HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Krell CAST
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/06/14 :  21:28:46  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Jag ser en lösning på mitt dilemma med stereo kontra hemmabio i och med möjligheten att köra 2-kanal via CAST till slutstegen. Tydligen kan man växla mellan cast och xlr med en Krell-fjärr!?

Hur pass bra är CAST? Är tekniken här för att stanna? Är det bara Krell som använder tekniken?


Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/14 :  22:50:29  Show Profile Send Morello a Private Message
Hej!

Det är mig veterligen bara Krell som använder CAST.
CAST är Krells namn på en gammal teknik som använts i andra sammanhang än hifi, nämligen att man låter förstegets utgångsimpedans vara enormt stor och slutstegets ingångsimpedans väldigt liten.
OJ, nu halkade jag ner i teknikträsket

Hela/halva poängen är att kabelns kapcitans förblir ett akademiskt problem.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/06/14 :  22:58:17  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Hej Morello, Morgan med fl.

I det här fallet skulle jag uppskatta en rejäl djupdykning i tekniken och helt utan moderering

Varför använder inte fler tekniken, vad är nackdelarna?
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/14 :  23:20:59  Show Profile Send Morello a Private Message
Hej!

Jag måste tyvärr göra dig något besviken.
Finns inte så mycket att dyka i när det gäller CAST

Jag skulle vilja sammansfatta det så här:
I en konventionell signalöverföring(från tex CD till försteg) så är utgångsimpedansen låg(cirka 100ohm) och ingångsimpedansen är hög(cirka 100k ohm). Utgångsimpedansen tillsammans med kabelns kapacitans + ingångskapacitans kommer att begränsa bandbredden.
Övre gränsefrekvens:

f=1/(2*pi*Rut*C)

C=total kapacitans.

I CAST-systemet är utgångsimpedansen nästan oändligt stor och ingångsimpedansen nästan noll ohm. Detta innebär att strömmen ut från tex CD'n är oberoende av lasten(inom rimliga ramar) och att tex försteget "noterar" strömmen på ingången. Spänningen på ingången förblir nästan noll volt eftersom:

Uin=Rin*I och Rin= ungefär noll.

Uin blir ju då nästan noll eftersom Rin=0

En konskevsn av att Uin=0 är att inte någon ström kommer att "shuntas" i kabelns kapacitans.

Man kan också säga att kabelns shunt-reaktans är avsevärt större än Rin. Vi kan alltså försumma shunt-reaktansen.

Slutsatsen blr att kabelns kapacitans inte kommer att sätta någon begränsing i bandbredd även om kabeln skulle vara mycket lång.

Jag anser dock att bandbredd inte är ett reellt problem i hifi.
Dock kommer kabelns dielektriska effekter att få en minimal inverkan.
Dessa dielektriska effekter har nog diskterats tillräckligt många ggr på det förra forumet.

Att inte fler tillverkare hänger på den "nya" tekniken kanske beror på att komplexiteten ökar samt att fördelarna är små och vad ska kabelbranchen säga?
Dessutom tror jag att många konstruktörer känner sig obekanta med att göra stärkare med hög utimpedans. Motsatsen är ju vad man strävat efter hitills.

Hoppas det klarnade
mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/06/15 :  01:25:52  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

Hej!

Det är mig veterligen bara Krell som använder CAST.
CAST är Krells namn på en gammal teknik som använts i andra sammanhang än hifi, nämligen att man låter förstegets utgångsimpedans vara enormt stor och slutstegets ingångsimpedans väldigt liten.
OJ, nu halkade jag ner i teknikträsket
Hela/halva poängen är att kabelns kapcitans förblir ett akademiskt problem.
mvh
Joe Morello
-Time Further Out-


    Morello, du får inte se mitt motstånd mot vad du kallar teknikträsket som att du måste rodna var gång du halkar ner där.
    Jag hänger inte med i dom teoretiska utläggen, men om någon vill ha dom så är det OK för min del. Och du verkar vara hemma och älskar dom utläggen, så där kan jag inte säga emot dig. Men vad jag menade var att om en som inte klarar av att hänga med i dessa teoretiska inlägg
    vill ha svar på en praktisk fråga, så är det kanske inte så bra att svara med en matematisk formel som ett fåtal hänger med på.



    Jorm
    Go to Top of Page

    Morello
    Member

    926 Posts

    Posted - 2002/06/15 :  01:52:57  Show Profile Send Morello a Private Message
    Hej Jorma!

    Nejdå, jag rodnar inte.
    Mikael2 ville ju ha en rejäl "djupdykning", så jag gjorde en ganska djup dykning tror jag. I alla fal tillräcklig.
    För den som inte vill läsa det mer teoretiska kan ju läsa slutsatserna. Personligen tror jag inte att CAST, som Krell kallar det hela, kommer att slå igenom. Tekniken är dessutom tämligen krånglig att implementera med rör. Vidare tror jag inte att alla tillverkare innehar kompetens för att implementera CAST.

    God Krell


    Joe Morello

    -Time Further Out-
    Go to Top of Page

    mag
    dom kallar oss mods

    1587 Posts

    Posted - 2002/06/15 :  10:04:33  Show Profile Send mag a Private Message
    Vad är det Tags system heter ? som även Krell ska använda.

    Och hur funkar det, står dock säkert på Tags hemsida.



    //Magnu
    Go to Top of Page

    markku
    Vänta, jag har en mätning på det här...

    934 Posts

    Posted - 2002/06/15 :  10:25:33  Show Profile Send markku a Private Message
    quote:


    Och hur funkar det, står dock säkert på Tags hemsida.

    //Magnus



    Hittade på TAG McLarens sajt (gammalt nytt redan):

    24/8/99 - Krell and TAG McLaren Audio agree technical co-operation in using the Krell CAST technology

    mvh
    Markku

    < Support North American Drillers >
    Go to Top of Page

    Mikael2
    Member

    1431 Posts

    Posted - 2002/06/15 :  10:34:39  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
    Hmm, F1 serien måste vara kraftigt försenad eller har TAG visat någon elektronik till F1 högtalarna med CAST teknik?
    Go to Top of Page

    markku
    Vänta, jag har en mätning på det här...

    934 Posts

    Posted - 2002/06/15 :  10:40:52  Show Profile Send markku a Private Message
    quote:

    Hmm, F1 serien måste vara kraftigt försenad eller har TAG visat någon elektronik till F1 högtalarna med CAST teknik?



    Så sant, så sant, Mikael. Jag hittade bild av kommande förstärkare i F1 serien:



    mvh
    Markku

    < Support North American Drillers >
    Go to Top of Page

    Morello
    Member

    926 Posts

    Posted - 2002/06/15 :  13:40:14  Show Profile Send Morello a Private Message
    quote:

    quote:


    Och hur funkar det, står dock säkert på Tags hemsida.

    //Magnus



    Hittade på TAG McLarens sajt (gammalt nytt redan):

    24/8/99 - Krell and TAG McLaren Audio agree technical co-operation in using the Krell CAST technology

    mvh
    Markku

    < Support North American Drillers >




    Där ser man. TAG hänger med Krell på CAST. Nu måste kabelbranchen bli orolig

    mvh

    Joe Morello

    -Time Further Out-
    Go to Top of Page

    Morello
    Member

    926 Posts

    Posted - 2002/06/15 :  19:37:13  Show Profile Send Morello a Private Message
    Hej Yve!


    "Som du märker kommer jag ta varje tillfälle i akt för att hoppa på personer som jag inte har samma tekniska uppfattning som jag, så det är inget personligt. "

    Kör på du. Iofs tycker jag inte att "uppfattningar" hör hemma i en teknisk debatt. Jag håller den gärna på ett analytisk plan.

    "Om vi tittar på den formel du har skrivit, som är helt korrekt, så om nu Rut ökas bör frekvensen f minska, alltså bör en större utresistans innebära att den totala kapacitansen får istället en större påverkan."

    Den var inte korrekt. Det var en apporoximation, det såg du väl?

    Den skall se ut följande vis:

    f=1/(2*pi*C*R)

    där R=Rin//Rut

    Om nu Rin=0 (ungefär noll) så ser man att f blir enormt stort.
    Precis som jag skrev förut.

    f blir alltså:

    f=(Rin+Rut) / (2*pi*C*Rin*Rut)

    f->oändligheten då Rin->0

    "Denna modell är ju bara för statiska signalerna (signaler som inte kommer att förändras), ser man även på transienta förlopp (engångs företeelser) så vet vi ju att en kondensator är spänningströg. "

    Va? Statiska signaler är per def. DC. Menar du stationära möjligtvis?
    Det spelar iofs ingen roll eftersom en transient signal kan skrivas såsom en fourierserie av trigonometriska funktioner(sin och cos).


    "Inte nog med det, du talar bara om ledningens tvärkapacitans, men ledningen har ytterligare en reaktans och det är längsinduktansen."

    Javisst, men serieinduktansen hamnar i serie med strömgeneratorns utimpedans. Utimpedansen är vesäntligt större, varför denna serieinduktans utan vidare kan försummas.

    "Denna induktans menar Supra har störst inverkan på signalen i kabeln och som alla vet är en induktans (spole) strömtrög. Induktansen har också en tidskonstant (tau), men den är kvoten av resistansen och induktansen (tau=L/R). Det gör att kabelns induktans kommer att ha mindre inverkan om Rut ökas."

    Supras utsaga hör inte hemma i den här typen av signalöverföring.

    "Ledningar kan man se som andra gradens lågpassfilter"

    Absolut inte. Vill man göra en modell av en kabel får man ta oändligt många och små RL-C(C mot jord) länkar. Det blir ingalunda ett andra ordningens filter.


    "och att gå över från spänningsmatning till strömmatning kommer bara att förändra vissa förutsättningar, alltså kommer kabelfirmorna fortfarande finnas i framtiden."

    Dom finns säkert kvar, men konsekvensen av kapacitans och dielektriska effekter minimeras.

    mvh





    Joe Morello

    -Time Further Out-
    Go to Top of Page

    n/a
    deleted

    1623 Posts

    Posted - 2002/06/15 :  21:47:23  Show Profile Send n/a a Private Message
    "And the winner, with a score of 78-2,-IS!!............
    Joe -Time Further Out-, MMMmooooooooorrreellloooo!!!!

    ;]


    Mvh A.

    Fick ju fixa till så det blev blockbokstäver då juu...

    Edited by - Pjotre on 2002/06/15 22:11:3
    Go to Top of Page

    Morello
    Member

    926 Posts

    Posted - 2002/06/15 :  22:23:22  Show Profile Send Morello a Private Message
    quote:

    "And the winner, with a score of 78-2,-IS!!............
    Joe -Time Further Out-, MMMmooooooooorrreellloooo!!!!

    ;]


    Mvh A.

    Fick ju fixa till så det blev blockbokstäver då juu...

    Edited by - Pjotre on 2002/06/15 22:11:38



    Vadå? NU får Pjotre förklara vad som ändrats.

    mvh

    Joe Morello

    -Time Further Out-
    Go to Top of Page

    Pjotre
    dr. kursuppgång

    3276 Posts

    Posted - 2002/06/15 :  22:28:31  Show Profile Send Pjotre a Private Message
    Paranteserna kring b hamnade lite tokigt så det blev inga blockbokstäver utan det såg ut så här ungefär... [bMmmmooooooooorelloooo][/b]

    Å då var den klåfingriga moderatorn inne och fixade det...

    "Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst"

    Edited by - Pjotre on 2002/06/15 22:29:1
    Go to Top of Page

    n/a
    deleted

    1623 Posts

    Posted - 2002/06/15 :  22:47:28  Show Profile Send n/a a Private Message
    m-A-n tackar!

    Owen och 2-0 till England, schysst!!

    ( Inte säga vad det redan har blivit, då
    "Smutspojken" var tvungen att slita hund idag).


    Mvh A
    Go to Top of Page

    Morello
    Member

    926 Posts

    Posted - 2002/06/16 :  01:44:41  Show Profile Send Morello a Private Message
    "Min uppfattning kommer ifrån att jag har nyligen gått igenom bevisförningen inom elkretsteori för ledningar och filter som jag har läst på Chalmers för ett bra tag sedan. Samt att uppdatera mina andra elektronik kunskaper genom att kontrollera med min tabellsamling från samma tid innan jag skrev något."
    ok.


    "När jag skrev korrekt menade jag att uttrycket för gränsfrekvensen var riktig, det med att Rut skulle vara parallellt med Rin håller jag inte med om."

    Rita upp ett AC-schema, så inser du att det är så. Eller verifiera med pspice. Du hävdar att det är fel-det är rätt som jag skrev. Det är "text-bok-kunskap" så att säga.

    "Men detta är svårt att förklara utan att kunna rita upp ett kretsschema över det hela."

    Ja, men det är inte så mycket att diskutera. Det är nästan ett axiom.


    "Vi får väl mötas personligen någon gång så att vi kan reda ut detta, jag kommer i alla fall till arken mässan."

    Vore trevligt. Dyker också upp.

    "Du har alldeles rätt det är inte statiska signaler utan stationära signaler, slant på tangentbordet, sorry."



    "Det är sant att transienta signaler kan skrivas som en Fourierserie, problemet är de j-omega-modeller som du använder för induktans och kapacitans inte gäller vid transienter."

    Bevisar du det blir du en stor man. Operator-impedanserna kommer från att man tranformerar från tidsplanet medelst laplace till frekvensplanet. sedan utför man subst: s->jw.
    Detta är en strikt analytisk operation,dvs inget att direkt ifrågasätta.


    "Man måste alltid vara medveten om vilka begränsningar en modell har och vid transienta förlopp måste man ta till andra modeller annars stämmer inte teorierna med mätningarna. "

    Det är inte fråga om några modeller. I det här fallet känner vi verkligheten och behöver ej modellera.

    "Vid transienta förlopp kommer man inte runt att induktanser är en deriverande komponent (vilket leder till att den blir strömtrög), och att kapacitansen är integrerande (vilket leder till att den blir spänningströg)."

    Jupp. s svarar mot derivering och 1/s mor integration.

    "Det är dessa två egenskaper som gör att komponenterna har frekvensmässiga egenskaper och därmed kan filtrera, förövrigt är j-omega-modellerna härleda från dessa egenskaper."

    Det är inte några modeller utan analytiska uttryck i frekvensplanet.

    "Jag har själv laborerat med detta vid ett flertal gånger under mina studier och sett att dessa transient modellernas egenskaper stämmer."

    "Serieinduktanser fungerar som ett lågpassfilter eftersom över en viss frekvensen ökar spänningsfallet över induktansen och därmed minskar det över Rin. Detta är grundläggande filterteori och antog kanske lite förhastat att folk kunde detta. Det lågpassfilter som skapas mellan Rut och serieinduktansen (länginduktansen) anser Supra ha en lägre gränsfrekvens än det lågpassfilter som skapas mellan Rut och parallell kapacitansen (tvärkapacitansen). Mätningar på detta visar Supra upp i sin broschyr som finns uppe på nätet www.jenving.se och mätningarna tycker jag är högst relevanta."

    Men vi pratatde väl om överföring i ström-.domänet?


    "Det är sant att kabelmodellen består av oändligt många och oändligt små bitar och det första som görs i ledningsteorin är att bevisa att de alla infinitesimala (oändligt små) ledningselement kan hanteras som en summa. Förövrigt glömde du tvärkonduktansen G i din modell, konduktans är resistans som är inverterad man gör så för att det blir lättare att räkna eftersom denna ligger parallellt med Rin."

    Denna konduktans är helt försummbar eftersom Rin=0 och då shuntas inte strömmen.


    "Denna LC-krets som finns i ledningsmodellen är ett klassiskt exempel på ett andragradens passivt lågpassfilter."

    En kabel består inte av enkelt L-C-nät. Det skrev du ju själv nyss.

    "För induktansen hindrar för höga frekvenser (strömtrög) och kapacitansen kortsluter för höga frekvenser (spänningströg)."

    Ja, jag har aldrig påstått något annat.

    "Vill du se bevisen inom ledningsteori kopierar jag de gärna och även annat materiel om du vill ha dem, maila din adress till bjorn.yvestal@tietoenator.com och säg vilken information du vill ha."

    Tack, men jag har tillräckligt med böcker och papper.

    "Jag erkänner att jag drog förhastade slutsatser när jag antog att CAST det som inom elektroniken kallas en strömslinga. Om man däremot antar att utgångskretsen är en spännings-ström konverterare och att ingången ström-spännings konverterare håller jag med dig om att kapacitansens inverkan i princip skulle kunna försummas. Detta är en mycket intressant kretslösning, men jag kan inte se att man kan komma förbi induktansens inverkan på strömmen i denna krets. Eftersom induktansen är strömtrög kommer höga frekvenser för strömmen att motverkas och därmed verka som ett lågpassfilter, kontrollera gärna detta påstående i Pspice och se om mina antaganden är korrekta "

    Du har en något intuitiv syn på det hela. Rita upp ett ordentligt AC-schema och räkna.

    I ärlighetens namn vet jag ej var du vill komma. Allt detta vi diskuterat är ju fullständigt trivialt. Jag föreslår att du räknar igenom det hela innan du kritiserar mitt inlägg som jag skrev från början.

    mvh

    MVH
    Björn Yvestål
    [/quote]

    Joe Morello

    -Time Further Out-
    Go to Top of Page

    Morello
    Member

    926 Posts

    Posted - 2002/06/16 :  02:00:58  Show Profile Send Morello a Private Message
    Tillägg:

    Jag skrev att det var trivialt. Jag menar naturligtvis att det är trivialt för den som sysslar med elektronik-konstruktion.

    Riktigheten i min utsaga om att R i uttrycket för f utgörs av:
    R=Rin//Rut kan man visa med tex Northons eller Thevenins teorem.

    Eller också ställer man helt enkelt upp ett analytiskt uttryck för överföringsfunktionen och ser då att man får en pol vid:

    -1/(C*R) i s-planet.

    mvh

    Joe Morello

    -Time Further Out-
    Go to Top of Page

    Yve
    Member

    88 Posts

    Posted - 2002/06/16 :  02:44:27  Show Profile Send Yve a Private Message
    Jag erkänner att jag inte har tänkt igenom det hela och inte har tillräckligt med kunskap om CAST och tar tillbaks allt jag har sagt inte fungerar för Joe Morello.

    Jag tar även bort mina inlägg då de kan förvilla andra läsare och det vill jag verkligen inte. Jag uppmanar även dig Joe Morello att ta bort dina svar på mina inlägg av samma skäl.

    MVH
    Björn Yvestål

    Edited by - Yve on 2002/06/16 03:14:30

    Edited by - Yve on 2002/06/16 03:17:3
    Go to Top of Page
      Previous Topic Topic Next Topic  
     New Topic  Topic Locked
     Printer Friendly
    Jump To:
    HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
    Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000