Author |
Topic |
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
|
Laser
Member
82 Posts |
Posted - 2003/11/23 : 23:09:12
|
Hej hopp, intressant tråd det här! Kul att se alla era byggen och höra pratet som går om dessa välljudande(?) kloner. Men nu undrar jag ju om det är nån här som har hört orginalet PROAC responce D25???? Eller jämför ni bara era byggen med varandra så ingen vet hur det egentligen skall låta! |
http://laserfox.dyndns.org |
|
|
Jadde
Member
1166 Posts |
Posted - 2003/11/25 : 23:21:38
|
Dazzin: Det är almfanér. |
|
|
hanis
Member
163 Posts |
Posted - 2003/11/26 : 10:59:05
|
Har en kompis som ska köpa ny förstärkare till sina kloner. Han har tittat lite på Rega Mira och Kora Explorer 90 SI. Någon som har några erfarenheter av den kombinationen?
Självklart ska det lyssnas och jämföras men någon kanske har provat och vet närmare.
Mvh Erik
Edit: Stavfel |
Edited by - hanis on 2003/11/26 11:00:14 |
|
|
Dazzin
Member
989 Posts |
|
berglund
Member
189 Posts |
Posted - 2003/11/29 : 00:45:17
|
Är i valet mellan Proac klon och LTS-V3, någon som har erfarenhet av dem båda? /Pär B |
|
|
Pontan
Member
166 Posts |
Posted - 2003/11/29 : 19:18:47
|
Jag funderar på om min sockel ska vara 25 mm eller 19 mm tjock. Hur har ni andra gjort? |
/Pontus Haglund |
|
|
jonsson
Member
574 Posts |
Posted - 2003/12/03 : 08:42:49
|
Pontan: 19mm är det tänkt som jag förstått det
Mvh Magnus Jonsson |
När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra. |
|
|
BiggBoss
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2003/12/03 : 14:26:23
|
Hej!
Jag ska börja byggandet av ett par kloner och har läst det sammanställda dokumentet som Troel har gjort. För säkerhets skull frågar jag nu er en extra gång.
Om jag ska ha den nya diskanten (9500), vilket filter ska jag ha? v.6? senare?
MVH Johan |
|
|
Saim
Member
464 Posts |
Posted - 2003/12/03 : 15:33:41
|
BiggBoss: Jag har byggt med 9500-diskanten och byggde först enligt Troels filter. På MINA kloner hade jag en svacka vid 2,5kHz-3kHz (vid delningen) och tydliga resonanser vid 2kHz (uppbrytningsfrekvensen för bas-elementet). 2kHz-resonanserna blev bättre efter coatning av bas-elementet. Jag har knepat och knåpat och även till slut satt mig vid datorn och räknat på det. Och det JAG tycker funkar bäst (låter riktigt riktigt bra tycker jag ) är att dela redan vid ca 1,5kHz istället. Då slipper man resonansen ifrån basen. Jag sänkte även delningen för diskanten lite mer än för basen för att fylla igen lyckan mellan dem.
/Simon |
|
|
BiggBoss
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 08:47:22
|
Saim: Vilket filter (version) använde du först?
Och alla andra klonbyggare, vilken version använde ni till 9500-diskanten?
MVH |
|
|
Saim
Member
464 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 10:02:14
|
Vad jag vet konstruerade Troels bara ett 9500-specifikt filter. Detta filter vet jag inte om det finns att hitta utlagt någonstans, men jag kan skicka pdf:en till dig om du vill...PM:a din emailadress bara...
/Simon |
|
|
secanbj
Member
641 Posts |
|
dreamland
Starting Member
10 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 11:29:03
|
Är det lika mått på 9500'an som på orginalet? |
|
|
jos
Member
815 Posts |
|
Saim
Member
464 Posts |
Posted - 2003/12/19 : 09:41:12
|
Jag kör med samma mått med 9500:an. 9500:an är lite större, men jag har satt centrum på samma ställe.
/Simon |
|
|
e96jbo
Starting Member
6 Posts |
Posted - 2003/12/29 : 17:04:26
|
Jag håller också på att pula med delningsfilterna till ProAc-klonerna. Jag är ganska ny på det här med Hifi så jag har inte lyssnat så mycket på andra högtalare att jag kan relatera, men tror att nånting inte är helt perfekt med klonerna, kan dock inte peka på vad (de låter dock fantastiskt bra ändå, missförstå mig inte). Därför behöver jag lite assistans.. Dels skulle jag vilja mäta upp dem, kan nån tipsa om en enkel och tillförlitlig metod? Exempel: vitt brus (20-20k, dvs rosa brus) på en skiva, bra mikrofon till ljudkortet och spektrumanalysering, ger det rätt resultat? Nån som har förslag på en bra mikrofon? Alternativt har jag tillgång till oscilloskop med spektrumanalysering, tänkte nog prova båda..
Dels har jag simulerat lite.. Jag kommer inte överrens med "riktiga" högtalarasimuleringsprogram, och började därför i andra ändan, att räkna... Jag använder enkla modeller av elementen från databladen och kör numerisk beräkning i matlab.. Jag vet att detta aldrig kan ge "rätt" resultat eftersom jag bortser från lådans och rummets inverkan på ljudet, men det kanske kan ge en hint. Här är iallafall resultatet:
Det är alltså en standard ProAc-klon, fast med 9500-diskanten och alltså Troels (tack!) rekommenderade filter.
Saim, känner du igen kurvan (åtminstone kring delningsfrekvensen) från dina mätningar? Någon annan som har kommentarer eller idéer, låt dem flöda! |
|
|
e6jonas
Starting Member
20 Posts |
|
e6jonas
Starting Member
20 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 00:55:44
|
OK! Vi kör bilderna en gång till. Nu spelar även HFLS, men jag vet inte riktigt hur mycket dämpmaterial det ska vara i dom. Men det är väl ingen ide att börja och ändra förän man har spelat ca 100h. Det fanns lite dacron övberblivet från ProAc klonerna så det fick duga.
|
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 01:34:18
|
snyggt som f-n! |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 02:00:40
|
Snygga byggen e6jonas, fast jag personligen har inte kunnat bestämma mig om faneret är snyggt eller inte...det var lite annorlunda...
Även jag har snart en uppsättning av båda paren, Pro Ac spelar sedan 2 år och HFLS är klar inom 1-2veckor beroende på när filtergrejer kommer. |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
|
|
clun
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2003/12/31 : 13:22:26
|
Hej! Det där ser ut som ett proffs som limmat ihop dom där lådorna, är det bara sågat i rätt vinkel och sedan limmat eller använder du plugg (kex) också? Du har tillgång till en bra justersåg gissar jag!
/Claes |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2003/12/31 : 13:32:44
|
OM man tänker hur många tvingar han använde när kan limmade + att jag tyckte att det såg Girat ut på en av bilderna så finns det utrustning att leka med.
Faneren var Göör snygg.. Lite olja på den så blir det fin-fint.
Ps. DSjutton oxå vad seriöst. Det är kexat och limmat. OCh så ser jag nån STOR maskin i bakgrunden. Möbelsnickare på fritiden !? |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
e6jonas
Starting Member
20 Posts |
Posted - 2003/12/31 : 15:16:56
|
Gott nytt år !
Ja Zalve har rätt det är gerat (girat), med fjäder = frästa spår och masonit remsa i spåren, därför att MDF skivorna är fanerade på insidan också, dock inte med fågelöga lönn. Detta gör man när skivorna blir lite större och riskerar då att slå sig om man inte sätter sk "spärr faner" på innsidan. Jag tänkte att även om faneret inte drar isär lådan när den är ihoplimmad(det ska nog mycket till) så kanske det ändå blir spänningar i lådan som om man har otur kan triggas till självsvängning vid någon otrevlig frekvens som en fiolsträng typ. Men det här med gering visade sig vara riktig svårt därför att det kräver ruskig noggrannhet typ 0.1 mm då faneret bara har en tjocklek på 0.6mm. Även om vi hade tillgång till en snickeri fabrik med avancerade sågar så krävs det nog en CNC fräs vilket vi inte hade för att få den precision som krävs. Det var därför kul att se högtalare som Audiovector och ProAc inte heller hade den där 100% finishen på skarvar, men det finns ju alltid Baowachs som man fyller i det värsta. HFLS är däremot byggd på vanligt sätt dvs man limmar ihop lådan först och fanerar sedan, för övrigt så fanerades det med vanligt trälim Casco och en STOOOR hydraldriven press i båda fallen, inget kontaktlim här inte. Jag har dock redan börjat på ett par nya ProAc cloner då jag hade faner över, dessa ska byggas utan att gera frågan är bara om lådan kommer att hålla när man pressar på faneret eller om de ganska stora sidorna trycks ner (ingen stagning i mina lådor). Får se vad det nya året för med sig. Jag kan nämna att jag läst många inlägg ang portarna och då var man skaffar rör till dessa. Jag hade problem att få tag i rör med 75mm innerdiameter det var mycket lättare att hitta rör med 75mm ytterdiameter tills jag klev in i en mattaffär och frågade vad dom skulle ha för pappröret deras mattor var upprullade på Svaret var gratis. Ang olja eller lack har jag inte bestämmt mig ännu. Olja och polera med vax? är ju ett alternativ som man kan göra hemma, lackning kräver nog riktiga sprutverktyg och många slipningar men blir kanske bättre. Jag har hört talas om en lackningsmetod som bara kräver en lackning men att denna metod är så giftig och miljöfarlig så att den bara får utföras av experter, nån som som vet ngt om detta? Hur är ProAc orginal ytbehandlade Olja eller Lack?
mvh Jonas |
|
|
Pontan
Member
166 Posts |
Posted - 2004/01/05 : 20:36:06
|
Gratis MDF: Jag har MDF tillsågat i rätt mått för ett par ProAc kloner. Jag tänkte inte bygga något med dem och då tänkte jag att det är bättre att ge bort det till någon entusiast i närheten. En skiva måste eventuellt slipas lite då det är tvingmärken på ena sidan (fast det kan ju vändas innåt så det inte syns). Bor centralt i Linköping. PM:a mig om du är intresserad. |
/Pontus Haglund |
|
|
Topic |
|