Author |
Topic |
|
JMlab
Member
595 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 21:25:50
|
Jag var idag hos Ljudprodukter i MALMÖ och lyssnade på de första Alto som kommit till Sverige ,Alto är ju efterträdaren till Mezzo Utopia Det lät riktigt bra trots att de var aldeles råa och lät från början inte alls så jobbigt som Mezzona gjorde som alldeles färska,de verkade också gå lite djupare i basen. Vi körde med Wadia 301 Jeff Rowland Concentra AZ Matrix reference samt AZ Satori så Alton var i gott sällskap.Det skall bli mycket intressant att lägga ett nytt öra på dem när de har fått ytterligare timmar på sig,i övrigt var diskanten öppen och fin samt mellanregister dynamiskt och välupplöst. Mvh JMlab |
Edited by - Pjotre on 2003/03/20 21:38:07 |
|
aaight
Member
208 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 21:40:21
|
såja! då vet man vad man ska göra imorr´n |
|
|
JMlab
Member
595 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 21:54:59
|
Bra idé! Du blir inte besviken och vilket snickeriarbete det är verkligen VÄRLDSKLASS!! Mvh JMlab |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 22:26:45
|
Men se så - upp med en bild, Pojk!
;-)
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
|
JMlab
Member
595 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 08:54:49
|
Jomenvisst är det det! Mvh JMlab |
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 16:07:41
|
JMlab: Det kanske är för tidigt med en kort recenssion, men hur tyckte du dessa lät i diskant området jämfört med Mezzo?
Du måste väl bara komma till Vimmerby 5-6 april och lyssna på Beryllium det är tydligen Sverige premiär då för dessa |
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 16:18:16
|
Jag vet dock inte om det är Grande eller Nova som ska demas. Det ser ut som Grande Utopia på bilderna.... |
|
|
JMlab
Member
595 Posts |
Posted - 2003/03/22 : 00:45:39
|
De var öppna och luftiga och förvånansvärt mjuka med tanke på att de var oinspelade.Beryllium låter lite annorlunda än Mezzo som jag har en hel del erfarenhet av. Högtalaren som kommer att demas av Ultimate är Alto Utopia och altså ingen Utopia eller grand Utopia. Mvh JMlab |
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 20:05:22
|
Tråkigt att Ultimate inte skriver vilken högtalare som ska demas. På bilden ser det ut som Grande Utopia. Att dom dessutom skriver att det är Sverigepremiär är ju inte heller så kul
"From birth an existence of agony begins, that ends with execution" - Earth Crisis |
|
|
utbränd
Starting Member
4 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 01:46:29
|
Dom kommer vad jag har hört att visa JM Lab Nova Utopia Beryllium och JM Lab Alto Utopia Beryllium. Om ni läser på sidan så står det "Då kommer P.L Audio till vår butik för att premiärvisa _modeller_ ur den helt nya Utopia Beryllium serien." notera er på slutet av modeller... alltså flera... Anledningen till att ”Sverige Premiären” kommer först den 5 och 6 april hänger nog ihop med att representanter ska vara närvarande, man kan ju tänka sig att dom har större och viktigare marknader än Sverige. Även om vi vill tro att vi befinner hos i centrum och är bäst, eller är vi inte det?
|
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 13:17:49
|
utbränd: (Jag har sett konstiga namn här på forumet, men du verkar ju inte må speciellt bra , hursomhelst; Välkommen!) Okej, enda sättet att kolla upp det är väl att ringa till Jörgen på Ultimate för att höra vad som egentligen gäller.... men du har ju rätt att det bör röra sig om fler än en modell från serien.
quote: Även om vi vill tro att vi befinner hos i centrum och är bäst, eller är vi inte det?
Självklart är vi bäst! låt ingen lura i dig något annat
|
|
|
JMlab
Member
595 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 17:42:00
|
Jo Alto+Nova kommer de att spela på hos Ultimate, Sverigepremiär för Alto var hos LJUDPRODUKTER I MALMÖ den 20 mars och de finns där fortfarande för lyssning om man känner för det!! Mvh JMlab |
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 13:41:25
|
Okej, det blir nog en sväng till Ulitmate om tiden tillåter |
|
|
Viking
Member
224 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 18:43:57
|
Jeg gleder meg til å lese hva dere synes!!! Jeg sitter for tiden og venter på pristilbud på JMLAB Alto, Center, Diva og nye utopia sub :-) Kom med grundige lyttebeskrivelser, PLEASE!! Og spesielt hvorda de er sammenlignet med mine Mezzo! |
MVH Viking |
|
|
Björne
Member
107 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 16:24:17
|
Jag kan bekräfta att det kommer att visas och höras både Alto och Nova på Ultimate i helgen. Jag var inne och pratade lite med en mycket trött Jörgen. Jag fick också en kort lyssning på de mindre av de två modellerna (vet inte vilken som är vilken). Dom hade spelats konstant i ganska precis 300 timmar mitt på dan i dag och lät lovande.
Jag kan också passa på och avslöja vad för elektronik som kommer att användas. Till dom små i källaren körs det med Audionet rakt igenom. Och till dom stora där uppe såg det ut att bli Dcs cd o försteg samt KR enterpise slutsteg. Anläggningen uppe var inte helt uppkoplad så helt säkert är det inte.
Under helgen kommer även Lasse Ek och representanter från JM lab i Frankrike att närvara så passa på att göra ett besök i Vimmerby, själv kommer jag att åka dit på söndag.
Vi syns!
|
|
|
Viking
Member
224 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 21:48:57
|
Var det ingen som hørte på Altoene som er villige til å skrive ned sine inntrykk her?? Mye snakk før demoen, men ikke noen som følger opp? |
MVH Viking |
|
|
Björne
Member
107 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 12:50:49
|
OK Viking
Jag var där och lyssnade. De mindre av de båda modellerna hade de bästa förutsättningarna då de stod i ett lite större och bättre rum. Dessutom var de ordentligt inspelade. Dessa varv kopplade till Audionet VIP, Pre G2 och amp2max med kablage av acustic zen.
De stora var i ett lite mindre rum på övervåningen (de var nog för tunga för att bäras ner i källaren). De spelades med Dcs och Kron monoblock.
Hur lät det då?
Jo då! de små i källaren lät jäkligt bra. Kanske det bästa jag hört även om jag tyckte det saknades lite slam i basen när vi spelade två av mina egna plattor (Danko Jones och Grace Jones). Efter det spelade killen som demade en låt med Chris Jones (mycket Jones här) och då fattades det inte i basen längre. Det lät helt suveränt!! Mjuk och behaglig diskant men högupplöst och detaljerad och en 3d bild som var förstklassig.
Där uppe var dock inte några rättvisa förhållanden så det skippar vi.
När jag kom hem lät mitt i vanliga fall goda system som om det hängde trasmattor framför
Bara att börja spara med andra ord.
|
|
|
Viking
Member
224 Posts |
Posted - 2003/04/12 : 02:33:12
|
Trenger ikke spare så mye :-) Jeg har jo Mezzo, center og miniutopia sammen med Subutopia2 fra før :-) Jeg venter fortsatt på innbyttepris-pakke fra importør :-) |
MVH Viking |
|
|
|
Topic |
|