HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vinyl eller CD/DVD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kMan-
Starting Member

2 Posts

Posted - 2003/04/02 :  15:48:52  Show Profile Send kMan- a Private Message
Hej, är ganska ny i gamet, men är sugen på att lära mig. funderar nämligen på att köpa vinylspelare med kringående utrustning... jag lyssnar nästan uteslutet på trance och där kommer det senaste alltid ut på vinyl först. hur är ljudet på vinyl, är det bra och varför? ska man satsa på en turntabler för 2-2,5 tusen eller lägga dessa pengar på en bra CD/DVDaudiospelare? verkar inte som att det finnns mkt musik på dvd ännu.. sen undrar jag vad man skall prioritera i en hel HiFi-utrustning, är förstärkaren den dyraste delen eller vad? basen är ju ganska viktig i den musikgenre jag håller mig till..
tacksam för svar mvh christian :)

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/04/02 :  15:55:48  Show Profile Send marcus a Private Message
Du får varken en bra CD eller vinyl-spelare för 2500 kr.
Det som är bra med ljudet på vinyl är att det är analogt.
Det har inte den digitala hårdheten som CD ofta lider av.
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/04/02 :  16:03:49  Show Profile Send Melker a Private Message
Det låter som om du kommer att fastna i DJ-fällan vad det lider så om jag var du skulle jag skaffa en billig DJ svarv. Självklart skall du då ha en direktdriven, försök få tag i en begagnad Technics 1200/1210 mkII eller en Vestax PDX-2000 de kommer nog vara lite över din budget men det har du igen när du skaffar en till och mixer. Försök hålla dig ifrån de billigare märkena som Omnitronic, reloop ,gemini mm. Om du vill läsa lite tester på vinylspelare som är skrivna DJ-synvinkel så finns det en del på http://www.i-dj.co.uk

Det finns visserligen en del bra modeller från de märken jag nämnde innan men då måste man skaffa sig koll på vilka som är bra och med Vestax och Technics kan man få igen pengarna då de har bra andrahandsvärde. Om du inte kommer att ge dig in och leka DJ så finns det massor med andra spelare som säkert låter bättre men där kan nog andra än jag ge dig bättre råd om vad du skall köpa.

Lycka till
Melker

Halmstad
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/04/02 :  16:20:24  Show Profile Send marbrink a Private Message
För 2500 kr får du en bra begagnad cd-spelare eller en riktigt bra vinylspelare! kolla på www.hifimagasinet.com och säljes forumet här. Rätt som det är dyker det upp något intressant!

Lycka till!
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/04/02 :  18:34:15  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Inte för att jag har koll på just trance, men det låter som ett solklart fall för vinylen. Oavsett prisklass. Bara det att det släpps där först är skäl nog, sedan att det låter bättre får du på köpet.

Lyssnar själv ganska mycket på electro/synth/new wave i olika former och det låter överlägset bäst på vinyl oavsett prisklass.

Köper du på dig riktiga skivor nu, kommer de bara att låta bättre ju bättre grejer du skaffar dig, med cd slår du snabbare i taket, även om det kan låta bra det också/vara bekvämt i början. Personligen tycker jag all DJ-musik låter blaha blaha på cd.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/04/02 :  18:38:32  Show Profile Send nin a Private Message
Köp såklart vinylspelare! Främst för att det kommer ut mest och tidigast på 12". Ljudet är kanske mer tveksamt att det jämt skulle vara bättre.
Go to Top of Page

kMan-
Starting Member

2 Posts

Posted - 2003/04/02 :  19:38:20  Show Profile Send kMan- a Private Message
hmm.. låter bra. det är bara det att jag inte vet om jag ska satsa på nån slags deejayutrustning... men vinyl känns helt klart roligare och mer speciellt! det är eliten som kör med vinyl. blir dock dyrt, nun när man vant sig vid mp3 :) men man lär njuta bättre av musiken då man får den i begränsad upplaga och för ett högre pris!
tack för hjälpen.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/04/02 :  19:54:33  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag skulle njuta om jag så fick vinylen gratis.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/04/02 :  21:04:36  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
kMan>>det spelar ingen roll hur bra skivspelare du har om du samtidigt kör den genom en dj-mixer. Denna onda tingest dödar effektivt allt välljud.
Själv lyssnar jag mycket på progressive, både på vinyl och cd. Vinylspelaren är någon numark med en ortofon nightclub pickup. Men denna har tyvärr inte en chans mot min rega cd-spelare, pga av mixerns dåliga kvalitet.
Basen i trancen är faktiskt inte så viktig som man skulle tro. Mycket av den bas du hör på klubbar är boostad midbas + resonanser.
Jag instämmer i kören att du ska köpa en beggad Technics 1210. btw...allt du köper ska vara begagnat.

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/04/02 :  23:08:06  Show Profile Send Melker a Private Message
rejvgudrun: det hänger väl på RIAA:n i mixern det finns ju olika bra mixrar och använder man en vestax. pioneer, Technics, stanton mfl och undviker de billigaste entrylevel-mixrarna så blir det ju ganska bra. Ett exempel på väljudande mixer är Pioneer DJM-500/600 som mer eller mindre har blivit en branchstandard. Det är en kanon maskin med massor av coola gadgets men även sådana finesser som Balanserade XLR utgångar. Själv har jag en billig mixer och den låter helt ok med line-nivå men det märks att det har sparats på phonoingångarna eftersom det låter MYCKET sämre då. Sedan har jag också en Ortofon Nightclub (concorde) och den är ju inte ett under av utsträckthet (kan man säga så) i diskanten direkt. Om man inte ska hålla på att Cua så ska man definitivt fixa dit en hifi-pickup istället för en "disco-plog" och självklart hoppa över mixern och plugga svarven till förstärkaren direkt.

Jag menade bara att om man lyssnar mycket på Trance, house, UK-garage mm och har ett sådant intresse att man vill köpa det på Vinyl istället för "Absolute-trance/house/drum 'n' base" så brukar det inte ta lång tid innan man vill lägga nåra goa långa beatmixar själv :-) Så var det för mig men jag köpte en dubbel CD eftersom det är mer eller mindre omöjligt att hitta några schyssta 12"or här i Halmstad :-(

Melker

Halmstad
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000