HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Linn Katan och Sizmik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/31 :  21:44:26  Show Profile Send fredde a Private Message
Någon som har erfarenhet av hur Katan och Sizmik låter tillsammans?

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2003/03/31 :  21:58:18  Show Profile Send jajon a Private Message
Ja.. Katan + Sizmik är en av de bästa högtalarkombinationerna jag nånsin hört, oavsett pris... Du får
ett ljud där inget döljs och du kan spela riktigt högt med bibehållen kontroll... Men bäst av allt,
det är så jäkla lite högtalarljud och så mycket live-känsla...

Jag har funderat att byta mina Ninka mot Katan + Sizmik - men det är ju en ganska rejäl uppgradering
prismässigt så jag väntar nog ett tag...

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/31 :  23:33:41  Show Profile Send brumel a Private Message
Om man kör aktiva Katan då! Och Sizmik. Överdos av välljud kanske!

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

jfk
Starting Member

1 Posts

Posted - 2003/04/01 :  08:29:20  Show Profile Send jfk a Private Message
Varför köper du inte bara till en Sizmik tillsammans med dina Ninka? Istället för att byta bort Ninka mot Katan?

Jag har hört ett sådan kombination och det lät ganska så bra får man säga

/Jens

Per aspera ad astra
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2003/04/01 :  10:15:20  Show Profile Send jajon a Private Message
(jfk) Varför köper du inte bara till en Sizmik tillsammans med dina Ninka? Istället för att byta bort Ninka mot Katan?

Det är ju också ett alternativ... Har inte hört den kombinationen, men jag får säkert anledning att låna hem
en Sizmik snart och testköra lite. Men först LP12.

Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/04/01 :  10:27:03  Show Profile Send B Peter a Private Message
Jag har hört Ninka tillsammans med Sizmik, ujujuj. En kompis har Katan med Sizmik och är helnöjd.
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2003/04/01 :  11:09:28  Show Profile Send jajon a Private Message
(B Peter) Jag har hört Ninka tillsammans med Sizmik, ujujuj.

Var det ett positivt "ujujuj" eller ett negativt "ujujuj"?

Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/04/01 :  12:20:24  Show Profile Send fredde a Private Message
Väldigt positivt hör jag. Sitter med aktiva Tukan nu och funderar om jag skall byta mot Ninka eller Katan. Blir nog så att jag byter mot Katan och får då dessa aktiva på en gång utan att behöva byta kort.. Sedan blir det att titta efter en begagnad Sizmik.
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/04/01 :  12:44:17  Show Profile Send B Peter a Private Message
Det var ett positivt ujujuj
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/04/01 :  22:02:04  Show Profile Send fredde a Private Message
Hur trögdrivna är Katan i praktiken? Orkar två LK85:or aktivt i ett rum på 25 kvadrat?
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2003/04/01 :  22:31:22  Show Profile Send jajon a Private Message
(fredde) Hur trögdrivna är Katan i praktiken? Orkar två LK85:or aktivt i ett rum på 25 kvadrat?

Inga problem! Jag driver mina Ninka passivt med en LK85, och mitt rum är runt 20kvm. Denna uppställning är dock
temporär, min avsikt är att gå över till bi-amp och sen aktivt med starkare slutsteg.

Jag har hört Katan spela passivt med en Classik i ett rum som säkert var 25kvm (större än mitt iaf) och det fanns
såväl pondus som totalt oansträngt ljud, även vid rejälare volymer. Så du kan nog koppla av :)

Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/04/01 :  23:45:44  Show Profile Send luminox a Private Message
Om man har Ninka och funderar på att köra med Sizmik så tycker jag att man skall lägga till någon tusenlapp till och köpa ett par Espek så blir det ännu bättre. Har man inte råd med det så tror jag att Katan och Sizmik är ett mkt bra alternativ.
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/02 :  00:27:26  Show Profile Send DasIch a Private Message
"Hur trögdrivna är Katan i praktiken? Orkar två LK85:or aktivt i ett rum på 25 kvadrat?"

Katan har jag upplevt som riktigt trögdrivna. Min gamla Marantz PM7000 orkade exempelvis inte driva dem ordentligt. Drog man upp volymen blev det soppa av ljudet, och då är det ändå en rätt kraftig förstärkare(2x100w om jag inte minns fel, och väger 13Kg).
Lustigt nog orkar en Classik driva dem, precis som jajon skriver. Två LK85;or aktivt lär bli kalasbra - trots att effekten knappast imponerar. Den enda slutsatsen jag kan dra är att det är betydligt mer än effekten som spelar roll.

En försäljare på Takt & Ton beskrev förresten Katan som 'närmast en kortslutning', så det är inte utan att man förvånas lite när man hör hur en liten klen förstärkare/cd/tuner-pryl klarar av dem.

Objektivist
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/04/03 :  14:37:01  Show Profile Send fredde a Private Message
Jag läste testet i HiFi och musik om Katan. De fick bra men känsligheten var under all kritik. Mina Tukan låter inte bra med en 85:a. Inte i mitt 25 kvadratsrum i allafall. Det var en ordentlig uppgradering att lägga på en 85:a till. Nu hör det till saken att Katan är ännu mer trögdrivna än Tukan. Hur Classiken kan driva dessa förstår inte jag heller. Har lyssnat på Classik+Katan i butik och det har låtit väldigt bra. Skillnaden mellan Kan 4 och Katan var löjligt stor. Och då sägs det att Kan 4 låter snäppet bättre än Tukan. Så det lutar mot att byta upp sig mot Katan när det finns lite mer pengar i plånboken.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000