HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Knäck i öronen ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/03/31 :  21:32:03  Show Profile Send n/a a Private Message
Saxat ur HF feb-mars/90.

_____________________________________________________________________
"En sann historia.

1985 fick kompositören och dirigenten Piere Boulez ta emot Sonnings musikpris. Vid ceremonin framförde Det kgl.Kapel bland annat ett stycke komponerat av pristagaren, som för övrigt själv förde taktpinnen. Följande episod från repititionerna säger något om hur känslig den mänskliga hörseln kan vara.
Man arbetade med ett mycket komplext avsnitt där celli och altvioler var uppdelade i enskilda stämmor. Tjugofyra atonala, tillsynes helt olika melodier spelades samtidigt. Boulez hejdade förloppet, fällde några kommentarer till utförandet och en fråga: i takt xx hade han lagt märke till en felaktig ton; hade någon spelat fel?
Det kikas i noterna men ingen hittar något onormalt. Följande dag vid genomspelningen av samma ställe bryter Boulez igen: "Ni får ursäkta mig, men jag menar att det finns en felaktig ton i takt xx. Liksom igår är det någon som spelar ett G som inte finns med i noterna." Noterna studeras åter grundligt, och efter ett ögonblick nickar en musiker - ett läsfel.

Det är imponerande att kompositören i ett sådant oerhört komplext förlopp är i stånd att identifiera en enskild, felaktig ton. Ännu mer tankeväckande är det att förutsättningen är en absolut klar bild av de 24 stämmorna och av harmonierna de skapar - en prestation som endast ett fåtal människor på det här klotet är i stånd till."
____________________________________________________________________

Man kanske skulle ta och spola ur öronen och gå på några konserter.

Edited by - n/a on 2003/03/31 22:20:25

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2003/03/31 :  21:38:55  Show Profile Send Patrik a Private Message
Klart imponerande...

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/03/31 :  22:14:49  Show Profile Send henricsson a Private Message
Trivialt

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/31 :  22:52:35  Show Profile Send DasIch a Private Message
Det torde definiera begreppet 'audiofil'.

Objektivist
Go to Top of Page

JoelH
Member

159 Posts

Posted - 2003/03/31 :  23:45:41  Show Profile Send JoelH a Private Message
Sånt är så mäktigt!

Jag spelade lite i storband ett tag, vi hade en ruskigt duktig pianist. Men till nån låt fanns det inte några pianonoter, och vår spelande dirigent släpade med en inspelning av låten. (Och nu snackar vi kasettband här!)

Hur duktig pianisten nu än var, så fixade han inte ett av ackorden, det låste sig, han fick inte fram det.

Då ställer sig dirigenten och lyssnar, sen plockar han tonerna en och en i ordning från lägsta till högsta, och visst blev det rätt! Han stog alltså bredvid bandspelaren och bara rabblade! Rörde verkligen inte vid något instrument!

Det är sånt som får mig att undra om jag inte borde sluta utöva musik och bara börja lyssna istället! Värre självförtroendeknäckare får man leta efter!

edit: Förtydligade lite!

Edited by - JoelH on 2003/03/31 23:48:38
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/04/01 :  08:46:11  Show Profile Send NtR a Private Message
DasIch! Lessen, men det definierar duktig musikant. Vi ska inte smickra oss själva.

Jag har haft förmånen att spela i ett band i många år tillsammans med inte mindre än tre (3) personer som alla är utrustade med absolut gehör. Trots detta slutar man aldrig att imponeras över deras förmåga. Själva säger de att det inte är konstigare än att en kock känner vad det saknas för krydda i såsen när han smakar av.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/04/01 :  08:59:05  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Har man själv skrivit musikstycket märker man nog direkt om en främmande ton smugit sig in någonstans. Det är helt klart mycket svårare att upptäcka om någon råkar utelämna en ton i ett ackord.
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/04/01 :  09:07:19  Show Profile Send Wintermute a Private Message
En smula off-topic, men va fn:

Jag träffade för några år sedan en fotograf med en uråldrig nikkormat. Kameran hade två deffekter:
1. ljusmätaren hade gått sönder
2. spegeln hade hängt upp sig (man såg bara svart i sökaren)

Han tog det hela med jämnmod och sammanfattade läget som:

Man ser väl hur ljust det är ute, dessutom vet man väl hur mycket de olika objektiven får med, och avstånden är lätt att gissa... och den stora fördelen är att man inte behöver lyfta upp kameran när man skall plåta...

Någon form av absolut gehör...

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/04/01 :  09:38:37  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Hittade han bara en ton som lät fel?
Jag tycker alla toner i det musikstycket låter fel.
Gör det mig till en ännu större audiofil?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/04/01 :  09:42:33  Show Profile Send Ayn a Private Message
Björn-Ola, du missar poängen och du vet nog mycket väl om det

Själva säger de att det inte är konstigare än att en kock känner vad det saknas för krydda i såsen när han smakar av.
Jag har inte absolut gehör men någonstans i närheten. Jag håller med. Det hörs rakt av vilka toner som ett ackord består av...för typ...annars skulle det ju inte låta som det gör, eller nåt Det är en sån självklarhet för min del att det är svårt att förklara. Lite som att förklara för någon hur man cyklar...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/04/01 :  13:26:17  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Dahlberg wrote: Man kanske skulle ta och spola ur öronen och gå på några konserter.

Det kan jag rekomendera ut i det varmaste :) Närmare verkligheten kommer man då inte ;)

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/04/04 :  12:25:25  Show Profile Send Xover a Private Message
Ja det finns alltid någon som är värst och dom är svåra att hitta, det finns dom som har ätit tvivelaktig mat och blivit 125 år iallafall.
Det finns dom som kan dricka en flaska whiskey var dag utan att få några större problem, det finns dom som har perfekt gehör och som inte håller på med musik.

Jag tror att vissa personer har ett hörselminnne som är i stort sett perfekt dom kan läsa av ett ljud som ligger inom det hörbara området ungefär som de flesta läser av en bild.

Det finns dom som har fullt i hörselminnet och inte hör vad folk säger osv osv osv.

Men en sak är säkert, någon genväg till det perfekta ljudet finns ej.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000