HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Biltemas RCA
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Yps
Member

180 Posts

Posted - 2003/03/23 :  12:50:30  Show Profile Send Yps a Private Message
Jag var förbi på Biltema igår, och kom på att det hade skrivit en del om deras RCA-kontakter med chuck-låsning. Så jag handlade hem ett par. Sen när man öppnade RCA-kontakten så finns det bara ett ställe att löda dit signalen, men inget ställe att löda dit jorden. Är inte det konstigt eller brukar det vara så?
Det finns en mycket liten skruv som man kan skruva åt kabeln med, men kan inte tänka mig att skruven är tänkt för att hålla fast jorden..

Någon som har köpt denna kontakt?

//Magnus

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/03/23 :  14:08:21  Show Profile Send orthanc a Private Message
Jag brukar iaf samla ihop all jord och löda fast den på en punkt på sidan. Sedan låter man mittenledaren bli fastlödd i mittstiftet.

Life is a bitch, then you die!
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/03/23 :  16:30:09  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Jag har gjort på samma sätt när jag slängde ihop ett par RG62 signalkablar med dessa kontakter. Tvinnade ihop skärmen och lödde den längs ena sidan och lödde mittledaren till mittstiftet.

/Erik
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/03/23 :  17:06:08  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jorden ska inte lödas den ska klämmas på den kontakten. Det blir en lufttät förbindelse som är mycket bra. Har inte haft något problem med det på någon av mina kontakter.

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/03/23 :  19:12:47  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Nagref, vi pratar nog om 2 olika kontakter.

Tror att du menar denna:

Medans vi pratar om denna:

I den senare kan man inte klämma fast skärmen.

/Erik
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2003/03/23 :  19:30:45  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Jag lödde min skärm. Det krävs mycket värme.
Go to Top of Page

Yps
Member

180 Posts

Posted - 2003/03/23 :  19:57:28  Show Profile Send Yps a Private Message
Erik: Tack för förklarandet, då är det bara att löda jorden på sidan.

På tal om kabel, är det RG59-kabeln (75ohm) som passar bäst till digitalkabel ?

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/03/23 :  20:09:48  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Yps:
Av "standardkablarna" tror jag det är RG59 som är lämpligast till digitalkabel.

/Erik
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/03/24 :  11:39:08  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Erik: RG59 som är en 75ohms kabel borde passa ypperligt som digitalkabel. Ska du däremot köra med balanserad digital överföring (AES/EBU) så ska du titta efter någon annan kabel. Där bör den karakteristiska impedansen ligga på 110 ohm.

Sen tror jag inte att digitalkablar har lika stor inverkan på ljudet (varför skulle man annars sända data digitalt?). Så länge som kabeln har en bra skärm mot störningar samt att sträckorna inte blir så långa att mottagaren får detekteringsproblem så borde skillnaderna mellan kablar vara minimala. Fast det är förståss beroende på moduleringstyp... Vilket i audiosammanhang inte är några problem (varken PSK eller FSK) då man normalt använder sig av bitstream eller PCM.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/03/24 :  11:55:10  Show Profile Send Nagref a Private Message
Erik J: Mitt misstag!

De med chucklåsning bör/måste lödas (för bästa kontakt och ljudkvalitet). En gasoldriven lödkolv fixar det nog lätt!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/03/24 :  13:53:19  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Ysch vilka jobbiga kontakter!

Har ett helt gäng liggande av den övre typen på bilden ovan.
Måste ju bränna på så innåt @!#&! för att då den ordentligt varm. Sist jag använde dem fick jag bara kallödningar... (kanke är rätt kass på att löda :P)

Det som hände med några av mina kontakter var att isolatorplasten mellan ledare och jord blev så mjuk vid lödning att ledstiftet i den lossnar! Tråkigt värre...

På några andra av kontakerna så uppmättes en resistans på 300 ohm mellan ledare och skärm... Hmmm... Kortslutningrisk...

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2003/03/27 :  11:14:22  Show Profile Send poppen a Private Message
Rg 62 fungerar också som en digitalkabel trotts att den inte är på 75 ohm.
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/04/04 :  19:06:36  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Jag har borrat ett 3mm hål i botten av mina kontakter där jag har lött fast skärmen. Funkar bra. Möjligen ska hålet vara lite mindre, 2mm eller 2,5mm.

//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/04 :  19:13:45  Show Profile Send n/a a Private Message
Bra tips, tack.
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/04/04 :  19:14:56  Show Profile Send dax a Private Message
Den undre av kontakterna tycker jag inte är några bekymmer att löda! Däremot är den övre lite sämre, dessutom tar den maximalt 6 kvmm kabel! Illa!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/04/04 :  19:32:54  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
RG62 har den en karakteristisk impedans på 50 ohm?

Jeje i varje fall så är det klart att den även fungerar som digitalkabel, men den är INTE gjord för att sitta i 75 ohms överföringslänkar. Det blir sämre (faktiskt!). Det absolut lättaste sättet att kolla skillnaden är faktiskt att jämföra en 75 ohms koax mot ja en 50, 110 ohms eller något annat med hjälp av bild överföringar! Koppla upp från utgången på en DVD eller video o skifta sen kablarna. Bilden ändrar sig ganska mycket faktiskt. Prova gärna oxo med att ta emot en FM-sänding med en 50 ohms kabel, det går men du får en mycket svagare signal.

Vid analoga ljudsignaler är dock skillnaderna mycket mindre. Detta då de analoga ljudingångarna är högohmig (runt 10 kohm och uppåt i regel). Spänningsförlusterna blir mindre. De digitala ingångarna har däremot en impedans på 75 ohm (ej AES/EBU som har 110 ohm) för då de är impedansanpassade enligt standars IEEnågonting eller AES... någonting. Digitala signaler är mer känsliga än analoga vid överföringar där impedans ej stämmer (kan bli detekteringsfel vid mottagaren vid de värsta fallen, men detta inträffar oftast vid långa sträckor).

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/04/04 :  19:51:21  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
RG62 är på 93 ohm? (kan minnas fel), jag tror impedansen (50, 75, 93.... ohm) kvittar om det ät ljud som skall igenom. Troligen viktigare med rejäl skärm och låg kapacitans.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/04/04 :  20:44:42  Show Profile Send brumel a Private Message
Claes Ohlson har en noname koaxiakabel på 75 ohm som kostar 79 spänn per meterpar. Med hyfsade rca-kontakter. Kan vara ett alternativ till RG 62.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000