HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HK eller Marantz (eller något annat)?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bateman
Starting Member

6 Posts

Posted - 2003/04/02 :  13:26:14  Show Profile Send Bateman a Private Message
Tänkte till slut köpa mig en Surround-pjäs, men har lite svårt att bestämma mig i djungeln av system, format och märken...(har rätt så begränsade lyssningsmöjligheter).

Fick tipset av en kille, som jag anser vara kunnig, att matcha mina AP Blue Diamond med Harman Kardon avr 5500 eller Marantz SR 7300 (min prisklass, ca 8-10k). Någon som har kollat in dessa? Någon som har någon åsikt om dem eller någon annan modell? Flera av er gillar väl inte AP BD förstås, men det gör jag så det är ingen idé att tipsa om högtalarbyte ;)

Hade varit bra om man kunde fått ett par tips då jag inte kan komma till lyssningsställen så ofta som sagt...


Tacksam för lite råd.

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2003/04/02 :  14:08:30  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
I den prisklassen skulle jag satsa på en NAD T752 (8498:-). Jag har inte hört Marantzen men jag tycker NAD låter bättre än HK, sen om det gäller med AP BD kan jag inte svara på, det måste du nästan provlyssna för det kan hända att HK´n låter mycket bättre med Blue Diamond än vad NAD gör... Det är nog det enda sättet att bestämma vilken som är bäst, sen tycker jag personligen att NAD är mycket snyggare än HK men det är ju inte med i diskussionen...

gå in på http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=41&product=NADT752 för mer info om T752

...Amidst falling leaves, I have found my beloved...
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/02 :  14:42:35  Show Profile Send DasIch a Private Message
Marantz brukar vara ganska mjuka i ljudet, och när jag lyssnat på Blue Diamond har de varit rejält "runda i botten"(det var förvisso under taskiga omständigheter, men ändå). Så jag tror inte Marantz är någon lyckad matchning i det här fallet.
H/K eller NAD? Jag skulle säga H/K av ren princip, men klokast är nog att lyssna på dem(läs. jag har egentligen ingen aning om hur deras hembiostärkare låter)

Objektivist
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/04/02 :  18:51:15  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Nad T752 kan jag varmt rekommendera. H/K har jag gått ifrån då de käns lite trimmade i diskanten, (i alla fall de jag ägt och hört) jag uppfattar dem dessutom som ganska hårda överlag. Nad:en låter neutral och behaglig enligt min åsikt. Att den sedan känns som ett kraftverk gör ju inte saken sämre.
Återigen, Testa Testa och åter Testa.

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/04/02 :  21:37:42  Show Profile Send Aton a Private Message
När man läser om surroundreceivrar tycker jag numera att Yamaha verkar ligga väldigt bra till vad gäller pris/prestanda. De har ju dessutom sina många ljudeffekter (DSP?) som en bonus (för oss som inte ratar förvrängning...)
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/02 :  21:43:50  Show Profile Send marens a Private Message
Yamaha är nog bäst dels när det gäller själva kärnan: dekodern! och kvalitet/användning. HK har svåra kvalitetsproblem på sina produkter så om man blir irriterad på sånt(att de kanske inte funkar perfekt eller är lite schmeckiga) så ska man nog hoppa över dem. Annars finns det ju denon, de är väldigt bra på det mesta, och kenwood är ju fula men de ska tydligen vara bra trots det.
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/04/03 :  02:37:01  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Enligt min lokala hifihandlare är Yamahas Dsp-processorer väldigt bra. Deras slutsteg etc skulle dock lämna mer att önska. Och det är ju ingen bra egenskap.. Nån som provat och har erfarenhet?

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2003/04/03 :  09:18:01  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Om du kan tänka dig att lägga 10k på receivern så finns just nu ett bra erbjudande (som jag själv nappade på för två veckor sen). Mediacenter i Mjölby säljer just nu Onkyo TX-DS797 för 10k, vilket är 7k under normalpris.

Länk till handlare: http://www.mediacenter.se

Mer info: http://www.onkyo.net/uk/cms/products/home/av_rec/0170-TXDS797/

Mvh
Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/04/03 :  10:04:22  Show Profile Send Melker a Private Message
Hifi-klubben har ju sänkt priset på denon, kanske kan vara intressant.

Melker

Halmstad
Go to Top of Page

Bateman
Starting Member

6 Posts

Posted - 2003/04/03 :  17:23:28  Show Profile Send Bateman a Private Message
Tack för alla tips och åsikter.

Ska låna hem en HK avr 5500 och en Marantz sr 7300 i helgen. Förhoppningsvis kan jag låna hem en Denon och en NadT752 nästa helg (fast Nad:en tycker jag personligen är fruktansvärt ful).
Onkyo har jag inga som helst möjligheter att lyssna på, och jag är inte helt sugen på att köpa grisen i säcken så jag får nog nöja mig med ovanstående så länge.

Återkommer med en lyssningsrapport om någon skulle vara intresserad. Fortsätt gärna komma med tips och åsikter :)

/Mattias
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000