HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 golv stöd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mickejohansson
Member

66 Posts

Posted - 2002/07/31 :  19:16:34  Show Profile Send mickejohansson a Private Message
ska bygga en baslåda. och jag har några problem med att få ett perfekt utseende, utan att tappa i ljud.

jag har en xls:a med tillhörande slav, så jag kan inte montera steget på fram eller baksidan.

om jag monterar det på undersidan måste jag höjja den ca 7 centimeter.
är det nån märkbar skilldnad mellan det och att ha steget monterat uppe på lådan så jag kan sänka lådan 7 centimeter?

hjälp mig snälla!

micke johansso

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/07/31 :  21:06:39  Show Profile Send celef a Private Message
Du kanske kan montera ampen i en separat, fristående låda? Då slipper du även ev. läckage från otäta kontakter och genomföringar, vilket borde borga för en bättre återgivning.

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/31 :  21:10:39  Show Profile Send Nagref a Private Message
Dessutom så är det inte bra att utsätta förstärkaren för de ljudtryck/vibrationer som uppstår. Även om det inte hörs så kan det förkorta livslängden. Separat låda är ett bra tips som Celef säger och gärna med vettig kylning (som kan vara dålig även om kylflänsen sitter på utsidan...).

-The world is my oyster...
Go to Top of Page

mickejohansson
Member

66 Posts

Posted - 2002/08/01 :  18:21:40  Show Profile Send mickejohansson a Private Message
hej grabbar!
näe egen lådda vill jag inte ha. jag har haft det nu i nått år och jag vill få bort den helt. så därför ska jag montera in den.


hur mycket förlorar jag på att ha elementet 15 centimeter gemfört med 5 centimeter?

micke johansso
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/01 :  18:47:29  Show Profile Send celef a Private Message
Men då skall du nog montera ampen på lådans topp eller bygga ett litet dike i golvet så du kan försänka subben de 15 (10?) centimetrarna .


© 2002 Fråga Celef

Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/08/01 :  18:54:00  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Du tappar väldigt mycket golvkoppling så fort elementet är mer än 5 cm från golvet.
Dessutom är det viktigt att tänka på att inte ha ett mjukt underlag under suben eftersom detta suger upp mycket att golvstödet. Då är det bra att ha en basplatta som sträcker ut sig ca 10-15 cm ut från elementet så ljudet har en chans att fortplanta sig ordentligt utan att dämpas.

Go to Top of Page

mickejohansson
Member

66 Posts

Posted - 2002/08/01 :  20:48:05  Show Profile Send mickejohansson a Private Message
ajdå.

men hur skulle ni göra? designa en låda till mig!

med en 12:a bas en 12:a slav och ett steg med en liten 10*5 centimeters tillhörande volym regalge. i en 40 liters låda.

ska användas i 2 olika rum (musik, bio rum) bio rummet kan jag ha hörnplacering av lådan inte i musik rummet

hjälp mig snälla!

micke johansso
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/01 :  22:49:30  Show Profile Send celef a Private Message
Låda får du designa själv, men här är några simuleringar som visar effekten av olika hörnplaceringar. Som kan ses så är xtrem närplacering till golv/vägg/vägg (eller tak/vägg/vägg) ej nödvändig om du delar sub/sat vid en rimligt låg frekvens.
OBS! Simulering är simulering, verkligheten kan te sig annorlunda!



Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/08/02 :  00:00:33  Show Profile Send Kraniet a Private Message
En annan sak att tänka på är att en hörnplacering slår an på rummets alla stående vågor.. En mindre fördelaktig placering mao..

Linn Genki
NAD 1400
NAD 2200
Linn Tukan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000