| Author |
Topic  |
|
|
plysch
Member

183 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 14:00:04
|
Nu har jag äntligen börjat med mina Proetus-byggen, bitarna är tillkapade & i helgen tänkte jag ta hål för elementen & försänka dessa i baffeln. FRÅGA: Skall jag ta hål först & fräsa sen eller tvärt om?? Har aldrig jobbat med handöverfräs tidigare så jag har ingen aning.
MVH Plysch |
The invisible man came in to my room, and I didn´t see him. http://www.pop.nu/show_collection.asp?user=4327 |
|
|
orthanc
Member

627 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 14:29:40
|
Måste vara lättare att försänka först, ta upp hål sedan. Så att du har centrumpunken kvar medans du försänker. |
Undersöker för tillfälle. |
 |
|
|
plysch
Member

183 Posts |
|
|
joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 14:35:30
|
| Såg att de hade en överhandsfräs på Rusta för 300 kr ...sedan kostar väl fräsarna lika mycket, men det tror jag att jag skall ta och investera i. |
 |
|
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 15:09:35
|
Jag har en Rustafräs som fungerar bra. Köpt några billiga frässet också. Notstålen fungerar helt ok men var beredd på att profilfräsarnas lager rasar efter några fräsningar... |
 |
|
|
rejvgudrun
Member

562 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 15:51:58
|
plysch>>som en stolt proteusägare måste först och främst gratulera dig till ett perfekt högtalarvar. kanske vore bra och ge dig lite tips på vägen så att du inte trillar i samma gropar som jag gjorde.
tips 1: lämna in virket och elementen till en snickare =)) tips 2: om du nu vill göra det själv, mät upp diametern på elementet och lägg på ett par millimeter på varje sida. det är väldigt ledsamt att i efterhand komma på att hålen är för små. tips 3: om du vill försänka diskanten kan du upptäcka att fräsen inte klarar sån liten radie. swede tipsade då att man kan ta en bit plexiglas som man skruvar fast under fräsen och slå igenom en dyckert som centrumpunkt. |
________________________ PRAGA MATER URBIUM |
 |
|
|
Magils
Member

7061 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 08:05:33
|
Jag hade samma problem som Tips 3 pekar på, dock har jag både grovfräs (Jula) och en finfräs (Dremel), det fick bli ett extra hål i frässkivan på Dremeln, där man slog i en spik. Men plexiglaset verkar vara en smutt lösning.
Ett fjärde tips är att först fräsa i en spillbit eller liknande, dels för träning, dels för att slippa sabba fina tillsågade bitar, bara för man tänkte lite fel.
/L |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
 |
|
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 10:19:45
|
Jag har gjort en mkt enkel mall, tar 10 min att göra. Den klarar att fräsa radie på 25-170mm. Där klarar man dem flesta högtalarelement upp till 12":are.
 |
Edited by - n/a on 2003/04/03 10:20:21 |
 |
|
|
bassman
Member

402 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 17:10:35
|
| Chrille, du e inte så dum.. |
Det låter bättre med helrör på bänken