HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Linn Kolektor mot Kairn
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/18 :  15:04:47  Show Profile Send fredde a Private Message
Testade hemma en Kairn med Slimline från -98 mot min egen Kolektor. Skillnaden var större än vad jag kunde drömma om faktiskt. Trots att Kairnen ursprungligen kommer från början av -90 så spelade den skortan av Kolektorn. Akustiska gitarrer fick en beroendeframkallande tydlig och fast karaktär. Den spelade ut mycket mer och samtidigt blev allt mjukare. I basen blev det en helt annan attack och det kändes som om högtalarna spelade mycket djupare. Basgångar kom fram mer och kändes helt enkelt mer naturliga.

Nu är nypriset på Kairn betydligt mer är Kolektorn så att den är bättre är kanske inte så konstigt men att det skulle vara så påtagliga skillnader i mitt system som inte är så fruktansvärt dyrt var det som förvånade mig. Särskilt med tanke på att Kairnen begagnat kostade 13000, vilket rent kändes prisvärt i mitt system.

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2003/03/18 :  16:23:36  Show Profile Send jajon a Private Message
Jag är inte förvånad, Kairn är ett oerhört bra försteg... Ett rejält steg upp från min relativt nya
Wakonda (som jag tycker spelar bättre än en spritt ny Kolektor, inte mycket bättre, men bättre).

Skulle jag köpa ett nytt försteg idag skulle jag aldrig köpa Wakonda framför Kolektor, däremot kan en
begagnad (inte äldre än 99') Wakonda smiska Kolektorn på vissa punkter. Jag gav 6000:- för min Wakonda
begagnad, och för det priset har jag oerhört svårt att tro att det skulle finnas ett bättre försteg.

Uhu, det är en djungel vi lever i


Edited by - jajon on 2003/03/18 23:05:14
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/03/18 :  17:30:25  Show Profile Send luminox a Private Message
Var det en kairn eller en kairn pro ni testade alltså med eller utan phonosteg, behöver du inte en med phonosteg kan man oftast hitta den billigare än en med phonosteg.
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/18 :  17:49:19  Show Profile Send fredde a Private Message
quote:
Var det en kairn eller en kairn pro ni testade alltså med eller utan phonosteg, behöver du inte en med phonosteg kan man oftast hitta den billigare än en med phonosteg.


Det var Kairn Pro, dvs utan phono. Beg priset för den från -98 hamnar på 13000 med phono blir det dyrare, hur mycket vet jag inte.
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/18 :  17:51:45  Show Profile Send fredde a Private Message
quote:
Jag är inte förvånad, Kairn är ett oerhört bra försteg... Ett rejält steg upp från min relativt nya
Wakonda (som jag tycker spelar bättre än en spritt ny Kollektor, inte mycket bättre, men bättre).

Skulle jag köpa ett nytt försteg idag skulle jag aldrig köpa Wakonda framför Kollektor, däremot kan en
begagnad (inte äldre än 99') Wakonda smiska Kollektorn på vissa punkter. Jag gav 6000:- för min Wakonda
begagnad, och för det priset har jag oerhört svårt att tro att det skulle finnas ett bättre försteg.




Vad är det som skiljer Wakonda mot Kolektor ljudmässigt? Hur mycket bättre är Wakondan? Många jag pratat med säger att Kolektorn är bättre men jag har aldrig jämfört dessa själv.
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2003/03/18 :  18:48:03  Show Profile Send jajon a Private Message
(fredde) Vad är det som skiljer Wakonda mot Kolektor ljudmässigt? Hur mycket bättre är Wakondan? Många jag pratat med säger att Kolektorn är bättre men jag har aldrig jämfört dessa själv.

Enkelt beskrivet känns Kolektorn fräschare i ljudet, ungefär som en nyduschad sångerska. Wakonda känns
som en lite svettigare sångerska, men som har mer erfarenhet och sjunger bättre.


Edited by - jajon on 2003/03/18 23:04:52
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/03/18 :  22:21:24  Show Profile Send Jadde a Private Message
språkpolis språkpolis språkpolis

hmm, kolektor eller kollektor?

Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2003/03/18 :  23:04:31  Show Profile Send jajon a Private Message
* jajon tackar och bockar för rättelsen *

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/19 :  00:29:45  Show Profile Send brumel a Private Message
Kolektor är bra men Kairn är mycket sexigare och bättre. Jag tror faktiskt att det vore bättre att satsa på en 10 år gammal Kairn än ett nytt slutsteg om man har Kolektor. Tror jag.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/03/20 :  17:03:01  Show Profile Send B Peter a Private Message
Stereokompaniet har en begagnad 5103 för 22.000 kr. Enligt Takt & ton ska den vara fantastisk (åtminstone så var det deras åskikt innan Klimax Control kom). Fast för 63.000 ny så borde den låta bra... Någon som jämfört med Kairn?
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/25 :  14:36:23  Show Profile Send fredde a Private Message
quote:
Stereokompaniet har en begagnad 5103 för 22.000 kr. Enligt Takt & ton ska den vara fantastisk (åtminstone så var det deras åskikt innan Klimax Control kom). Fast för 63.000 ny så borde den låta bra... Någon som jämfört med Kairn?


En kompis har däremot jämfört den mot Kolektorn. Och hmmm... det handlade inte om små skillnader...

Rent spekulativt kan man då anta att steget upp från Kairn är rätt stort men om det är prisvärt är en annan sak. 5103:an innehåller en massa hemmabiogrejer som jag antar inte är gratis. Men det är klart, för 22000 är det en annan sak om man har de pengarna vill säga...
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/03/29 :  17:37:24  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
Inhandlade en 5103-RF i höstas, och kan bara säga att skillnaden mot en kolektor(hade jag innan) är att du får en helt ny skivsamling. 5103:an är bättre på allt, och mycket!. skillnaden är ungefär som när jag bytte från GENKI till IKEMI. En beg, gammal 5103 är bättre än en nyare kairn pro(-01),vet ej om de är bättre än de senaste kairn, men de kostar ju typ 30'nu.

mvh/s
iffernisse
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/03/30 :  17:20:37  Show Profile Send luminox a Private Message
En gammal 5103 är bättre än nyaste kairnen,(har testat 5 år gammal 5103 mot nyaste kairn.) som vanligt lönar det sig att köpa begagnat.
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/04/30 :  11:11:29  Show Profile Send gardd a Private Message
Ville bara säga att mycket har hänt Kolektorn. Den introducerades runt 1998 och hade då inte switchad nätdel. Den lät då bättre än en Wakonda från samma årgång. Linn bytte häromåret nätdelen och numera säljs de med en switchad nätdel. Denna Kolektor (Vissa kallar den Kolektor II) låter mycket bättre än äldre Kolektorer. I samma veva ändrade Linn även Wakondan så att den låter lite bättre än Kolektorn. Det såg inte bra ut med en Kolektor som var billigare och spöande den dyrare Wakondan, vilket de nu har ändrat på.

Kolektorn är rätt flexibel med alla sina ingångar men den har en lång väg att gå jämfört med 5103:an och alla de konkurrenter som finns på marknaden idag. Mycket har hänt de senaste åren; teknikutvecklingen har gått i rasande fart.

En begad Kolektor kan man hitta för runt 4k idag medan 5103 ändå ligger kring 30k. Inte konstigt att en 5103 låter betydligt bättre!

Personligen anser jag att Linn är dyra med tanke på vilket ljud man får ut av dem. En anläggning för 100k låter inte roligt jämfört med vad man kan hitta om man söker runt lite. Deras försteg och förstärkare är minst prisvärda. CD-spelarna är rätt okej. Köptroheten är större för Linn än för de flesta andra märken. Jag beundrar dem för en väl genomarbetad och fungerande affärsmodell.

Men helt klart rekommenderar jag att fortsätta vid linn om man gillar dess sound.


jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/01 :  20:37:43  Show Profile Send Rebo a Private Message
gardd: Jag delar din uppfattning angående Linns förstärkare. Av Linns alla produkter tycker jag förstärkarna är de minst prisvärda. CD spelarna är dock helt ok och det jag har hört av Sizmik subben gillade jag.
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/05/01 :  21:06:55  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
Linn kolektor(II) har switchad nätdel.--rätt weezer!


"Personligen anser jag att Linn är dyra med tanke på vilket ljud man får ut av dem. En anläggning för 100k låter inte roligt jämfört med vad man kan hitta om man söker runt lite. Deras försteg och förstärkare är minst prisvärda. CD-spelarna är rätt okej."

Skulle då vara intresant att höra vilka produkter det skulle vara???


mvh/ siffernisse

Edited by - Siffernisse on 2003/05/01 23:38:26
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/05/01 :  22:18:52  Show Profile Send weezer a Private Message
Siffernisse;

är det inte så att den har en enklare variant av switchad nätdel utan brilliant?

Edited by - weezer on 2003/05/01 22:19:19
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/05/03 :  22:45:56  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
"Personligen anser jag att Linn är dyra med tanke på vilket ljud man får ut av dem. En anläggning för 100k låter inte roligt jämfört med vad man kan hitta om man söker runt lite. Deras försteg och förstärkare är minst prisvärda. CD-spelarna är rätt okej."

Skulle då vara intresant att höra vilka produkter det skulle vara???

----humm......väntar!

mvh/
siffernisse
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/04 :  00:30:11  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag tycker nog att förstärkarna är en viktig del av Linnsoundet. Utan dom så får man inte klippet i basen. Skulle man byta till något i samma prisklass så bleve man besviken.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/05/05 :  22:59:58  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
"Personligen anser jag att Linn är dyra med tanke på vilket ljud man får ut av dem. En anläggning för 100k låter inte roligt jämfört med vad man kan hitta om man söker runt lite. Deras försteg och förstärkare är minst prisvärda. CD-spelarna är rätt okej."

Skulle då vara intresant att höra vilka produkter det skulle vara???

----humm......väntar!

----....väntar fortfarande!
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/06 :  09:39:40  Show Profile Send Rebo a Private Message
Siffernisse: Spelar det så stor roll vad han kan tänkas svara? Sannolikheten att du skulle hålla med han torde ändå vara lika med noll.

Vi har alla olika smak då det gäller hifi. Själv skulle jag absolut inte ha köpt ett komplett Linn system för ca 100k, trots att jag har hört ett antal Linn system i den prisklassen. Jag föredrar elektroniken från t.ex. Bryston och Meridian framför Linn i motsvarande prisklasser. Men det är ju min smak just nu och jag förväntar mig inte att alla ska hålla med.
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/05/09 :  23:45:18  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
...väntar!! gardd.

eller är det som man säger: bara käften, och bakbena!

/siffernisse

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000