HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarimpedans till rörförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/04/02 :  18:50:36  Show Profile Send Aton a Private Message
Att känsliga högtalare är att föredra till effektsvaga rörförstärkare är väl självklart. Men hur är det med lågimpedanta högtalare? Kan man glömma kombinationen normal rörförstärkare ā 15-20W och högtalare som kryper ned mot säg 3 ohm i basen?

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/04/02 :  18:52:49  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Jag har för mig att rörsteg är rätt så bra på just detta. Någon som vet bättre?

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/04/02 :  19:26:31  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag tror inte rören mår så bra av att jobba under 4 ohm. Inte SE trioder iaf.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/04/02 :  19:55:44  Show Profile Send Aton a Private Message
Vad har ni rör-ägare själva för högtalarspecar? 95 db känslighet och 8 ohms nominellt motstånd rakt av eller? Enbart hornhögtalare Jag frågar av genuint intresse, vill eventuellt prova rör till mina JM-lab men det är ju meningslöst att kånka hem åbäket om det är lönlöst redan på ett teoretiskt plan
Mina JM lab är på 92,5 db men dippar enligt Hifi&Musik ända ned till 2,8 ohm Men i större delen av registret ligger motståndet inte alls lågt.
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/04/02 :  21:15:13  Show Profile Send NtR a Private Message
Med den känsligheten borde det inte vara några problem. Jag tycker dessutom att de där burkarna är för vassa i sin karaktär, så de mår nog bra av lite rörgos. De flesta rörhäckar med kvalitet har olika tappningar för olika impedanser.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/04/02 :  21:17:49  Show Profile Send Aton a Private Message
Tack för de uppmuntrande orden Nicke. Då släpar jag väl hem ett provex då!
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/04/02 :  21:41:24  Show Profile Send lennartj a Private Message
Många rörförstärkare har flera sekundärlindningar från sina utgångstrafos, åtminstone 4 och 8 Ohms brukar finnas. 4 Ohms-uttaget brukar ha lägre utimpedans och ge bättre kontroll i basen, på bekostnad av ett mindre spännings-sving, vilket ger mindre max-nivå. Du får lyssna dig fram till vad som passar just din förstärkar/högtalar-kombination bäst.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2003/04/02 :  21:42:04  Show Profile Send Daffyd a Private Message
Aton det tycker jag att du ska göra. Provade min Edison 60 på kompisens Mini Utopior och det fungerade hur fint som helst. Lät mycket bra ochså

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.

Edited by - Daffyd on 2003/04/02 21:43:05
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/04/02 :  21:51:11  Show Profile Send Aton a Private Message
Jäklar vad mycket bra svar man får på den här sidan!

Lennart J: Menar du att dessa modeller känns igen på flera parallella högtalarutgångar? Eller har de någon omkopplare? (Jag har aldrig sett baksidan på en rörförstärkare.)

Daffyd: Har Edison 60 4-ohms utgång?
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/04/02 :  22:05:53  Show Profile Send joakim a Private Message
85 dB/w och 8 Ohm har jag. Spelar tillräckligt högt...
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/04/02 :  22:19:30  Show Profile Send lennartj a Private Message
Aton, jag har aldrig sett något rörslutsteg med parallella högtalarutgångar (fast det finns nog), det vanligaste är att det finns en svart terminal (jord) per kanal och flera röda, i bästa fall märkta med olika Ohm-tal. Omkopplare kan förekomma, annars handlar det inte sällan om att lyfta på kåpan och löda, det står i så fall i bruksanvisningen, lite trist om man lånar, då får du väl nöja dig med att konstatera i vilket läge du lyssnar.

/lennartj
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/04/02 :  22:29:03  Show Profile Send Aton a Private Message
Oj, det var värst. Omkoppling med lödkolv! Lite annorlunda mot nya modellers "Om du öppnar kåpan gäller inte garantin".... Nån DIYare är jag inte och kommer ej heller att bli. Om ljudet "frälser mig" får jag hoppas man kan äga en rör-stärkare utan att behöva serva den en gång i månaden
Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2003/04/02 :  22:50:55  Show Profile Send Daffyd a Private Message
Aton det kan man välja när man kopplar in utgångstrafon, eller så kan man ha två tappningar på utgångstrafon, en för 8 och en för 4 ohm. Min är kopplad för 8 ohm. Det är bara att välja.

Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/04/02 :  22:51:19  Show Profile Send lennartj a Private Message
Inte för att skrämmas, men de flesta rörslutsteg (utom vissa Edison och bl.a mina föregångare) saknar autobias. Det betyder att man åtmistone ett par gånger om året bör kolla bias för lägsta distorsion och bästa livslängd för rören. I påkostade apparater kan man göra detta från utsidan med omkopplare, LED-indikatorer och potentometrar. I enklare konstruktioner får man läsa bruksanvisningen, lyfta på kåpan och ansluta ett universalinstrument till angivna mätpunkter och justera små potentiometrar med skruvmejsel. Det är enkelt, om man inte har tummen mitt i handen, och ger större personlig känsla för apparaten!

/lennartj
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/04/02 :  22:55:33  Show Profile Send Aton a Private Message
Det lät ju inte så farligt däremot
Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2003/04/02 :  22:57:29  Show Profile Send Daffyd a Private Message
Lennartj vet du vilken skillnad det är mellen autobias och manuell bias? Har hört att det ska vara sämre med autobias, rent ljudmässigt.

Edited by - Daffyd on 2003/04/02 23:03:40
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/04/02 :  22:58:40  Show Profile Send Tomas a Private Message
Det varierar nog från steg till steg. Hade hemma ett VAC som klarade driva högtalare på 2 ohm.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/04/02 :  23:12:52  Show Profile Send lennartj a Private Message
Autobias, nja, jag har snarare hört talas om att man inte kan få ut riktigt lika hög effekt som med manuell bias (som att en bil med automatåda oftast har lite sämre prestanda än en manuell).

/lennartj
Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2003/04/02 :  23:23:12  Show Profile Send Daffyd a Private Message
Lennartj: tack så mycket för ditt svar. Har inte jämfört med annat rörsteg i min anläggning, så jag kan bara säga att hos mig låter Edisonarn mycket bra.

Go to Top of Page

300BSE
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/04/03 :  09:35:38  Show Profile Send 300BSE a Private Message
Gå in på Triod Ljuds hemsida WWW.triod-ljud.nu och klicka vidare till "Att välja högtalare" så finns det lite info om högtalarval till rörförstärkare.
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/04/03 :  10:39:08  Show Profile Send Per a Private Message
Aton! Jag har jmlab electra 905 (91,5 dB 8 ohm) har för mig att de aldrig ramlar ner under 5 ohm och jag kör med ett copland rörslutsteg. det funkar alldeles förträffligt. Strmbrg har Elac 310 (86dB 4ohm) han kör med audion parallell single end rörslutsteg. Funkar lika bra det. Prova rör. Det värsta som kan hända är väl att du får släpa tillbaka grejerna om det inte passar dina öron!

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2003/04/03 :  11:08:42  Show Profile Send Robis a Private Message

instämmer med föregående talare,

Jag driver mina Amphion (85dB / 8 Ohm) med en Audion Sterling med gråtfärdigt bra resultat.

Tror att DasKapital kan intyga detsamma då jag vill minnas att han körde samma uppställning ett tag.

/Råbis

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000