva dit som en vanlig mutter?
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2004/04/03 :  17:54:05  Show Profile Send secanbj a Private Message
Så här ser de ut

Man borrar ett hål sedan slår man fast dem med hammare. Busenkelt!

/Anders
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/04/03 :  19:11:18  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Lash: Som sagt, du borra hål och slår i den..På insidan! så du drar skruven rakt igenom baffeln. Sedan är det bra om du sätter en limklick på muttern förslagsvis Araldit eller nåt annat hållbart innan du slår fast den, om du redan monterat ihop lådan går det bra att trycka fast den med en polygrip. Dessa muttrar kan annars ha en tendens att släppa om du skruvar i och ur mycket så en limklick är att rekommendera.

*** Luleå Hockey ***
Go to Top of Page

subside
Member

101 Posts

Posted - 2004/06/04 :  12:45:23  Show Profile Send subside a Private Message
Nån som provat att bygga in sina element i en t-lina ist för basreflex? Blir ju iofs inte en klon då, men jag är väldigt sugen på att bygga en t-lina i betong.
Go to Top of Page

dajz
Member

325 Posts

Posted - 2004/06/09 :  17:14:49  Show Profile Send dajz a Private Message
Hallå mina herrar...
Vad kör ni för internkablage??? jag ska byta i mina då jag tycker att Elfas teflonskämade silveröverdragantråd är för ljus. Har kört med vanlig 1.5mm² FK ett tag och det var lite snällare i diskanten men inte lika bra i basen.
Har haft en fundering på supra 3.4 till basen och nåt annat till diskanten. Så ett lite upprop om vad ni andra kör med vore trevligt.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/06/10 :  03:08:42  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag hade först Elfas teflonisolerade i fyrfläta i mina, till båda elementen. Nu har jag bytt till supra ply 3.4 till båda, och jag kan inte på rak arm säga att det är nåt bättre. Jag har iofs aldrig gillar Supra Ply då jag haft den som högtalarkabel. Om jag lägger mer pengar på dessa högtalare i framtiden skulle jag satsa på någon annan kabel. Kimber, Audioquest, eller varför inte försöka köpa lös nån lösmeter och prova MarcusCable, den verkar onekligen prisvärd.

*** Luleå Hockey ***
Go to Top of Page

dajz
Member

325 Posts

Posted - 2004/06/10 :  10:31:59  Show Profile Send dajz a Private Message
Ok... får fundera lite.. fler bud?
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2004/06/21 :  00:02:35  Show Profile Send jhnmn a Private Message
Jag har i veckan beställt element- och filtersats till ett par kloner och nu i helgen har jag varit och kollat på MDF på diverse byggvaruhus.

I de ritningar jag kikat på skall det vara 18 mm MDF på sidorna och 25 mm fram+bak. Problemet är bara att jag den enda MDF jag hittat är på 19 och 22 mm

Har sökt lite på forumet och skillnaden mellan 18 och 19 mm på sidoväggarna verkar vara försumbar, men kan jag verkligen använda 22mm istället för 25? Är det då bättre att t.ex fläska på med dubbla lager 19-millimeters MDF som baffel, eller är det kanske tänkt att baffeln ska "spela med" lite (eller hur man nu ska beskriva det)?

Nu är ju MDF inte så hutlöst dyrt men jag har tyvärr bara ett antal veckor på mig att bygga innan man tvingas dra söderut för att börja plugga igen.. så tyvärr har jag inte tid att experimentera allt för mycket

Och förresten, när jag ändå är i farten..
Om någon har förslag på ställen (annat än Beijer och K-rauta) som säljer MDF i Boden/Luleå-området så hade jag varit oändligt tacksam...
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/06/21 :  01:29:01  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
jhnmn: Woody, ner mot södra hamn har försett mig med material till högtalarbyggen

*** Luleå Hockey ***
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2004/06/23 :  21:14:24  Show Profile Send jhnmn a Private Message
tack så mycket, då blir det en sväng dit snart..

ingen som har nån kommentar angående baffeltjockleken? ifall nu inte Woody har just 25mm..
Go to Top of Page

dajz
Member

325 Posts

Posted - 2004/06/23 :  21:18:23  Show Profile Send dajz a Private Message
25mm bör finnas om dom vill kalla sig bygghandlare....
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2004/06/27 :  19:19:47  Show Profile Send jhnmn a Private Message
Har ringt runt och kollat och det ser tyvärr väldigt mörkt ut på 25mm-fronten
Man får väl annars ringa igen och fråga om det går att beställa in, känns väldigt konstigt att det knappt går att få tag på..

Men det är alltså ingen som har testat med annan baffeltjocklek? Dubbla 19mm hade ju varit smidigt, borde väl kanske gå att kompensera skillnaden på något sätt
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2004/07/25 :  01:48:36  Show Profile Send bassman a Private Message
Internkablage, där kör jag med 2,5 mm2 EKK. I min smak alldeles utmärkt.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2004/07/27 :  15:02:56  Show Profile Send jonsson a Private Message
Nån som har koll på om det är någon tids/fas kompensering i filtret(original ver.1)?? Funderar på lutande baffel på en center, är det helt förkastligt??? Blir fasen totalknas tro!? centern är tänkt så här: inv. mått bredd*höjd*djuptopp*djupbotten=187mm*570mm*300mm*400mm portad bakåt, diskant centrerad, Golvstående. Därav den önskade lutningen.. filter och element är enligt originalrecipe sas.

Nån som vet hur det ligger till ?????

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/07/29 :  11:40:05  Show Profile Send Lash a Private Message
Imorgon får jag nog de sista delarna till mina kloner, över två år efter att jag började bygga, bättre sent än aldrig eller något sådant. Jag har även beställt delar till en center med samma filter som de andra. Så nu har även jag börjat(igen) bekymra mig över hur centern ska se ut.

- Jag tänkte bygga en liggande låda, ska höjden(före detta bredden) vara samma som på de vanliga klonerna, spelar det någon större roll?
- Kan diskanten placeras vid den övre kanten eller ska jag placera den i mitten? Hur mycket påverkar det när diskanten inte längre sitter i ett hörn som på den vanliga klonen?
- Hur mycket påverkar det om man sätter porten på sidan av lådan, eller två små på vardera sida, eller en normalstor framtill?

jonsson
Menar du att du tänkte luta framsidan uppåt(från under TVn?) mot lysningspositionen? Isf. undrar jag också hur mycket det kan påverka.

Edited by - Lash on 2004/07/29 11:40:44
Go to Top of Page

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2004/07/29 :  12:11:49  Show Profile Send Pontan a Private Message
Jag är inne på att bygga bakkanaler och center som skall matcha mina kloner ljudmässigt. Men jag vill att de skall ha en lådvolym betydligt mindre än ProAc-klonerna, dvs stativare bak och en mindre center. Vad är viktigast att tänka på vid klangmatchningen? Har inte utrymme för kloner som bakkanaler också, vilket förstås hade varit bäst. Någon som provat HFLS-1:orna tillsammans med klonerna i surround?

/Pontus

/Pontus Haglund
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2004/07/29 :  12:32:06  Show Profile Send jonsson a Private Message
Lash: Sedär, ett byggprojekt i klass med mitt eget:-(( har ochså tagit snart två år tror jag... men nu är det inte bara 2.5klonerna som väntar, det är ochså center(!!) surrar, i form av ett par responce 1sc kloner, 2 baslådor med xls10" och dubbla! 10"slavar, dämpvägg, projektorduk(upphängning, duken är köpt på lösmeter) projstativ/upphängning(till taket) + mkt mer på planeringsstadie det nämnda är påbörjade!! projekt...

Kan bara hjälpa dig delvis med svar på dina frågor:

Bredden skall hållas till densamma! det finns en sk. baffelkorrektion i filtret som är framräknad för denna bredden(225mm) Ändrar du bredden så ändras frekvenssvaret/gången hos högtalaren och troligtvis blir det pannkaka..

Diskanten är placerad offaxis för att motverka baffeldiffraktion om jag inte är ute å cyklar( ljudet följer baffeln mot sidorna och strålar tillbakas,(insidan asså) när ljuden möts igen så (tror jag!!!) uppstår det vissa förstärkningar och utsläckningar av frekvenser som man vill motverka.. För utsidan gäller väl att baffelstödet ska verka vid olika frekvenser även här för att inte få (FÖR STARKA) förstärkningar av vissa frekvenser. Trots detta kommer iaf jag att ha en centrerad diskant.

Porten framtill eller baktill har ungefär lika mycket/många förespråkare, framtill säger en del ger en naturligare basrespons ingen fas/tidsförskjutning, nackdel är att det blir mindre förlåtande mot blåsljud och även att en del av mellanregistret kan "läcka" genom porten,
en bakåtstrålande port är ju då mer förlåtande mot blåsljud och mellanregisterläck samt att man kan få en bättre rumskoppling... hugget som stucket asså, design och smakfråga till stora delar.

Och JA! jag ska ha den ståendes på golvet och vill därför ha en lätt bakåtlutande baffel för en mera "on-axis" respons, men då är det ju just det om filtret redan har en kompensering för detta då gajkar ju det ur och kanske blir pannkaka... Väntar med spänning på ett kunnigt svar!!!:))

Mvh Magnus JOnsson

Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2004/07/29 :  12:37:07  Show Profile Send jonsson a Private Message
Pontan; jag har sett projekt med centrar till dessa kloner där de använder en volym på 21 liter istället för originalets 36, port är densamma och baffelbredd likaså övriga mått går å leka med... Vad jag förstått så har de som byggt efter dessa kriterier varit fullt nöjda!! Jag chansar inte utan gör en 36liters version men jag har ju plats för det ochså...

Mvh Magnus Jonsson

Go to Top of Page
Page: of 20 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000