HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Internkablage i högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

trotyl
Member

50 Posts

Posted - 2003/03/21 :  18:53:50  Show Profile Send trotyl a Private Message
Är det någon som bytt ut internkablaget i sina högtalare?

Basen pajjade i mina Quadral Vulkan och jag skruvade loss den. Till den var det vanlig rutten kopparkabel dragen.

Hifi-Huset här i örebro var inte sena med att föreslå uppgradering av internkablaget till silverkabel av hög kvalitet.

Någon som har gjort något liknande?

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/03/21 :  19:37:41  Show Profile
Rent generellt så är det sunkigt kablage inne i högtalarna - detta gör att jag tidvis ifrågasätter vinsten med bättre kablar till högtalarterminalerna.

Det optimal borde vara att löda kablar direkt mot elementen / delningsfiltret och dra ut dessa direkt till ens slutsteg. Jag vet iofs en person som även lödde fast signal och högtalarkablar direkt på signalkällor / förstärkare och det var ett lyft. Men det var inte direkt flexibelt...
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/03/21 :  20:40:44  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
internkablage kan enligt mig göra ganska mkt åt högtalar karaktären eller hur epkpeng!
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/03/21 :  21:04:42  Show Profile Send joakim a Private Message
I kabeldebatten så pratas det väldigt sällan om just kontakteringen,, vilket förvånar mig ibland.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/03/21 :  21:16:58  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Vi följer denna tråden med noggrann spänning...
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/03/22 :  00:07:43  Show Profile Send lennartj a Private Message
Har lött Isoda-kablage hela vägen från elementen via delningsfiltren i mina Carlsson OA52 med biwiring fram till Michell-kontakdon (med skruv) i slutstegen (nånstans får man kompromissa).
Har fortfarande Vifa-diskanterna, som är billiga nog att ta risken att de brinner upp när man löder på Isoda-kablarna - båda höll! (Alla kabeländar förenade med Alusol vid 400 grader innan de lötts med vanligt tenn till element, drosslar eller kondensator).
Jag får dock medge att jag har haft svårt att göra en rättvis före/efter-test.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/03/22 :  10:03:34  Show Profile Send drgreen a Private Message
hm...ett bra internkablage är bästa huvudkudden?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/03/22 :  10:10:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Bytte ut internkablaget i mina QLN-Signaturehögtalare.
Det gav lite renare ljud. Inga natt- o. dag-skillnader.
Om man gör detta, så skulle jag rekommendera att man samtidigt passar på att
jorda högtalarelementen genom att ansluta chassiet med en kabel som man sedan ex.vis kopplar till ett värmeelement.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/03/22 :  20:18:28  Show Profile Send henricsson a Private Message
Har aldrig förstått mig på snikeriet, man tycker inte att det borde kosta många tior extra.

Och visst gör det susen!

Du säger bygga, jag säger stabilt


Mjau!
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/03/22 :  23:08:17  Show Profile Send divander a Private Message
Det är dom små tiorna som ibland skiljer mellan vinst och förlust. Både vad gäller produktens slutresultat och tillverkarens eventuella vinst.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/03/22 :  23:42:28  Show Profile Send henricsson a Private Message
Nja, om självkostnaden för en produkt som säljs för 3kkr som är tänkt att kosta 10kkr hos återförsäljaren så lär inte det inte göra mycket skada.

Det behöver ju inte bara 2m Nordost, men måste det vara 0.5mm2 tennkabel?
Nu överdriver jag en smula.

Du säger bygga, jag säger stabilt


Mjau!
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2003/03/23 :  05:52:19  Show Profile Send 24U a Private Message
God vän och jag... på min inrådan... vid sista smörjelsen av baselement i gamla fina Olle Mirch-burkar bytte från SSSK till åtminstone Supra classic 1,5 #mmm (OK, inget märkvärdigt). Nya basar, eftersom de skumkanter som behövdes inte kunde köpas längre, och nya kablar internt bara måste bli bra, resonerades det... Jo, kyss mig... Så illa som det blev i tonal balans, misstänker jag att detta på nåt sätt borde lett till åtal... Vi är fortfarande kompisar; rådde honom till ett par beggade Audience 40:or.
Har dock börjat förstå devisen; bättre hålla tyst å låta folk tro att man e lite knepig, än att öppna brödfinkan å bevisa det...

Sensmoral; skoja gärna till det med lite experiment, var beredd på det oförutsägbara och låt varje moddning vara reversibel...
*garvar*
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4453 Posts

Posted - 2003/03/23 :  08:59:23  Show Profile Send jari a Private Message
Vid renovering av Carlssonhögtalare rekommenderas 0,5mm syrafri
ren koppartråd med teflonhölje.

Sursill
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/04 :  09:47:43  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hej

Någon som har kollat i ett par Canton högtalare? Hur ser interkablaget ut där? Ärhär inte ett par som kör RC-L eller Digital 1.1 eller 2.1??

Mvh/Marcus
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/04/04 :  11:05:30  Show Profile Send Neon Park a Private Message
I Sonus F Amati sitter det tydligen VDH The Wind eller vad den heter kostade runt 400kr mono/met alltså 800kr/met.Är det någon som vet vad det sitter för kabel internt i Cremona golvvarianten.
Mvh
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/04/04 :  11:19:50  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"I kabeldebatten så pratas det väldigt sällan om just kontakteringen,, vilket förvånar mig ibland."

Förvånar även mig. Jag har experimenterat en del med olika kablar till min elgitarr och i början trodde jag att det var själva kablarna som orsakade de stora ljudskillnader jag kunde höra när jag bytte kabel. Efter att ha lött om en del anslutningar blev jag varse att lödningar o. dyl. verkar ha avsevärt större betydelse.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/04 :  11:23:50  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Det där med lödda är jag mest rädd för! Man vill ju inte få kall lödningar om man nu skall börja meka!
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/04/04 :  14:25:50  Show Profile Send CC a Private Message
Bytte internkablage o kontaktdon för mången år sedan i mina Avance Delta 3:or, var mkt intressant... Orginalkablaget (mångtrådig kopplingstråd) byttes först mot Supra Ply. Lät till en början betydligt bättre, fylligare o mer dynamisk i hela registret. Efter ett tag började jag störa mig på de övre registren som skiftade karaktär från dag till dag (?). Diskanten kunde låta riktigt skitig ena dagen för att nästa vara helt okej. Har aldrig kopplat det logiska i det men så var det.. Bytte ut Ply:n mot Kimber:s TC4/8 sedermera vilket var helt rätt. Alla parametrar förbättrades, tajtare bas med än mer dynamik, renare mellanregister och diskanten lät som en dyrare model än var den är... Det kablaget satt sedan kvar högtalanas livslängd ut (kortslutning ödelade dem). Vidare testade jag olika kontakter mellan det interna och externa kablaget och det som lät bäst var inga alls! Det som lät näst bäst var WBT vilket var en praktiskare lösning....
Kontenta: Om du "känner" dina högtalare och tycker de låter okej normalt sett så kan det vara pricken på i:et med kablelbyte internt, men det är ingen trollformel mot taskiga delningsfilter osv och man får räkna med att det kan låta sämre!
Lycka till!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/04/04 :  18:09:31  Show Profile Send fredde a Private Message
quote:
I kabeldebatten så pratas det väldigt sällan om just kontakteringen,, vilket förvånar mig ibland.


Håller med, kontakterna och inte minst lödningarna i dessa är mycket viktiga. Det blev jag varse om då jag hade problem med vassa "s"-ljud, kom då fram till att det var dåliga lödningar i kontakterna på högtalarkabeln som var boven. Lödde om dessa och vips, missljuden var borta och det lät allmänt renare och bättre!

Vad gäller internkablage så måste det väl vara bra om man har samma kablage i högtalaren som till högtalaren? Eller?
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/04/05 :  20:47:10  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Neon Park: Vet itne vad du har fått dina uppgift ifrån men Van den Hul "The Wind" kostar 200:- m, dvs 400:- för både + och -. På Audio Squad i alla fall.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/04/05 :  20:53:28  Show Profile Send Dimitri a Private Message
LennartJ:
Var köper du Isoda kabeln?
Dimitri
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2003/04/05 :  20:54:35  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Har själv provat en del kablar till mina Dunlavy SC-IV, men fått erfara att de hittils mest "neutrala" och konsekvent välljudande är Dunlavys egna Z6-högtalarkablar, som jag nu har i dubbla par.

Det var inte så förvånande att kunna konstatera att internkablaget består av samma Z6.... Och åtminstone med dessa högtalare verkar teorin om att använda samma intern- och "extern"-kablage stämma. Hur vetenskapligt hållbart påståendet är kan man ju sen debattera.....

Mvh,

RKL


www.highendnews.com
Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2003/04/05 :  22:36:47  Show Profile Send Lennart a Private Message
Jag har rivit ut allt internkablage från mina lådor (OA12.2 med fyra diskaner á la OA14) och ersatt det hela vägen mellan elementen och stärkare (Bi-Amping) med en enda kabel till resp. element och utgång.
Inga kontakter, inget passivt delningsfilter, ingenting förutom en och samma kabel mellan stärkare och element.
Det är inte praktiskt men det känns bra och det låter väldans fint!

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...

Edited by - Lennart on 2003/04/05 22:37:53
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/04/05 :  23:00:47  Show Profile Send drgreen a Private Message
""I kabeldebatten så pratas det väldigt sällan om just kontakteringen,, vilket förvånar mig ibland."

Förvånar även mig. Jag har experimenterat en del med olika kablar till min elgitarr och i början trodde jag att det var själva kablarna som orsakade de stora ljudskillnader jag kunde höra när jag bytte kabel. Efter att ha lött om en del anslutningar blev jag varse att lödningar o. dyl. verkar ha avsevärt större betydelse.""

med tanke på den ljudförbättring man få när man byter till bulletplugs är jag nog benägen att hålla med

Edited by - drgreen on 2003/04/05 23:02:46
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/04/06 :  06:57:37  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Mina högtalare INO pr 18 är konstruerade med internkablaget och faktiskt det externa kablaget från förstärkarna inräknat som en del av högtalaren. Det är logiskt för mig när jag tänker på det. När högtalaren konstrueras och det filas och putsas så bör det vara enklare om man kan räkna på allt efter förstärkaren som en sammanlagd last och ta med kablagets parametrar och införliva dom i helheten vid filterkonstruktion och annat. Det rekomenderas alltså att man inte byter kablaget samt att man använder rekomenderad uppsättning tåtar. Dom finns i olika längder och har olika tjocklek så man får flexibilitet vid möbleringen. Det kanske är en tråkigare lösning för den tweak-galne men jag ser endast fördelarna och det inger dessutom ett förtroende att konstruktionen är genomtänkt in i minsta detalj. Jag skulle inte drömma om att byta lika lite som att jag skulle få för mig att ändra på komponeterna i övrigt i filtret. Jag kan inte sådant helt enkelt. Ino är ett föredömme på detta område enligt mig. Tänker på allt in i minsta detalj.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/04/06 :  12:39:04  Show Profile Send mag a Private Message
Jag tycker det käns lite phsykologist fel att använda 0.4mm2 kabel i basmoduler fast konstruktören är obeveklig så det är bara att acceptera.....:)
Rent fysikaliskt så är det dock verkligen inte fel utan gott och väl tillräckligt tror många använder på tok för kraftigt kablage ofta så att det snarare blir sämre.

Kanske bör tillägga att det är Ino Y-basmoduler jag pratar om (12" basar).
Dom låter dock fantastiskt bra.


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.99 sekunder. Snitz Forums 2000