HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Annorlunda byggteknik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/08/01 :  13:40:57  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Jag har funderat på hur det skulle vara om man limmar ihop mdfskivirna till en hel klump bara skiva mot skiva. Sågar ut förstår så du får en inre volym. Det borde kunna ge en väldigt stum låda, samtidigt som du väldigt enkelt kan få en oregelbunden yta på insidan av lådan.
Med då kan man undra är det bättre att ha olika tjocka mdfskivor eller kan man nöja sig med en massa av samma tjocklek?

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/01 :  14:22:42  Show Profile Send celef a Private Message
Visst, det fungerar utmätkt, kolla in:







Vandersteen

Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/08/01 :  14:47:01  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Ser ut som ett seriöst bygge.. Men dom där diffraktionsbilderna förstår jag inte.. Enligt Vance Dickason så måste avrundningen på baffelhörnen ha en radie på minst 2,5 cm för att man ska undvika diffraktion. men det dom visar som optimalt där nere stämmer inte med det..

Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2002/08/01 :  18:22:33  Show Profile Send AndersP a Private Message
Grejen här är nog inte hörnradien, utan baffelns area ( liten )
Himla kul ide annars, men vilket otroligt arbete som ligger bakom, förutsatt att byggaren inte äger en snickerifabrik med obetalda slavar.
Nästa steg blir väl att tälja kabinetten ur ett solitt stycke trä?


Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/08/01 :  18:27:31  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Nja så mycket jobb är det väl inte direkt.. Inte nämnvärt mycket iaf.. Jag tänkte använda den tekniken i nästa bygge (nått slags MTM) fast jag tänker då göra innerväggarna i nån slags vågstruktur så man minskar stående vågor..

Trä är jag väldigt skeptisk till.. Det finns en anledning till varför man använder trä i musikinstrument.. Resonansfenomen i högtalaren är inget som e roligt..

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/01 :  18:32:49  Show Profile Send celef a Private Message
Om ljudvågen är större än baffelmåtten så minskar diffraktionen enl. Vandersteens lära, kanske??

Annars, skulle inte en vanlig låda men byggd med ett xtremt tjockt skivmaterial, ~10cm av flera lager av typ MDF och/eller spånplatta, kunna fungera lika bra tro? Hur viktigt är det, egentligen, med en stum/död låda? Får man inte ett lite större å maffigare ljud med lite panelresonanser?

Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/08/01 :  18:51:01  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Ja det är klart vi kanske alla är helt ute och cyklar.. nä fram med 0,5 mm plywwod lådorna. Ju bumligare och mer lådresonanser destå bättre och roligare. =)

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/01 :  18:57:59  Show Profile Send celef a Private Message
Ja precis som BBC monitorerna!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000