HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Läsvärt om Tinnitus
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/03/24 :  17:22:49  Show Profile Send n0p a Private Message
http://www.ljudia.se/pdf/Blandat/Tinnitus.pdf

Läs och begrunda kamrater. Är själv drabbad av eländet och de är väl inget som jag direkt rekommenderar till någon.

Intressant att notera är att artickeln avfärdar myten om att välljud/musik man gillar skulle ha mindre skadlig effekt vid hög volym än missljud.

Exit Planet Dust

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/24 :  19:16:24  Show Profile Send tompa a Private Message
Tack för tipset, en intressant artikel!
Jag har också tinnitus sedan ett tiotal år tillbaka. Min hör inte till de värre sorterna, ett ständigt litet sus-brus, som jag lärt mig leva med.

tompa
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/03/24 :  19:35:03  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Har hört att tinnitus skall kunna bero på muskelspänningar i nacken. Nån som hört liknande?

Almost cut my hair
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/03/24 :  19:36:31  Show Profile Send n0p a Private Message
Kent>> den nyheten var väl med i tidningarna för lite drygt en vecka sedan.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2003/03/24 :  19:45:33  Show Profile Send wallraff a Private Message
Den form av tinnitus som härstammar ur spänningar i nacken har uppkommit från framförallt stress. Då jag, med många andra på detta musikforum dessvärre lider av den svårbotade formen av musiköverdostinnitus, är det inte så mycket man kan göra åt det...!

//Walter

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/03/24 :  20:15:55  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
När har man tinnitus? Finns det någon gräns för hur mycket det ska susa/pipa? Jag ångrar bittert alla sena kvällar på krogen och alla konserter utan hörselskydd.

Almost cut my hair
Go to Top of Page

zip
Member

117 Posts

Posted - 2003/03/24 :  20:19:28  Show Profile Send zip a Private Message
om det piper eller susar så har du tinnitus, oavsett hur mycket det låter...
Go to Top of Page

killroy
Member

74 Posts

Posted - 2003/03/24 :  20:43:24  Show Profile Send killroy a Private Message
Det där med att det skulle vara mindre skadligt att lyssna på musik man gillar kan jag avfärd direkt.
Fick min tinitus på en konsert, och det var den bästa konserten jag har varit på "iron maiden", stog längst fram och dom vräkte på rätt bra.
Kom hem och det pep i öronen som vanligt efter konserter, men pipandet har inte slutat sedan dess och det var 4 år sedan, får nog leva med det resten av livet, och det är ett tag till är "bara" 21.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/24 :  22:30:11  Show Profile Send brumel a Private Message
Värdelöst egentligen att man ska behöva förstöra sin hörsel bara genom lite nöjesliv och musiklyssning.
Numera är det snart omöjligt att gå ut utan öronproppar. Man ska väl inte behöva gå omkring med hörselkåpor som dom har i industrin.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/03/24 :  22:58:04  Show Profile Send Johansson a Private Message
Mina öron har konstiga saker för sig ibland. Jag har aldrig vad jag vet utsatt mig för konserter, lufttrycksborrar eller liknande. Sen jag fastnade för hifi för ungefär 5 år sedan har jag varit livrädd om hörseln.

Men ibland när jag styrketränar eller bara gör något ansträngande är det som om jag får vatten i örat, det sprakar till ungefär som när man spelar sönder en datorhögtalare. Sen kan det börja spontanpipa i ena örat lite när som helst, och gå över igen inom några sekunder...

Mycket skumt...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/03/25 :  08:25:05  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ännu ett bevis på att motion är skadligt för kroppen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2003/03/25 :  08:49:25  Show Profile Send bliss a Private Message
vad tråkigt att vi verkar vara många som har tinnitus. jag själv har fått det genom att under knappt 20 år i min ungdom ha varvat fiolspel i orkestrar och elgitarrspel i rockband. detta varvat med konserter få full volym. jag var ca 15-16 år när ljudnivån mättes upp till 111,6 dB i vår replokal. jättetufft tyckte vi och använde naturligtvis aldrig hörselskydd. inte heller på senare år på spelningar. nu har man sedan tio år det ständiga pipet i öronen som irriterar en, speciellt vid sovdags. inte den värsta sorten, utan den man kan leva med. ironiskt nog bor jag numer ett tiotal meter från tinnitusföreningen. de gånger jag spelar med nåt band nu för tiden är det alltid hörselskydd och aldrig stereon på bottvolym hur bra det än låter. märkligt dock att det tog så lång tid för mig att komma på det;-)

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/03/25 :  08:52:49  Show Profile Send d_kay a Private Message
har också *haft* tinnitusproblem. Det gick över efter 1 år. Jag vet inte ifall jag förträngt det eller om det verkligen försvunnit. Så nu går jag alltid(förutom just nu i helgen då jag var i Barcelona)omkring med öronproppar i fickan. Silikonvariant som man köper på Apoteket, bekväma och återanvändbara. Jag tjatar hela tiden på mina kompisar att de skall använda sådana, fast de har ju förstås ingen aning om vilket helvete som väntar..

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/03/25 :  08:53:10  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Även jag har det tveksamma nöjet att kunna bli medlem i tinnitus-light-klubben Fast den är i alla fall inte så farlig men nog kan det vara störigt när man ska sova.

Är det någon som har koll på om överkänslighet kan gå i arv? Min kära mor har nämligen tinnitus, och den är inte lika snäll.

/Jonas
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/03/25 :  08:55:21  Show Profile Send d_kay a Private Message
mitt tinnitus var också som värst när jag skulle sova. Fick det när jag jobbade på Burger King. Hög ljudnivå där också kring lunchtid och 03:00 på fredagsnatten.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

pekka
Member

190 Posts

Posted - 2003/03/25 :  10:50:15  Show Profile Send pekka a Private Message
Jag är också drabbad av tinitus, dock inte så alvarligt
Men är ändå medlem i Hörselskadades förening
som har Tinitus grupper där man kan få tips på
kognetiv terapi för lindring av tinitus.
länk:http://www.hrf.se/

PEKKA
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/03/25 :  11:23:58  Show Profile Send regner a Private Message
En till drabbad här! Undligt nog har jag bara vetat om det ett knappt år. Det slog mig en dag när jag satt o lyssnade på ett radioprogam som hanterade just tinitus. Alla symptom de nämde stämde väldigt väl in på mig, tex överkänslighet för höga frekvenser (ont i huvudet, irriterad osv). Jag förmodar att jag för smidighetens skull tidigare har avfärdat alla symptom på min elalergi.
Jag måste ha fått min tinitus när jag var väldigt ung, såpass ung att jag då trodde att det är väl såhär det ska vara. Så det är inget jag har tänkt på fram till det där satans radioprogget då det gick upp för mig att - aha, det måste vara tinitus jag har!. Efter det har jag praktiskt taget vart tvungen att börja lära mig leva med bruset på nytt. Det är väl som man säger, det man inte vet om mår man inte dåligt av.

/Micke
Go to Top of Page

Davidlyd
Starting Member

28 Posts

Posted - 2003/03/25 :  12:56:26  Show Profile Send Davidlyd a Private Message
Jeg har også svak tinnitus. Først på det høyre øret, og nå i de siste ukene har jeg fått det på venstre øret også, selv om jeg har vært veldig forsiktig med lydnivåeet i det siste... - dermed lurer jeg; er det noen av dere som kan hjelpe meg å finne den artikkelen i tidningen på nettet?
Hadde blitt takknemlig for det.

"Sen kan det börja spontanpipa i ena örat lite när som helst, och gå över igen inom några sekunder..."

Akkurat det samme kan skje med meg. Hvis jeg løper ned trappen eller lignende mens jeg stresser litt, så kan det plutselig si "pliiiiiiiiiing" i øret mitt i 1-2 sekunder, og så går det over.

Men jeg må også si at jeg nettopp har vært å testet hørselen, og fikk da vite at jeg har uvanlig god hørsel. Testet hørselen mellom 125Hz - 8kHz og kunne høre 0dB ved nesten alle testfrekvensene. Så jeg hører ikke dårlig.

Ec aw120dmb, EC-3, Cayin A8, Dynaudio Audience 82, Denon dvd-1000, Denon tu1500rd, Kimber 4TC, Isoda electric og Infinite Resolution.Vibrapod under HT, Tema Isolator under elektronikk. - Lyd er livet!

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/03/25 :  15:39:20  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Vad jag har läst är att dom du gillar musiken eller inte
spelar absolut ingen roll. Har aldrig sett det påstås. NÅgon
som sett det? Det som jag har förstått sabbar örat ditt, är antingen
snabba ljud, snabb stigtid, eller att det är hög volym länge.
Örat skyddar sig med två små muskler i örat. Dom har en reaktionstid,
därför sabbas hörseln av snabba ljud, dom små musklerna hinner inte med att dämpa amplituden på vågen som går in i snäckan.
Är det högt länge, över en timme, så får musklerna kramp, då är det
raka motorvägen in i örat igen. Så, spela trummor är typiskt riktigt
illa, "snabbt ljud". Att stå vid ett löpande band där det transporteras glasflaskor
är också illa, snabbt ljud igen. Men, nattklubb blir kass det med, man är packad, märker inte att det "gör ont", så efter en timme där med hög volym är det moootorväg in.

Det ska finnas hjälp för en del att få med just musiks återspelad via högtalare, dom kan inte spela ljud så snabbt, med så snabb stigtid, att örat tar skada. Sen används det ljud i hörlurar som har konstiga fasvändningar, låter skumt. En artikel i High Fidelity beskrev den här terapin för ett tag sen. Dom hade också med ett spår av volfair musik som den kallas, den fasvända musiken. Skiva nummer 25 är det, har den här framför mig. Sista spåret. Skrev ett lååångt inlägg om den artikeln i en annan tråd här för ett tag sen. Kan kanske vara värt att prova för någon med problem? Vad vet jag.

C
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2003/03/25 :  15:56:55  Show Profile Send Gabe a Private Message
Hmmmm... det verkar som om vi är tillräckligt många för att bilda ett Tinnitusforum... själv fick jag min variant på en konsert med Manfred Manns Earthband på kåren i Stockholm någon gång i slutet av 70-talet.
Det spelades så högt att det gjorde direkt ont. Några skärande solon på synten och jag var tvungen att retirera ut ur lokalen. Men för sent. Nu har jag lärt mig leva med det, men föredrar lugn musik. Aldrig en konsert utan hörselskydd, det är en sak som är säkert.
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/03/25 :  16:49:56  Show Profile Send Tobias a Private Message
Jag har/hade liksom Johansson och Davidlyd problem med ett ganska högt pip som kommer i några sekunder för att sedan försvinna. Även spraket och känslan av lock i öronen känner jag igen.
Jag letade runt på nätet då och hittade en länk som var intressant: http://www.t-gone.com/index2.htm

Han skriver att det finns 10 olika orsaker till tinnitus:
Symptom (för typ 3 tinnitus):

"Tinnitus noises that result from this include clucking or cracking, gurgling or whirring sounds.

These noises are often aggravated or relieved by swallowing or blowing the nose since there is often a negative pressure in the ear.
From time to time, many people often experience a ringing tone in the affected ear which comes and goes periodically, lasting a few seconds at a time."

Detta beror på att ett slem som producerads i örat och skall rensa det blir för trögflytande och inte kan dräneras via den smala "Eustachian tube" som leder till svalget. Det samlas alltså i örat och orsakar problemen. Detta orsakas ofta av för stort intag av antibiotika.

Detta verkar som en trolig orsak för mig eftersom jag ofta fick öroninflammation när jag var liten och därmed mycket antibiotika.

För mig räcker det med att se till att dricka ordentligt med vatten så slipper jag problemet. Ibland när jag druckit för lite vatten känner jag hur trycket ökar i örat. Dricker jag vatten får jag mycket lättare att tryckutjämna. Att ni (Johansson och Davidlyd) får det när ni anstränger er kanske är ett tecken på att ni borde dricka mer vatten? Kan vara värt att testa iallafall.

/Tobias

Edited by - Tobias on 2003/03/25 17:31:33
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/03/25 :  17:11:33  Show Profile Send Johansson a Private Message
Tobias:

Du kan ha rätt i det du säger, jag vet med mig att jag dricker för lite vatten. (Sen att kompensera det med 6 koppar kaffe per dag är väl inte så bra förstås)

Det känns rätt skönt att veta att det inte är tinnitus i alla fall...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Johnny
Member

223 Posts

Posted - 2003/03/25 :  17:58:13  Show Profile Send Johnny a Private Message
Jag har blivit lärd att man i vissa fall kan bota, eller iaf lindra tinnitus genom behandling av nacke, massage eller mer om man kan det, vilket jag inte kan, ännu iaf...

Kan väl iaf vara värt att prova med massage? Om inte annat så skadar det inte att släppa på spänningar, som de flesta ändå har.

Jag har dock inte själv tinnitus, så jag ska väl inte säga så mycket kanske...

//Johnny

Just nu: In Flames "Soundtrack to your escape"
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/03/25 :  19:58:40  Show Profile Send yoko a Private Message
Även lilla jag har tinitus, men det kan ju vara för att jag har vuxit upp med felan under hakan....och så illa har man ju inte spelat så att detta lett till min tinitus. Jag har en avhandling om hörselskador hemma hos mig som jag har fått låna-himla bra läsning. Om ngn e intressererad av att läsa denna ackis-avhandling. Själv tycker jag att teorin om en alltför häftig och långvarig påfretning av hörselcentra och stapedius (muskeln)kan vara orsaken till tinitus. Jag tror även på den teorin om att örat uppfattar skadliga ljud och att detta därför reagerar med att knipa ihop sig. När örat påfrestats av dessa missljud tillräckligt lång tid orkar det inte längre att följa med musiken och därmed reagera på de skadliga ljuden. Därmed blottar man trumhinnan och de känsliga delarna i hörselcentra för skadligt ljud.
Jag har en egen teori om att odistingt ljud som alltför luddigt distade toner ger stapedius för mycket signaler att försöka hänga med och därmed tröttas muskeln ut snabbare vid dessa slags ljud....hm.........det var länge sedan jag funderade på detta, men detta ämne kräver ytterligare forskning och studier.....
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2003/04/20 :  12:06:47  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Jag tillhör också denna olycksaliga skara. Har haft en lindrig form av tinnitus i snart 7 år. Har läst att tinnitus är den vanligaste orsaken till självmord bland tonåringar, rätt hemskt..
Jag har hört om folk som ätit naturmediciner och blivit av med sin tinnitus. Något jag själv försökt med, men utan resultat tyvärr. Men det kanske kan vara ett tips till alla er andra drabbade, det har ju fungerat för vissa! Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken naturmedicin det var, men kontakta någon som säljer sådana mediciner så borde de kunna hjälpa er!

/Mcz

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/04/20 :  12:25:52  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jag har nog inte tinnitus mer än den beroende på spänningar i nacke för det är det enda fallet när jag får tjut i öronenn det är när nacken är spänd så jag hade ett helvete i drygt ett år på grund av muskel inflamation. och jaa jag har fått tjut efter konserter med men det har gått över efter en natts vila har även lirat i metal band och aldrig använt hörselskydd.
men nu i torsdags när jag var ute så ångrade jag verkligen att jag inte hade hörselskydd det var högt man riktigt kände att det blåste från baselementen, lite grand som det känns när man sitter i en bil som är byggd för crank it up tävlingar och de ska demonstrera med folk i bilen de som inte var aldeles för onyktra höll för öronen när de passerade dansgolvet. men när jag står på linan på jobbet har jag alltid hörselskydd.

www.selleri.de
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000