HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Koppla en Krell i 1 eller 2 ohm?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/04/01 :  22:19:19  Show Profile Send David A a Private Message
Sitter och smider planer på att bygga baslåda med Tacts baselement.
Nu är det som så att lådan kommer att bestå av 4st 10" per kanal... eller kanske 8. I vilket fall som helt så hade jag tänkt att frångå Tacts egen 4ohms koppling och istället få ut mer effekt till varje bas. Min KSA-200s som antagligen kommer att fungera som bassteg fördubblar lätt som en plätt ner till 1ohm, så varför inte utnyttja detta tänkte jag? Att Krellar klara av momentana laster ner under 1 ohm vet jag sedan mitt tidigare Kappa 9 äktenskap. Frågan är hur låg last stegen klarar av att driva konternuerligt?

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/04/05 :  01:52:54  Show Profile Send mag a Private Message
tycker 1 ohm verkar lite läskigt ändå i fall basen doppar vilket den förvisso inte ska men ändå...... det blir väl hyfsat många W i 2ohm också ?


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/06 :  01:57:01  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Vad är det för lägsta impedans på varje baselement?

Om man vet det samt den inspänning vid vilken elementet bottnar i den tänkta lådan, så kan man avgöra om det kanske t o m räcker med 100 watt till varje element. Då skulle du kunna köra 4 element kopplade i serie och parallell per kanal (om du förstår vad jag menar).

Det är bra att se till så att det är förstärkaren som klipper strax före elementet når sin mekansiska gräns. då är det väldigt svårt att "mangla sönder" dem. Så det är alltså inte alltid önskvärt att ha mer effekt!!

/Johan


Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/04/06 :  02:25:04  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Man får se om ökad effekt medför att man endast behöver fislira med förstärkarna och dom därför ger ifrån sig mindre dist. Eller så ökar disten på grund av att man lastar ner förstärkarna hårdare trots att man bara använder en liten del av all effekt dom klarar att lämna. Detta får du testa. Två varianter att jämföra alltså. Jag skulle inte bli förvånad om Krellarna funkar bra med lite lägre impedanser men har ingen erfarenhet av det. Denna svetsaggregat-inställning dom är byggda med känns långt ifrån utnyttjad med normalimpediva högtalare.

Att hålla sig från att spela sönder högtalarna går oftast om man är lite lyhörd. Jag testar sådana saker och försöker lär var gränsen ligger ungefär. Där det börjar limitera eller låta annorlunda sätter jag som gräns. Jag kan inte minnas sist jag spelade sönder en högtalare.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000