HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lynn Olsens ME2..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/07/31 :  18:14:48  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Nån som lyssnat på den eller åtminstonde läst nått om högtalaren?
Det är alltså en minimonitor med samm element och filter som Olsens Ariel bygge..

Vifa P13WH-00-08 och scan speak 9500

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/31 :  18:19:37  Show Profile Send matson a Private Message
Jag har läst om den på Olsens sida och det var någon holländsk kille som jämfört den med Proteus från Tony G och han föredrog den senare.
Då får du ju använda dom "billigare" Seas elementen också.....

Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/07/31 :  18:37:46  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
ME2 e inte lika med den golvstående TL lådan eller?

TL golvaren har jag lyssnat på. Min åsikt är att dom behöver hjälp i botten!

Mellanregistret och diskant är fint, och när musikmaterialet in kräver ju basprestanda låter dom mycket fint. Har dock upplevt bättre höjd i ljudbilden för inte allt för mkt pengar...

På det hela - bra burkar som man kommer långt med. Komplettera med subba (aktiv/passiv) och sen är det dags att börja köpa skivor för fulla muggar!





Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/07/31 :  19:52:14  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Ja jag har kikat på proteus också och den verkar onekligen väldigt intressant den med.. Fast jag skulle nog göra den med G17REX/P och scan speak 9700 i så fall.. Fast jag vet inte hur mycket hörbar skillnad det är mellan G17REX/P och CB17RCY/P. REX modellerna har större magnet och därmed mer motorstyrka vilket borde ge bättre impulsegenskaper.. FAst CB har en finare frekvenskurva..

Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/07/31 :  19:54:26  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Nej ME2 är en monitorlåda på 521 kubik tum (vilket är typ 8-10 liter elelr?) med dubbla basreflexportar på 2,5x12 cm

Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/07/31 :  20:18:24  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Vilka kvalitéer har Wilson CUB och hur står sig proteus till denna?
Själv har jag ju Linn och hitta nåt som står i paritet med Linnljudet verkar svårt..
Tex kan nämnas att Linn Tukan som jag förnärvarande har är fruktansvärt förbluffande högtalare.. Hur dom har lyckats få ut sånt kraftigt, dynamiskt och rent ljud ur en 5" (4,5"?) bas förstår jag inte. Det går att plåga dom rätt mycket innan det klassiska "fopp" ljudet kommer. Men fram till dennna punkt är det helt rent klart och superbt ljud som kommer ur högtalarna.
Man kan ju kanske undra varför jag funderar på att bygga eget ifall jag nu är så nöjd med det jag har.. Jo det kan tyckas lite konstigt.. Men det är ju roligt att bygga sen har man ju nån sån här fix idé att man skulle kunna göra nåt som är mycket bättre än det som går att köpa. Kan man bygga en högtalare som är bättre än Linns egna (till samma peng) så vore det ju rätt roligt.

I slutendan så vill man ju ändå bara ha det bästa ljudet som går att åstadkommas. Och har man då byggt det själv så skulle jag inte gråta iaf.. =)

Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/08/01 :  18:08:46  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Grejjen med ME2 och Ariel för den delen tycker jag verkar vara att den är medvetet designad för att vara "snäll". Den är utvecklad av en rörfantast för rörfantaster så ljudet är förmodligen mycket "rör". Så en ändring av filtret antar jag är vad som ska till för att få en högupplöst "klinisk" högtalare av klass. Något som jag åtminstonde strävar efter. Impulsvilligt, detaljerat och musikaliskt. Ljudet måste "släppa" från högtalarna ordentligt.
Men vifa p13wh-00-08 omtalas ju både vitt och brett från alla möjliga håll just pga att de är så neutrala i mellanregistret. Men detta kanske betyder att de är "snälla" och inte särskillt impulsvilliga??

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/08/01 :  18:45:55  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Visst är det det uttalade designmålet - att drivas med rör!

Jag har lyssnat på Ariel med Audion Sterling, EL34 i triodkoppling SE. Funkar bra! Dynamik å så finns det hyfsat med, lite bättre än normalt, skulle jag vilja säga.

I en av konjugatlänkarna påpekar Lynn att man kan justera motståndets värde för att få önskad klang - varm eller lite kallare. Detta påverkar dessutom ljudbilden en del.

Däremot tycker jag personligen att två femmor knappast kan leverera tillräckligt med bas för att vara kul. Inte med mina öron (nej, jag är inte basfreak, detta har mer med fysik att göra). Bör kompletteras i botten - som jag skrev ovan.

P13 är fina. Lättanvända och lättlyssnade. Har själv nyttjat och testat, om än inte såååå ingående, PL14. Fint element även det! Synd bara med den låga känsligheten på Vifa element.




Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/08/01 :  19:00:01  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Ja nej så värst mycket bas får man inte ut.. Lynn säger att ME2 ska prestera en -3db på 70hz och -6db vid 53. Använder sig av en fjärde ordningens bessel låda.
Dock får jag fram i LSP CAD att -3db hamnar på ca 110 hz så jag vet inte hur han får ihop det..

Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/08/01 :  19:09:10  Show Profile Send Kraniet a Private Message
quote:
Däremot tycker jag personligen att två femmor knappast kan leverera tillräckligt med bas för att vara kul. Inte med mina öron (nej, jag är inte basfreak, detta har mer med fysik att göra). Bör kompletteras i botten - som jag skrev ovan.


Men som jag nämner ovan så tycker jag inte alls det är lite bas i Tukan. De spelar ut mycket rock och annat tunggung med väldig pondus (utan svultighet märk väl) Men den allra djupaste basen kommer förstås inte med. Jag har därför ett subprojekt i gång också..
Men jag är tämligen övertygad om att ett väloptimerat sub/sat system är det som har störst chans att låta bäst..
Nämnas kan tex att Tukan låter bäst utav Linn högtalarna i samma serie ( Kan, Keilidh, Kaber, Keltik). Bara det att de inte har med den sista 1,5 oktaven som Keltik producerar.

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/01 :  20:34:55  Show Profile Send celef a Private Message
"Dock får jag fram i LSP CAD att -3db hamnar på ca 110 hz så jag vet inte hur han får ihop det.."

Med lägre känslighet och effekttålighet kan man nog få ut en hel del bas ur en 5:a, vet dock intet om "ME2".

Go to Top of Page

Mixon
Member

69 Posts

Posted - 2002/08/02 :  12:22:23  Show Profile Send Mixon a Private Message
Jag håller precis på att bygga ett par ME2. Beställde mahogny men fick körsbär faner. Problemet är att jag hann fanera en högtalare innan jag insåg att det var fel. Jag har byggt en subwoofer som jag tänkte använda ME2 till.

2 st isobarikkopplade Peerless 12"element med slav.
Jag har inte tagit upp något hål för portar så ska först göra en lyssning med sluten låda med kanske några bitar mdf invändigt för att tillfälligt minska lådvolymen. En aktiv delning på ca 100Hz kanske inte är omöjlig!?

Är det någon här som testat ta bort faner som är limmad med kontaktlim?

Får återkomma när jag provlyssnat...

Mixo
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/08/02 :  12:55:53  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Ser ut som ett seriöst bygge.. Själv är jag inte så mycket för 12" men det funkar nog fint.. 100 hz funkar nog det med.. Men om det stämmer som lynn säger att ME2 går ner till 70 hz så kanske det är bättre att dela basen där nere också.. eller så kör du en ca 80hz delning och stoppar dämpull i portarna på ME2 (precis som lynn föreslår så du slipper få ut mellanregister genom portarna och dämpar rörelserna i elementen).
Jag är rätt övertygad om att ju lägre man kan filtrera en sub destå bättre.. Syftet med att lägga till en sub till en bra högtalare är ju att lägga till den bas som huvudhögtalarna inte kan återge. Inte att ersätta den bas dom verkligen kan spela.. I förmodligen alla fall man kan hitta så spelar ett litet element med bättre kontroll än ett stort.. Det har iaf större möjlighet att göra det..

Linn Genki
NAD 1400
NAD 2200
Linn Tukan
Go to Top of Page

Mixon
Member

69 Posts

Posted - 2002/08/02 :  13:55:47  Show Profile Send Mixon a Private Message
Har byggt ett aktivtdelningsfilter 24db/oct och testat dela Peerless suben i 80Hz vilket låter bra. Lynn säger ju också att det ska vara woofer inte subwoofer. XLS 12" räknas nog till det senare slaget. XLS 12" med slav går djupt ner i basen och kan spela musik snyggt, även fast den kanske lämpar sig bättre för hemmabio. Mycket kan bero på att man inte är van vid att höra och känna frekvenserna vid 20Hz när man spelar musik.

Mixo
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/08/02 :  13:59:10  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Ja det ska ju till en "snabb" woofer om den ska hänga med.. En sluten låda med -3 på 30-40 hz är också rätt bra tydligen.. Med rummet så får du en användbar bas ner till 20 utan att det blir svulstigt..

Linn Genki
NAD 1400
NAD 2200
Linn Tukan
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/08/02 :  14:01:49  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Mitt eget subprojekt (som snart ska påbörjas) är en pelare på 210 med sex 8" i varje låda (ska ha stereosub). Tre separata lådor till varje pelare med två basar i varje.
Dessa monteras rygg mot rygg och spelar i fas så vibrationer tar ut varandra. Lite eq måste till för att få en -3db på 30 hz då lådorna kommer vara slutna med ett q på 0,5-0,6.

Linn Genki
NAD 1400
NAD 2200
Linn Tukan
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/08/02 :  14:33:06  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:

Jag håller precis på att bygga ett par ME2. Beställde mahogny men fick körsbär faner. Problemet är att jag hann fanera en högtalare innan jag insåg att det var fel. Jag har byggt en subwoofer som jag tänkte använda ME2 till.

Mixon



Om det är det fanér som syns på bilden så är det mahogny och inte körsbär. Dessutom är det fin mahogny (honduras) som mörknar med tiden. Sämre sorters mahogny ljusnar istället (det finns hundratals sorters mahogny).



Mvh. Per Målar
Go to Top of Page

Mixon
Member

69 Posts

Posted - 2002/08/02 :  16:14:10  Show Profile Send Mixon a Private Message
Per, Jag är medveten om att det är mahogny på bilden. Däremot så har jag fanerat en ME2 högtalare i körsbär. Ska under nästa vecka lacka högtalarna. Jag ska försöka ta lite kort.

PS. Jag tycker den kubanska mahognyn är snyggast!

Mixo
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/08/02 :  16:19:42  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:


PS. Jag tycker den kubanska mahognyn är snyggast!

Mixon



Håller med Fast den är svår att få tag i.



Mvh. Per Målar
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/08/03 :  00:01:49  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Skulle vara roligt att lyssna på ME2 dock.. Jag vet inte riktigt hur ljudet skulle tilltala mig..
Men en MTM ska jag iaf göra. Antingen Vifa P13WH-00-08 eller Focal 5W4211 eller SS 15K..
Eller så en Proteus liknande historia..
Tror inte det blir en ME2 eftersom elementen inte är tidskorrekta rent mekaniskt.. Proteus är ju bättre då men den är inte speciellt snygg.. Sen vill jag nog använd 5" element..
Vifa har bra frekvenskurva. Focal har hyffsad frekvenskurva som dock sträcker sig till 10000 Hz. SS har bättre bas men en enorm puckel i mellanregistret.. En SS med focal frekvenskurva vore nått..

Linn Genki
NAD 1400
NAD 2200
Linn Tukan
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/03 :  00:22:21  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Vifa har bra frekvenskurva. Focal har hyffsad frekvenskurva som dock sträcker sig till 10000 Hz. SS har bättre bas men en enorm puckel i mellanregistret.. En SS med focal frekvenskurva vore nått..




Lita inte på dom uppgivna frekvenskurvorna för mycket! Focal är ju "ökända" för att snygga till dom! SS bygger medvetet puckeln för att det skall bli bättre när man gör baffelstegskomp(men jag har inte fattat hur det hänger ihop!)

Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/08/03 :  01:57:05  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Hur kan det bli bättre? Jag menar det ser ju ut som att högtalaren redan är utsatt för baffelsteg..
Men det är ju många som säger det är bra element.. Man kanske ska satsa seriöst på dom istället.. Bara man kan trixa till frekvensgången..
Men jag har läst beskrivningen av A4 en liten högtalare med 15K och 9800.. Den har iofs rätt fin frekvensgång.. fast med en baspuckel på 5 db och en liten V format emfas run 500-700 Hz. V missformingen skall dock vara pga lådans små dimensioner (A4)..

Så en MTM med 15K och 9700 kanske är det bästa ur två världar ändå - lågbas och rak frekvensgång..

Linn Genki
NAD 1400
NAD 2200
Linn Tukan
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/08/03 :  06:32:43  Show Profile Send markih a Private Message
Snygg subwooferbygge. Har ett par XLS12'or med slav liggande hemma som jag ska få ihop nån gång. De kan ju pumpa himla mkt luft!
Förresten, de är nog subwoofers och inte woofer. Kolla application notes hos peerless.
Ser att du monterat dem undertill. Är de gjorda för sådan montering också? Kräver väl en styvare upphängning än nomalt har jag för mig, då konmassan tynger ner konen lite och den får en liten "offset".

Mvh

marki
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/03 :  11:37:58  Show Profile Send matson a Private Message
Så här beskrivs det på Northcreeks hemsida, men jag greppar inte detta riktigt......

"Because we require a monotomically decreasing voltage plot across the woofer terminals and a simple crossover topology, a driver with flat half-space frequency response is not suitable (otherwise, the crossover would have to attenuate throughout the 6 dB response step region, go flat through the region above the step, and then begin attenuating again to mate the woofer with the tweeter - see Dickason Loudspeaker Recipes, Figure 4.44 for example.) The engineers at SCAN-SPEAK are well aware of this, and design their woofers with a rising frequency response above 1kHz and a smooth high frequency roll off. The combination of the 6dB response step and rising driver frequency response above the step creates a monotomically rising in-room woofer response, which can be easily corrected to flat response by a simple, monotomically falling low pass electrical crossover slope."




Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

Mixon
Member

69 Posts

Posted - 2002/08/03 :  13:26:56  Show Profile Send Mixon a Private Message
quote:

Ser att du monterat dem undertill. Är de gjorda för sådan montering också? Kräver väl en styvare upphängning än nomalt har jag för mig, då konmassan tynger ner konen lite och den får en liten "offset".

Mvh

markih



XLS 12" har väldigt styv upphängning. Du har ju ett själv så det är ju bara att vrida och vända på det! Min uppfattning är att det inte skapat några som helst problem med en horisontell montering. Däremot har jag läst på flertalet sidor och hört mig för att slavbas ej ska monteras på något annat sätt än vertikalt. Vilket man lätt kan räkna ut om man hänger på över halvkilot med vikter.

Mixo
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/03 :  13:59:07  Show Profile Send celef a Private Message
"SS bygger medvetet puckeln för att det skall bli bättre när man gör baffelstegskomp..."

Hmm, det där förstår jag inte, varför blir baffelkomp bättre med en puckel på tonkurvan?

Om detta är ett "typisk" baffelsteg för en stativare:



...och detta är en "typisk" SS mätt i en oändlig baffel:



Borde inte SS tonkurva istället uppvisa den inversa funktionen av baffelsteget för bättre baffelstegkomp?

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.06 sekunder. Snitz Forums 2000